حمیدی: تعطیلی مدارس باعث شده بچه‌ها کم تحرک شوند و ریزه خواری کنند

  • کد خبر : 291471
  • 05 آذر 1399 - 19:37
حمیدی:  تعطیلی مدارس باعث شده بچه‌ها کم تحرک شوند و ریزه خواری کنند
مراسم تکریم ومعارفه مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی

تهران (پانا) – معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش از والدین خواست نقش انگیزشی و مشارکتی داشته باشند، همراه با فرزندانشان در فعالیت‌های تحرکی شرکت کنند و با مدرسه در تعامل باشند.

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزیر آموزش و پرورش در وبینار آموزشی «تشریح نقش والدین و همکاری خانه و مدرسه در اجرای پروژه کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان» که امروز چهارشنبه ۵ آذرماه ۹۹ باحضور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در شبکه شاد برگزار شده است، درباره نقش انجمن اولیا و مربیان در اجرای پروژه مذکور اظهار کرد: قلب اولیا برای تعالی فرزندانشان می‌تپد، لذا انجمن‌های اولیا و مربیان همکاری موثری با مدرسه و مشارکت با اولیای مدرسه انجام می‌دهند.

وی درباره مشکلات مرتبط با اضافه وزن در جامعه گفت: در طول سال ۳۷۰ هزار مرگ اتفاق می‌افتد که ۳۰۰ هزار مرگ مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. امروز که جهان با همه گیری کرونا مواجه شده به بیماری واگیردار به عنوان خطر ملموس نگاه می‌شود اما درباره بیماری‌های غیرواگیر این حساسیت وجود ندارد. این در حالی است که ۴۵ هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری‌های غیرواگیر در سال می‌شود.

حمیدی افزود: چاقی و کم تحرکی و افزایش وزن ام‌الامراض بیماری‌های غیرواگیر است. لذا ما به سراغ این مشکل رفتیم تا از بروز آن پیشگیری کنیم؛ چون سلامت نسل از هر موضوعی مهم تر است و همه اعم از خانواده و مدرسه و محله باید برای حراست از نسل آینده مشارکت کنند.

وی با اشاره به بروز مشکل اضافه وزن در سنین پایین و اهمیت پیشگیری از آن گفت: کودکی که از سنین پایین افزایش وزن پیدا می‌کند و در طفولیت بر تعداد سلول‌های چربی او افزوده می‌شود، سخت می‌توان در بزرگسالی او را به وزن متعادل و سالم برگرداند. کودکی که از وزن متعادل برخوردار است از سلامت روان هم برخوردار خواهد بود.

معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به پررنگ شدن نقش خانواده‌ها در تحصیل فرزندانشان در دوره همه‌گیری کرونا گفت: قبل از کرونا نقش خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان کمرنگ تر بود. آموزش چهره به چهره و معلم محور اصل بود اما از زمان شیوع کرونا، نقش مدرسه به فضای مجازی منتقل شد و همکاری خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت اوج گرفت و نقش محیط فیزیکی مدرسه کمتر شد.

وی ادامه داد: طرح کوچ طرحی است که محور آن را خانواده تشکیل می‌دهد و بدون مشارکت خانواده اجرای آن غیرممکن است. باید خانواده ها خود به میدان بیایند و این را از نظام تعلیم و تربیت بخواهند.

حمیدی با اشاره به اشتباهات خانواده‌ها در افزایش وزن کودکان گفت: دانش‌آموز به دنبال اضافه وزن نمی‌رود بلکه محیط زندگی اوست که او را دچار اضافه وزن می‌کند. توجه کنید که دانش‌آموزان ما تا چه میزان تحت تهاجم تبلیغاتی کیک و چیپس و پفک قرار دارند، خانواده‌ها چقدر برای سلامت خانواده و تحرک بدنی وقت صرف می‌کنند. همچنین تعطیلی مدارس باعث شده بچه‌ها کم تحرک شوند، ریزه خواری کنند و به تدریج به سمت چاقی و اضافه وزن بروند. امروز وقت آن است که بچه‌ها را از مسیر چاقی برگرداندیم.

حمیدی با ذکر نتایجی از اطلاعات ثبت شده طرح کوچ اظهار کرد: امروز BMI نزدیک به ۱۳ میلیون دانش‌آموز اخذ و در سامانه سناد ثبت شده است. البته این تنها ۱۰ درصد ماجراست. ما می‌خواهیم کمپین بزرگی راه اندازی کنیم و دست در دست یکدیگر بگذاریم تا بچه‌های ایران زمین را حفظ و حراست کنیم. امروز همکاری خانه و مدرسه در پروژه کوچ از همه پروژه‌ها ضروری تر و مهم‌تر است.

وی با اشاره به محتواها و اطلاعات تولیدشده مورد نیاز دز پیشگیری از اضافه وزن دانش‌آموزان گفت: همه دستورالعمل‌ها برای والدین، معلمان و دانش‌آموزان آماده و بارگذاری شده است تا بتوانند از آن استفاده کنند. دستورالعمل ویژه تغذیه سالم برای این منظور آماده شده است. علاوه بر آن ما در ارتباطی تنگاتنگ با وزارت بهداشت کار می‌کنیم. این یک موضوع ملی است و همه باید در اجرای آن مشارکت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مدرسه، منزل و محله یعنی ۳ میم باید در پروژه کوچ همکاری کنند تا به داد دانش‌آموزان برسند. فعلا همکاری آموزش و پرورش با خانواده‌ها با فعالیت انجمن اولیا و مربیان تحقق یافته است. بنابراین باید هرچه در توان داریم در این راه صرف کنیم. حتی باید به کسانی که وزن متناسب دارند برای حفظ وزن مشاوره دهیم. همچنین باید به دانشآموزانی که به علت کم‌خوری در معرض کم‌وزنی هستند کمک کنیم.

وی با اشاره به نقش معلمان در پروژه کوچ گفت: همچنین نباید معلمان را فراموش کنیم. من دست تک تک معلم‌ها را می‌بوسم چون آنها هستند که باید از عهده این ۱۳ میلیون دانش‌آموز ببیایند. باید نیمرخ هرمدرسه را بر اساس اطلاعات ترسیم کنیم تا بتوانیم بچه‌ها را نجات دهیم.

حمیدی ادامه داد: انجمن اولیا حلقه واسط خانه و مدرسه است که باید با اراده و اهتمام موضوع تیم‌سازی را پیگیری کند. این پروژه امروز پروژه انجمن اولیا و مربیان است. انجمن اولیای مدرسه باید در کنار ما باشد تا بتوانیم ادامه کار را پیش ببریم و با موفقیت به انجام برسانیم.

وی حفظ سلامت جسمی والدین را برای تحقق این امر لازم دانست و گفت: اگر والدین خود فعال نباشند و چاق باشند، فرزندانشان هم اضافه وزن پیدا می‌کنند و اگر والدین اهل فعالیت های حرکتی باشند کودک هم فعال خواهد بود.

ما از چند طریق می‌توانیم تغییر رفتار ایجاد کنیم. یکی آموزش است که ما اطلاعات لازم را بارگذاری کردیم. دوم باید با ایجاد تسهلات و رفع موانع به آنها کمک کنیم. مثلا فعالیت‌های حرکتی را بیشتر کنیم، یکجا نشینی را کاهش دهیم، تغذیه را سالم کنیم. باید بدانیم راه محبت کردن تنها نشاندن و خوراندن نیست؛ ایجاد تحرک خود بزرگترین محبت به کودک است.

وی انتظارات خود را از خانواده‌ها به این صورت مطرح کرد: از والدین توقع داریم نقش انگیزشی و مشارکتی داشته باشند، همراه با فرزندانشان در فعالیت‌های تحرکی شرکت کنند و با مدرسه در تعامل باشند.

حمیدی با تاکید بر نقش انجمن اولیا گفت: همکاری در پروژه کوچ فرصت بزرگی برای انجمن اولیا و مربیان است تا درجه اثرگذاری خود را در کنترل سلامت آینده سازان جامعه نشان دهند. برندسازی انجمن اولیا در دوره کرونا با افرایش مشارکت خانوادهها با مدرسه سرعت بیشتری می‌یابد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=291471

ثبت نظر

-