تبریک مدیرعامل مرکز گسترش به کسب موفقیت مستندسازان ایرانی در جشنواره‌های معتبر

  • کد خبر : 295215
  • 08 آذر 1399 - 9:04
تبریک مدیرعامل مرکز گسترش به کسب موفقیت مستندسازان ایرانی در جشنواره‌های معتبر

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ – ۰۸:۱۷

حمیدی مقدم

تهران (پانا) – در پی موفقیت مستندسازان ایرانی در دو جشنواره معتبر سینمای مستند جهان، «ژان روش» فرانسه و «ایدفا» هلند، محمد حمیدی‌مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیام تبریکی خطاب به مهرداد اسکویی، حسام اسلامی، عطیه عطارزاده، فیروزه خسروانی و اکو سالمی ارسال کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در متن این پیام آمده است: سینمای مستند بر قله‌ی موفقیت‌های بین‌المللی سینمای نجیب ایران ایستاده و کسب جوایز متعدد از دو جشنواره معتبر «ژان روش» که واعظ سینماحقیقت بوده و «ایدفا» که بزرگ‌ترین پایگاه سینمای مستند جهان است، نشان از این موفقیت و استمرار حضور مستندسازان برجسته‌ی ایرانی در رویدادهای بزرگ فرهنگی- هنری جهان امروز دارد.
این موفقیت بزرگ را به مهرداد اسکویی، حسام اسلامی، عطیه عطارزاده، فیروزه خسروانی و اکو سالمی تبریک گفته و برای سینمای مستند پیشروی ایران آرزوهای بزرگ خواهانم.

*جایزه نانوک «ژان روش» در دستان مهرداد اسکویی
مهرداد اسکویی برای کارگردانی مستند «سایه‌های بی‌خورشید» موفق به دریافت جایزه بزرگ سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مردم‌شناسی «ژان روش» فرانسه با عنوان جایزه نانوک شد. این جشنواره یکی از مهمترین جشنواره‌های مردم‌شناسی دنیا و از پُراعتبارترین جشنواره‌های علمی و هنری کشور فرانسه است.
به این ترتیب شانس حضور این فیلم مستند در فهرست نهایی آکادمی اسکار ۲۰۲۱ بیشتر شد.
مهرداد اسکویی جایزه بزرگ سی و پنجمین دوره جشنواره ژان روش را نیز برای فیلم «رویاهای دم صبح» کسب کرده بود و در دوره‌ی سی و ششم، داور این رویداد معتبر شده بود.
فیلم مستند «پروژه ازدواج» به کارگردانی حسام اسلامی و عطیه عطارزاده که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده هم ۲ جایزه «نسل آینده» و «کتابخانه ملی فرانسه» را از سی و نهمین جشنواره «ژان روش» فرانسه بدست آورد.
فیلم برگزیده‌ی کتابخانه ملی فرانسه بعد از اتمام جشنواره ژان روش، در کتابخانه‌های مدارس و دانشگاه‌های این کشور به نمایش درخواهد آمد.

*سه جایزه «ایدفا» برای سینمای ایران

در سی و سومین دوره‌ی جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) هم مستندهای ایرانی موفق به کسب سه جایزه از این رویداد معتبر شدند.
«رادیوگرافی یک خانواده» ساخته فیروزه خسروانی و محصول ایران، نروژ، سوییس، جایزه اول جشنواره یعنی جایزه بزرگ بهترین فیلم بلند مستند و همچنین جایزه استفاده خلاقانه از آرشیو را دریافت کرد.
جایزه بهترین فیلم بخش کودکان هم به «شادگان» ساخته آکو سالمی رسید.
امسال جشنواره ایدفا در مقام بهترین فستیوال مستند جهان، بصورت ترکیبی از نمایش‌های آنلاین و حضوری در کشور هلند برگزار شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=295215

برچسب ها

ثبت نظر

-