توصیه‌های کرونایی؛ کمبود خواب،سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند

  • کد خبر : 295085
  • 08 آذر 1399 - 7:22
توصیه‌های کرونایی؛  کمبود خواب،سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند

 

 

خواب

نیوز: تهران (پانا) – در شرایط همه‌گیری کرونا و به دنبال آن، اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای و تردد در شهرها، اغلب ممکن است با بی‌نظمی در برنامه خواب شبانه‌روزی‌ مواجه شوند؛ این در حالی است که خواب آشفته یا کمبود خواب به نوبه خود سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون ۹۲۲ هزار و ۳۹۷ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد۶۴۰ هزار و ۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۴۷ هزار و ۹۵ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

به دلیل اهمیت کیفیت خواب برای حفظ سلامت عمومیِ افراد توصیه می‌شود که حتی در چنین شرایطی نیز با رعایت برخی نکات بهداشتی از داشتن خواب خوب به ویژه خواب شبانه کافی غافل نشویم. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که ساعت خواب و بیداری ثابت خود را در تمام طول هفته و حتی آخر هفته‌ها حفظ کنید. این کار ساعت بدن را تنظیم کرده و کمک می‌کند شب‌ها راحت‌تر به خواب رفته و در طول شب نیز از خواب بیدار نشوید.

– اگر شب‌ها برای خوابیدن به مشکل می‌خورید از چرت زدن به ویژه در بعدازظهرها خودداری کنید. اگرچه چرت زدن می‌تواند انرژی شما را در طول روز حفظ کرده و به سرحال بودن شما منجر شود اما در صورتی که برای خواب شب به مشکل برخورده و به راحتی به خواب نمی‌روید باید حتی چرت‌های کوتاه روزانه را ترک کنید.

– از نور روشن برای کمک به مدیریت ریتم شبانه‌روزی خود استفاده کنید. در عصر و شب از کاربردِ چراغ‌های با نورِ زیاد خودداری کنید. و هنگامِ صبح، خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. این عوامل باعث می‌شود که ریتم‌های شبانه‌روزی شما کنترل شود.

– ورزش را نیز فراموش نکنید. ورزش سنگین بهترین گزینه است. اما حتی ورزش سبک و در فضای خانه هم از نداشتن هیچ نوع فعالیتی بهتر است. در هر ساعت از روز که بخواهید. می‌توانید ورزش کنید. اما این امر نباید به بهای کم کردن از زمان خواب مورد نیازتان تمام شود.

– دو یا سه ساعت قبل از خواب از خوردن وعده‌های غذایی سنگین و حجیم خودداری کنید. در صورتی که هنوز گرسنه بودید، ۴۵ دقیقه قبل از خواب یک میان وعده سبک را امتحان کنید.

همچنین بر اساس دستورالعمل مبارزه با بیماری کرونا نکات. عمومی که باید در آموزش‌ها و ارائه خدمات مد نظر قرار گیرد به شرح زیر است:

– برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، دست‌های خود را مرتب و درست حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ۷۰ درجه، دست‌ها را ضدعفونی کنید

– ضدعفونی کردن دست‌ها پس از هر بار تماس با سطوح آلوده یا غیرمطمئن ضروری است

– سطوح آشپزخانه و محل کار را مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

– دست ندهید و روبوسی نکنید

– بیرون از منزل به صورت خود دست نزنید

– هرگز به چشم، بینی و دهان خود دست نزنید

– از دیگران ۲ متر فاصله بگیرید

– در بیرون از منزل حتما از ماسک استفاده کنید

– دستمال کاغذی استفاده شده را به سطل زباله درپوش دار بیندازید

اگرچه علایم سرماخوردگی هم در کرونا دیده می‌شود. ولی علایم اصلی کرونا سرفه، تب و تنگی نفس هستند. در صورت وجود تنگی نفس یا علایم شبه آنفلوآنزا همراه با سرفه و تب، با زدن ماسکی که صورت و بینی را می‌پوشاند. به مراکز ۱۶ ساعته یا مراکز مشخص کرونا و در صورت عدم دسترسی به نزدیک‌ترین بیمارستان در شهر خود مراجعه کنید.

شماره تماس‌های ۴۰۳۰ و ۱۹۰، آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره پیشگیری و درمان کرونا است. در صورت وجود هر گونه سوال، با تماس با این مراکز از اقدامات صحیح آگاه خواهید شد.

 

همچنین بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=295085

ثبت نظر

-