اصولی که باید در خانه نشینی رعایت کنیم

  • کد خبر : 29144
  • 04 فروردین 1399 - 21:50
اصولی که باید در خانه نشینی رعایت کنیم

کد خبر: ۱۴۷۳۹۷

تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۴ فروردین ۱۳۹۹ – ۱۷:۱۷

یک روانشناس و مشاور مسایل خانواده معتقد است: ویروس کرونا عدو است و موقعیتی پیدا شده که مجبوریم به موارد بهداشتی و مسایل خانواده بیشتر توجه کنیم و بیشتر به خانه و خانواده خود برسیم و همبستگی پیدا کنیم و هنر و دانش و مهارت های خود را ارتقا بدهیم.

 سیستمی را اجرا کنیم که خانه نشینی ما منفعتی داشته باشد

دکتر اصغر کیهان نیا، روانشناس و مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در خصوص بحث خانه نشینی اجباری به دلیل شیوع بیماری چگونه می توان این خانه نشینی را به فرصت تبدیل کرد؟ گفت: تمام زندگی عبارت است از بر نامه ریزی، نظم و دقت در هر کاری. ابتدا باید برنامه ریزی داشت و سپس نظم و دقت به خرج داد. همه ما باید در شرایط پیش آمده در منزل بنشینیم تا از انتقال و سرایت این ویروس به دیگران جلوگیری شود ولی خانه نشینی کاری سخت است چون مردم به این روش عادت ندارند ولی باید با برنامه ریزی سیستمی را اجرا کنیم که خانه نشینی ما منفعتی داشته باشد.

 قوای جسمی خود را بالا ببریم

وی افزود: اولین موضوع تحرک است پس باید در داخل منزل نشست و برخاست و ورزش و تحرکی داشته باشیم. وقتی ورزش کردیم تنفس داریم و طبیعتا نسبت به غذا اشتها پیدا می کنیم. بنابراین باید این سه مرحله را بگذراند. ما همواره به دلیل گرفتار شدن به موبایل و برنامه های آن از کتاب دور افتاده بودیم در این فرصت باید برای کتابخوانی بهره برد و از این دوران نتیجه گرفت. همچنین همبستگی و وابستگی بیشتر به خانواده و جمع شدن دور هم در این دوران اهمیت دارد. قبلا خانواده دور کرسی جمع می شد بزرگتر ها صحبت می کردند و کوچکتر ها گوش می دادند اما امروز جمع ها متفرق شده است. هر کسی در اتاق خود زمان می گذراند و خانواده ها از هم دور شده اند باید از این فرصت استفاده کنیم. بزرگترها در هر خانواده ای باید سعی کنند تا برنامه هایی ایجاد کنند و فرزندان شاد و خوشحال و سرزنده باشند و همبستگی خانواده که اصل بسیار مهمی در حال نابودی بود بیشتر شود. برای مقاومت در برابر این ویروس باید قوای جسمی خود را بالا ببریم. گلبول های سفید خون باید در مبارزه با ویروس ها قوی باشند. این کار با تغذیه میسر می شود. باید از ویتامین های لازم استفاده کنیم. ویتامین ث در مرکبات به وفور یافته می شد. ویتامین آ در شیر و گوشت وجود دارد ویتامین ب۶ در اسفناج و انار و آلوی خشک و سیر و پیاز وجود دارد. همچنین ویتامین دی و یا روی که به تقویت قوای بدن کمک می کند و می توانیم مقاومت بیشتری داشته باشیم.

ریاضت اقتصادی در پیش بگیریم

دکتر کیهان نیا تصریح کرد: مساله مرگ و زندگی مطرح است و این شوخی نیست. ویروس خطرناک است و باید به آن توجه کرد حتی باید از معاشرت های خانوادگی صرف نظر کنیم و با موبایل و تلفن احوال هم را بپرسیم و مقرراتی سخت را با انضباط برای چند هفته در خانواده حاکم کنیم. برخی افرادی که توجه ندارند و از خانه خارج می شوند، زنجیره انتقال ویروس هستند و دردسر و زحمت بی توجهی آنان برای پزشکان و پرستارانی است که دل سوز ما هستند. شرایطی استثنایی پیش آمده است باید برای چنین وضعیتی سیاستی استثنایی در پیش بگیریم و امسال از معاشرت ها صرف نظر کنیم و ریاضت اقتصادی در پیش بگیریم و برای گذراندن این دوره سخت ولخرجی های سابق و برنامه های قبلی را تعطیل کنیم.

گوش دادن به اخبار را به حداقل برسانیم و بیشتر به مطالعه بپردازیم

این روانشناس ادامه داد: گوش کردن اخبار حداکثر نیم ساعت تا سه ربع زمان دارد چون خبرها از کانال های مختلفی و به طور ضد و نقیض پخش می شود و همین موجب عصبانیت است و این عصبانیت را به نزدیکترین افراد از جمله همسر انتقال می دهیم. باید گوش دادن به اخبار را به حداقل برسانیم و بیشتر به مطالعه بپردازیم و از بگو مگو های خانوادگی صرف نظر کنیم. نقش رهبری بر عهده پدر و مادر است. ورزش با آزاد کردن آندوپین مغز موجب ایجاد شادی و نشاط می شود. این شادی و نشاط دقیقا ضد بگو مگو ها و عصبانیت و بدخلقی است. به همین دلیل ورزش را در درجه اول قرار بدهیم تا به کمک آن خانواده و اعضای خانواده همبستگی خود را از دست ندهند.

 بیشتر به خانه و خانواده خود برسیم

وی در مورد اینکه تمام مناطق ایران درگیر هستند آیا خانه نشینی اجباری می تواند تجربه مدیریت بر احساسات و عواطف را برای بسیاری از مردم ما در پی داشته باشد؟ آیا تجارب بعد از کرونا برای مردم ما گرانقدر نخواهد بود؟! اظهار داشت: بعلاوه این مساله باید گفت ما کمی ول بودیم و به بهانه های مختلف ترافیک ایجاد می کردیم و بنزین می سوزاندیم و هزینه ایجاد می کردیم. این وضعیت می تواند از سفرهای زاید درون شهری که به آن عادت داشتیم بکاهد و موجب صرفه جویی در هزینه ها شود. چون ما عادت به مصرفی بودن و خرید های بی خود داشتیم. این قرنطینه اجباری فرصتی است تا از تجمل صرف نظر کنیم و از برنامه های فوق برنامه و معاشرت های بی خود و مهمانی های بدون ضرورت و پارتی ها و دور همی ها بکاهیم. چون می توانیم از طریق تلفن با عزیزانمان صحبت کنیم و از دلتنگی جلوگیری کنیم. وقتی می گویند عدو شود سبب خیر در این مرحله مصداق پیدا می کند. ویروس کرونا عدو است و موقعیتی پیدا شده که مجبوریم به این موارد توجه کنیم و بیشتر به خانه و خانواده خود برسیم و همبستگی پیدا کنیم و هنر و دانش و مهارت های خود را ارتقا بدهیم.

خانه نشینی نهضتی برای تغییر رفتار ایرانیان است

دکتر کیهان نیا افزود: اتفاقات دیگری در کنار این مسائل رخ خواهد داد و تفکرات تغییر می کند و خرافات و تحجر و عوام فریبی و دروغ و دبنگ هایی که گفته می شود از بین خواهد رفت این اتفاق نهضتی ایجاد می کند. این دوران می تواند انقلابی ایجاد کند و ملت ما را از مصرف گرایی و تجملگرایی و چشم و هم چشمی و ولخرخی و… دور کند. کشورهای بسیاری در دنیا با شرایط بد اقتصادی زندگی می کنند و برق و آب خانه کنترل می شود و مردم در این کشورها با کنترل مخارج خود زندگی می کنند. متاسفانه در سالهای اخیر عده بسیاری به دلیل اقتصاد بیمار ایران ثروتمند شدند ولخرجی ها در این طیف باعث شد بسیاری احساس کنند تفاوت هایی در جامعه وجود دارد و با مسئولین بد شدند و مردم روبروی هم قرار گرفتند. امروز رسانه ها باید اطلاعات به موقع درست و قاطع منتشر کنند تا اعتماد عمومی بازسازی شود و ارتباط بین مردم و مسئولین ترمیم گردد. باید کاری کرد تا مردم اطلاعات درست را از شبکه های داخلی بگیرند. این اتفاق نهضتی برای تغییر رفتار ایرانیان است. دنیای امروز دنیای دانش و تفکر است و نباید ساده انگارانه به مسائل نگاه کرد. اگر مسلمان هستید و غیرت دارید برای پرستاران این کشور دلسوزی کنید و با بی خیالی و بی توجهی موجبات دردسر این طیف را فراهم نکنید آنها هم خانواده و همسر و فرزند دارید. این عزیزان در تنگنا هستند و تعداد بالایی از این افراد بخاطر همین بیماری فوت کردند.

نقل از شفقنا

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=29144

برچسب ها

ثبت نظر

-