طوفان سیتوکین ناشی از کرونا از آزادسازی دو پروتیین ایجاد می‌شود

  • کد خبر : 293067
  • 06 آذر 1399 - 18:44
طوفان سیتوکین ناشی از کرونا از آزادسازی دو پروتیین ایجاد می‌شود

به گزارش روزنامه دیلی میل، مشخص شده که موارد شدید کووید-۱۹ منجر به ایجاد یک وضعیت مرموز می شود که سیستم ایمنی بدن را به هم می ریزد؛ بطوریکه به جای اینکه سیستم ایمنی تنها به سلول های عفونی حمله کند، سلول های سالم را نیز مورد حمله قرار می دهد. این وضعیت که به طوفان سیتوکین معروف است می تواند کشنده باشد اما محققان تلاش کرده اند تا متوجه شوند که این طوفان چگونه عمل می کند و چگونه می توان آن را درمان کرد.

طوفان سیتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

اکنون محققان در جریان یک تحقیق جدید برای بررسی پیشرفت عفونت ویروس کرونا در موش ها، متوجه شدند که طوفان سیتوکین یک چرخه معیوب است که از تولید بیش از حد دو پروتئین سیگنالینگ به نام «فاکتور نکروز توموری آلفا» (TNF) – «اینترفرون گاما» (INF) توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. این دو پروتیین با همکاری یکدیگر منجر به ایجاد وضعیت جدی می شوند که در نهایت می تواند به التهاب ، آسیب به عضو و حتی مرگ منجر شود.

اما این مطالعه که بر روی موش ها انجام شد، نشان داد که استفاده از آنتی بادی هایی از پیش موجود برای مقابله با این پروتئین ها، روشی موثر برای جلوگیری از مرگ در موارد ابتلای شدید به کووید-۱۹  است.

محققان خاطر نشان کردند که دانستن این مسیرها و سازوکارهای محرک این التهاب برای ابداع  راهکارهای درمانی موثر بسیار مهم هستند.

محققان در این تحقیق همچنین موفق به شناسایی سیتوکین های خاصی شدند که مسیرهای مرگ التهابی سلول را فعال می کنند و پتانسیل قابل توجهی برای درمان کووید-۱۹ و سایر بیماری های بسیار کشنده ، از جمله «سپسیس» دارند. سپسیس بیماری خطرناکی است که در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت ایجاد می‌شود و به تدریج سراسر بدن را فرا می‌گیرد.

سیتوکین ها پروتئین های سیگنالینگ کوچکی هستند که توسط سلول های سیستم ایمنی بدن وارد بدن می شوند تا به سلول های دیگر بگویند که چه کاری انجام دهند. این پروتیین ها برای واکنش ایمنی بدن  حیاتی هستند زیرا می توانند شیوع ویروس را محدود کنند، اما برخی از آنها التهاب را نیز تحریک می کنند. 

التهاب یک بخش طبیعی از  واکنش ایمنی است که در جریان آن گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت به محل عفونت هجوم می آورند.اما التهاب همچنین می تواند عامل ایجاد برخی از اختلال های خود ایمن مانند آرتروز نیز باشد که در آن بدن به رغم  عدم وجود علت  التهاب ، باعث بروز آن می شود.

یافته های این مطالعه مرگ التهابی سلول را که توسط پروتیین های «فاکتور نکروز توموری آلفا» (TNF) – «اینترفرون گاما» (INF) ایجاد می شود،  به کووید-۱۹ ارتباط می دهد.نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد، درمان هایی که این ترکیب سیتوکین را هدف قرار می دهند می توانند کاندیدایی برای آزمایش های سریع بالینی به منظور درمان کووید-۱۹ و سایر اختلالات اغلب کشنده که با طوفان سیتوکین مرتبط هستند، باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=293067

برچسب ها

ثبت نظر

-