برنامه تیم ترامپ ادامه ایران هراسی در منطقه‌است/ درخواست شراکت کشورهای منطقه در مذاکرات ایران و غرب قابل قبول نیست

  • کد خبر : 292838
  • 06 آذر 1399 - 15:43
برنامه تیم ترامپ ادامه ایران هراسی در منطقه‌است/ درخواست شراکت کشورهای منطقه در مذاکرات ایران و غرب قابل قبول نیست

برنامه تیم ترامپ ادامه ایران هراسی در منطقه‌است/ درخواست شراکت کشورهای منطقه در مذاکرات ایران و غرب قابل قبول نیست

کارشناس ارشد مسائل جهان عرب ضمن بررسی دلایل سفر پمپئو به منطقه و دیدار با سران سعودی و اسرائیل، به واکاوی درخواست برخی کشورهای منطقه برای حضور در مذاکرات ایران با غرب پرداخت و آن را غیر قابل قبول دانست.

“رضا میرابیان” تحلیل‌گر مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سفر پمپئو به بلندی‌های جولان و همچنین به عربستان و دیدار با مقامات سعودی و اسرائیل، اظهار داشت: سفر پمپئو به منطقه یک وجه منطقه‌ای و یک وجه داخلی آمریکا دارد. در شکل منطقه‌‌ای این اقدامات ایالات متحده در ادامه سیاست‌های ایران هراسی است که از ابتدای حکومت ترامپ با طرح یا برنامه فشار حداکثری و خروج از برجام آغاز شد .


وی ادامه داد: پمپئو به پایان راه رسیده و می‌خواهد از این فرصت باقیمانده در وزارت خارجه دولت ترامپ حداکثر استفاده را برای فشار یا طراحی برنامه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند. اینکه این طراحی چه خواهد بود و چه خواهند کرد در آینده روشن می‌شود اما همه کارها و اقداماتشان در راستای ایران هراسی است.


این تحلیل‌گر مسائل منطقه‌‌ای با اشاره به وجه داخلی اقدامات تیم ترامپ در آمریکا، خاطرنشان کرد:‌ آنها می‌خواهند بایدن را در مقابل یک بحران جدیدی قرار دهند که با آغاز دوره مدیریتش، آمریکا نتواند به برجام بازگردد یا اینکه باب گفت‌و‌گو برجامی را باز کند. آنها حتی تلاش می‌کنند با فشار سیاست حداکثری که آمریکا علیه ایران اعمال می‌کند، مسیر را قطع نکنند و سیاست گذشته مد نظر ترامپ ادامه یابد.


وی درباره سخنان وزیر امور خارجه عربستان پیرامون اینکه اگر مذاکره‌ای بخواهد بین ایران و آمریکا صورت بگیرد عربستان نیز باید در آن حضور داشته باشد، تصریح کرد:‌ این مطلب جدیدی نیست و سعودی‌‌ها پیشتر نیز بارها این درخواست را مطرح کرده بودند که اگر قرار است مذاکرات بین ۵+۱ و اتحادیه اروپا صورت گیرد و حتی اگر بناست مذاکرات برجامی بین ایران و غرب دوباره آغاز شود، آنها و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز در آن شرکت داشته باشند. از سویی ایران نیز بارها اعلام کرده است که موضوع مذاکراتی که در گذشته داشته‌ایم ارتباطی با آنها نداشته و می‌توانیم مذاکرات جداگانه را با آنها داشته باشیم.


این تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه یادآور شد: مدتی پیش نیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران نیز صریحاً اعلام کردند که ما آماده گفت‌وگو با کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت منطقه هستیم. بنابراین دلیلی ندارد که آنها بخواهند خودشان را در این مذاکرات شریک کنند. اگر واقعاً قصد و نیت برای مذاکره دارند پیشنهادات ایران که پیشتر در قالب “صلح هرمز ” و بعد به عناوین مختلف مطرح شده است را بپذیرند.


وی در تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که برای صلح و آرامش منطقه آمادگی مذاکره با کشورهای پیرامونی را دارد ‌اما اینکه بخواهند خودشان را وارد مذاکرات دیگری که ایران با غرب دارد، کنند و یا در آن شریک شوند، قابل قبول نیست.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=292838

ثبت نظر

-