صحبت کردن با صدای بلند شعاع پرتاب ویروس کرونا را افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 292767
  • 06 آذر 1399 - 14:40
صحبت کردن با صدای بلند شعاع پرتاب ویروس کرونا را افزایش می‌دهد

دکتر فرهنگ بابا محمودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار نیوز در ساری افزود : شهروندان برای دوری از خطر هنگام مواجهه با یکدیگر باید حداقل فاصله فیزیکی را که بین یک تا ۲ متر است ، حفظ و با صدای آرام در محیط منزل و ادارات با یکدیگر صحبت کنند.

وی گفت : همان گونه که در فصل سرما در فضای آزاد هنگام نفس کشیدن حرارت از دهان افراد خارج می شود و سرعت خروج حرارت هم با صحبت کردن و فریاد کشیدن بیشتر می شود ، وضعیت مشابهی را می توان برای پرتاب ویروس در محیط های بسته هنگام صحبت کردن تصور کرد. اگر فردی در مجموعه اعم از خانه یا اداره مبتلا به بیماری ویروسی باشد ، با تنفس ، عدسه کردن و صحبت کردن ویروس را به بیرون پرتاب می کند و وقتی با صدای بلند صحبت کند ، شعاع پرتاب ویروس بیشتر خواهد شد. اصل فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک به همین خاطر است که افراد در مواجهه با یکدیگر چنانچه کسی مبتلا بود ، دیگران را مبتلا نکند.

بابامحمودی گفت : بررسی هایی که بر روی افراد مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان های صورت گرفته ، نشان می دهد بیشتر از نیمی از سرایت ویروس کرونا مربوط به افرادی است که در دورهمی ها و جمع های خانوادگی شرکت کردند و به خاطر اطمینانی که به سلامت هم داشتند ، پروتکل ها را رعایت نکردن.

وی افزود : متاسفانه در دورهمی ها و جشن های خانوادگی افرادی به ویروس کرونا مبتلا  شدند که سالمند و یا دارای بیماری زمینه ای بودند و احتمال خطر مرگ کرونایی نیز برای این افراد به نسبت سایر افراد دیگر بالاتر است.
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اظهار این که احتمال انتقال ویروس به تمامی گروه های سنی و حتی کودکان در دورهمی های خانوادگی وجود دارد ، گفت : بی علامت بودن ویروس کرونا در مراحل اولیه باعث می شود تا افراد مبتلا قابل شناسایی نشوند بویژه این که افرادی که بنیه قوی دارند و از مقاومت بدنی بالاتری برخوردارند ممکن است هیچ نشانه ای از سرایت ویروس و بیماری در آنها ایجاد نشود ولی در واقع میزبان ویروس هستند و می توانند آن را براحتی در دورهمی های خانوادگی و یا هرجایی که پروتکل ها رعایت نشود ، انتقال دهند.

وی افزود : توصیه ما به تمام خانواده های ایرانی به خصوص مازندرانی ها عدم برگزاری دورهمی ها و جشن های خانوادگی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است بویژه خانواده هایی که دارای سالمند و یا افراد با بیماری زمینه ای هستند بیش از بقیه باید به این نکته توجه کنند.

دکتر بابا محمودی اظهار داشت : اگر به هر دلیلی دورهمی خانوادگی با وجود هشدارها برگزار می شود ریال ، داشتن ماسک و رعایت فاصله یک تا ۲ متری الزامی است و با توجه به نبود چنین شرایطی برای اکثر دورهمی های خانوادگی بهترین کمک برای حفظ سلامت اقوام و نزدیکان تعطیلی این مراسم است.
وی اضافه کرد : با جود این که اطلاعات جهانی نسبت به ویروس کرونا در سطح جهان از جمله ایران افزایش یافت ، ولی همچنان این ویروس ابعاد ناشناخته ای دارد که حداقل در شرایط فعلی بهترین راهکار برای کاهش ابتلا رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک ، شستن مکرر دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی الزامی است.
او اجرای محدودیت های کرونایی را برای بهتر شدن رعایت پروتکل های بهداشتی و در مجموع کاهش آمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دانست و اظهار داشت : انتظار می رود مردم مازندران با رعایت پروتکل های بهداشتی برای کاهش بیماری و محدودیت ها کمک کنند.
ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی دو بیمار از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل در مازندران شیوع یافت و هم اکنون حدود ۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان هستند.
کووید-۱۹ طبق آخرین آمار رسمی حدود یکهزار و ۸۰۰ قربانی در مازندران گرفت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=292767

برچسب ها

ثبت نظر

-