عباسپور: اگر مشارکت خانواده‌ها را در اجرای طرح کوچ نداشته باشیم برنامه ابتر خواهد ماند

  • کد خبر : 291515
  • 05 آذر 1399 - 20:13
عباسپور: اگر مشارکت خانواده‌ها را در اجرای طرح کوچ نداشته باشیم برنامه ابتر خواهد ماند

 

 

عباسپور

 

تهران (پانا) – مدیرکل انجمن اولیا و مربیان عباسپور، در وبینار آموزشی «تشریح نقش والدین و همکاری خانه و مدرسه در اجرای پروژه کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان» که امروز چهارشنبه ۵ آذرماه ۹۹ باحضور معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش- در شبکه شاد- برگزار شد، بر اهمیت نقش انجمن‌های اولیا و مربیان در جلب همکاری خانواده‌ها در پروژه کوچ تاکید کرد.

نورعلی عباسپور در این برنامه درباره نقش انجمن اولیا و مربیان در اجرای پروژه کنترل وزن دانش‌آموزان موسوم به «کوچ» گفت:

بسته‌های تحولی که برای اجرا به مدارس ابلاغ شده است فرابخشی هستند؛ یعنی وظایف آن بر عهده همه حوزه‌ها در آموزش و پرورش است و همه باید در اجرای آنها مشارکت کنند. انجمن اولیا و مربیان هم یک واحد فرابخشی است.

ما هماهنگ کننده برنامههای سایر حوزه‌ها در تعامل با خانواده‌ها هستیم؛ یعنی حکم دبیرخانه‌ای را داریم که بستری فراهم می‌کنیم تا برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در تعامل با خانوادهها اجرا شود.

وی درباره اهمیت موضوع کنترل وزن دانش‌آموزان گفت:

این طرح حاصل پژوهش‌های میدانی و خطراتی که با آن روبرو هستیم تدوین شده و در آن از پژوهش‌های بین المللی استفاده شده است. طرح کوچ یک طرح جامع است و همه ذینفعان اعم از دانش‌آموزان، معلمان و کانیوزن در آن درنظر گرفته شده اند.

اجرای طرح راهنمای عمل دارد و خودآموز است؛ بنابراین کافی است اهلیت کار تدوین شود.

عباسپور با اشاره به نقش خانواده‌ها در اجرای طرح مذکور گفت:

محتوای اجرای طرح آماده است و برنامه متکی به خانواده است. یعنی اگر حضور خانواده‌ها را در اجرای طرح نداشته باشیم برنامه ابتر خواهد ماند.

اقدام مورد نیاز باید از طریق خانواده و با تغییر در برنامه‌های خانواده عملی شود و اگر بتوانیم خانواده‌ها را با خود همراه کنیم می‌توانیم شاهد اجرای موفقیت آمیز طرح باشیم.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان تاکید کرد: جلب همکاری خانواده‌ها مشکل به نظر نمی‌رسد چون امروز همه انسان‌ها در تلاش برای تامین سلامتی خود هستند.

از طرفی الگوهای رفتاری و سبک زندگی خانواده بر الگوهای رفتاری بچه‌ها اثر می‌گذارد بنابراین باید کار را از درون خانواده‌ها شروع کنیم.

وی درباره نقش تسهیل‌گری انجمن اولیا و مربیان در این پروژه اظهار کرد: امروز اعضای انجمن رابط میان مدرسه و خانواده‌ها هستند چون خانواده‌ها این روزها حضور جدی تری در امر تحصیل فرزندانشان دارند.

حضور انجمن اولیا باعث می‌شود ما در اجرای طرح نیاز به تشکیلات دیگری نداشته باشیم.

عباسپور افزود:

ما در استان‌ها شوراهای انجمن اولیا و مربیان را داریم که بخش غیردولتی تشکیلات انجمن است و ما می‌توانیم از سطح استان تا مدرسه از آن استفاده کنیم؛

لذا هرجا اراده کنیم موضوعی را اجرا کنیم، می‌توانیم اعضای شوراهای انجمن را به نشست‌های حوزه تربیت بدنی دعوت کنیم تا آنها اهلیت اجرای کار را کسب کنند.

ما الان هم آموزش خانواده را در مدارس داریم. و فقط نیاز داریم خانواده‌ها این ضرورت را بپذیرند و پای کار بیایند. این امکان برای هر منطقه و استان فراهم است. و انجمن‌ها با آموزش خانواده‌ها می‌توانند به اجرای طرح کوچ در خانواده کمک کنند.

همچنین می‌توانیم از ظرفیت مدرسان تربیت بدنی استفاده کنیم.

وی درباره فعالیت‌های مرتبط با حوزه سلامت در انجمن اولیا و مربیان گفت:

در انجمن‌های اولیا یک کارگروه به نام کارگروه سلامت داریم. همچنین در میان خانواده‌ها متخصصان بسیاری وجود دارند. که می‌توانیم از ظرفیت آنها در کل کشور در اجرای طرح استفاده کنیم.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با تاکید بر اهمیت سلامت. جسمانی در سایر ساحت‌های زندگی افراد گفت: یکی از موضوعات. مهم مرتبط با سلامت جسمی دانش‌آموزان تامین سلامت روان آنها است. و این دو حوزه از هم جدا نیستند.

دانش‌آموز ما باید از سلامت جسم برخوردار باشد تا بتواند در سایر بخش‌های علمی و تربیتی موفق باشد.

عباسپور در پایان خاطرنشان کرد:

اگر کار با همراهی خانواده‌ها به اجرا درآید در آینده نیازی به صرف وقت برای جلب همکاری خانواده‌ها نداریم. بنابراین باید در ابتدای کار با استفاده از ظرفیت‌های انجمن. اولیا و مربیان شاهد حضور خانواده‌ها در کنار مسئولان. تربیت بدنی آموزش و پرورش باشیم.

 

 

 

در نیوز بیشتر بخوانید:

پورمحمود: طرح کوچ با قوت در منطقه۱۷پیگیری می شود

برگزاری جلسه کمیته نظارت بر طرح کوچ در منطقه چهار

برگزاری جلسه ناظران طرح کوچ در منطقه چهار

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=291515

ثبت نظر

-