مهمترین اقدامات سازمان پژوهش در دوران همه گیری ویروس کووید ۱۹

  • کد خبر : 290942
  • 05 آذر 1399 - 13:42
مهمترین اقدامات سازمان پژوهش در دوران همه گیری ویروس کووید ۱۹
88

تهران (پانا) – سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در زمان پاندمی ویروس کووید ۱۹ (کرونا) اقدامات متعددی انجام داده که شاید مهمترین آنها تولید راهنماهای برنامه درسی آموزش ترکیبی در وضعیت(زرد و قرمز) و تولید محتوای مجازی در شبکه رشد با هدف ایجاد دسترسی آسان به محتوای درسی و کمک درسی و مهارتی باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ۳۰ بهمن ماه ۹۸ ابتلای دو نفر در قم به کرونا تائید شد و از همان روز تعطیلی مدارس نیز به اجبار آغاز شد. ابتدا مدارس قم به مدت یک هفته تعطیل شد و یک هفته بعد نیز تمام مدارس کشور را به تعطیلی کشاند. با ادامه دار شدن پاندمی کووید ۱۹ در کشور، وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از بزرگترین بخش‌های اجتماعی و فرهنگی کشور و در جهت جامه‌ی عمل پوشانیدن به وظیفه‌ی خود در پوشش حداکثری مخاطبان، با بسیج نزدیک به یک میلیون نفر پرسنل خود در بیش از ۱۰۵ هزار واحد آموزشی در ۷۶۰ نقطه‌ی جغرافیایی کوشید در امر خطیر تعلیم و تربیت حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت لازم التعلیم کشور اهتمام ورزد تا در اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی مبنی بر فراهم سازی وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه مخاطبان خود را تا پایان دوره متوسطه؛ سعی کند ضمن رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی نسبت به گسترش چتر آموزش برای کلیه دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با تمامی شرایط و وضعیت‌ها اقدام نماید.

در این راستا و در جهت تسهیل فرایند یاددهی – یادگیری بخش های مختلف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اقداماتمهمی را انجام داده اند که در این گزارش قصد داریم به آنها بپردازیم.

معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری

معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا، ۹ اقدام شامل تولید ۶ جلد راهنمای برنامه درسی در شرایط زرد و قرمز ویروس کووید ۱۹ شامل ۲ جلد برای دوره های ابتدایی، متوسطه اول، ۲ جلد متوسطه دوم نظری، ۱ جلدمتوسطه دوم فنی-حرفه ای و ۱ جلد کاردانش»، تولید۲۰۰ کتاب الکترونیک برای تمام کتاب‌های دوره ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم نظری و بخشی از متوسطه فنی حرفه‌ای وکاردانش، تهیه الگوی جامع تولید برنامه درسی و محتوای الکترونیک برای همه دوره‌ها و رشته‌ها، تولید حدود ۳ هزار دقیقه فیلم الگوی تدریس مجازی برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه نظری، اختصاص ۲۰ درصد از مطالب مجلات رشد کودک و نوجوان به موضوع کووید ۱۹، تولید بیش از ۲هزار دقیقه، ۲۵ فیلم متناسب با رشته‌های فنی حرفه‌ای وکاردانش، توسعه شبکه‌ی ملی رشد شامل راه‌اندازی مرکز یادگیری معلم ( آموزش‌های مجازی مورد نیاز معلمان برای شرایط کرونایی وتوسعه سواد رسانه‌ای آنان)، را انجام داد.

معاونت توسعه منابع و پشتیبانی

در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش در دوران همه گیری ویروس کرونا ۱۱ اقدام مهم شامل برگزاری جلسات ستاد کرونا در سازمان، ابلاغ دقیق بخشنامه‌های ستاد کرونای کشوری در سطح سازمان، راه اندازی سیستم ویدئو کنفرانس، تجهیز سرور و پشتیبانی نرم افزاری جهت برگزاری جلسات، نشست‌های تخصصی و … به صورت مجازی، انجام دو مرحله تست کرونا و پرداخت هزینه های تست پی سی آر همکاران برگزاری ۲ دوره آموزش مجازی پیشگیری از بیماری تنفسی حاد کرونا ویروس و ملاحظات بازگشایی مدارس در شرایط اپیدمی و آموزش ۲۸۱۸ نفر ساعت را به اجرا درآورد.

بنیاد ICDL

آموزش مجازی دوره‌های آموزشی همچون e-KIDS، e-Citizen، Equal Skills، ICDL Profile، ICDL Base، ICDL Standard، ICDL Advanced، نظارت بر آزمون‌های بنیاد ICDL ایران، صدور گواهینامه بین‌المللی بنیاد ICDL ایران به ‌صورت متمرکز و مجازی از طریق پورتال بنیاد و تولید نرم‌افزار آزمون‌گیر بنیاد ICDL ایران با هدف برگزاری آزمون الکترونیکی از جمله اقدامات این بنیاد در این مدت بود.

روابط عمومی

ترجمه کتاب ارتقاء مهارت‌های خود تنظیمی/ خود اتکایی دانش آموزان در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹، انتشار اخبار اقدامات، ترجمه و انتشار ۱۷ عنوان مقاله، پوستر و پیام ترویجی از طریق سایت رسمی سازمان نیز توسط رابط عمومی صورت پذیرفت.

انتشارات مدرسه

انتشارات مدرسه با توجه به رسالت خود در تولید محتوای آموزشی برای دانش آموزان به اقدامات خود رنگ و بویی تازه بخشید تا گرد و خاک تعطیلی مدارس بر روی مطالعه دانش آموزان ننشیند. کمپین دوریم و دوستیم شامل اطلاع رسانی، فروش محصولات، مسابقه و..، تولید ۱۸ عنوان کتاب کمک آموزشی و تولید کتاب‌های پوپک برای پایه‌های اول تا ششم به صورت فیزیکی و مجازی، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و فروش با ۲۰ درصد تخفیف، برگزاری ۱۲ گردهمایی آنلاین نویسندگان، راه اندازی فروشگاه سیار کتاب و استقرار در اماکن مختلف و تولید ۱۵۰کتاب الکترونیک و انتشار رایگان از طریق اپلیکیشن بوفه به آدرس www.eboofe.ir؛ راه اندازی ۳ سایت فروش محصولات فرهنگی اعم از کتاب و لوازم التحریر شامل https://pakhshmadreseh.ir و https://enmabazar.ir https://www.eboofe.ir است. از جمله اقدامات صورت گرفته در انتشارات مدرسه است.

تولید ۱۲ گردهمایی آنلاین نویسندگان و در نتیجه تولید محتوای ادبی در قالب داستان برای نوجوانان، تولید ۳۲ عنوان کتاب صوتی و انتشار از طریق اپلیکیشن نوار و آوانما، تولید ۱۵۰عنوان کتاب الکترونیک و انتشار رایگان از طریق اپلیکیشن بوفه و راه اندازی یک فروشگاه سیار کتاب و استقرار در اماکن مختلف نیز از جمله سایر اقدامات سازمان پژوهش است.

رویکرد سازمان پژوهش در همه گیری کرونا

رویکرد سازمان پژوهش از اقدامات صورت گرفته در همه‌گیری کرونا توسط معاونت های مختلف، ایجاد دسترسی آسان به محتوای درسی و کمک درسی و مهارتی از طریق توسعه‌ی محتوای شبکه‌ی ملی رشد، تلاش برای پوشش حداکثری دانش آموزان، تولید محتوای ادبی، مهارتی و اوقات فراغتی برای مخاطبان بویژه دانش آموزان و معلمان و پشتیبانی از تولیدات درسی با استفاده از محتوای شبکه‌ی ملی رشد بوده است.

سازمان پژوهش در این مسیر به تجارب موفقی از جمله بازتولید و به روزرسانی محتوای کتاب‌های درسی برای دانش آموزان، ایجاد زمینه‌ی توسعه‌ی تولیدات محتوایی الکترونیک در بستر وب اعم از کتاب، فیلم و… و بازنگری در استانداردهای برنامه‌ریزی درسی و تولید الگوهای محتوای درسی دست یافت.

چالش ها و کمبودها

البته سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این مسیر با چالش‌هایی از جمله کمبود زمان کافی برای تعمیق محتوا، فقدان استانداردهای لازم کمی و کیفی در برنامه ریزی درسی مجازی، تلاش به منظور ایجاد راهکارهای مناسب در راستای ایجاد رفتارهای خودتنظیمی و ارزشیابی درسی در دانش آموزان، تامین هزینه‌های اجرای برنامه‌های خارج از پیش بینی و تعطیلی مدارس و فروشگاه‌های عرضه‌ی کتاب‌ها و مجلات رشد و کاهش درآمدهای فروش محصولات تولید شده رو به رو شد. با وجود این مشکلات تجارب موفقی که سازمان در طی این مسیر چند ماه به دست آورد برنامه ریزی عملیاتی جهت تولید محتوا بر مبنای واقعیت افزوده، ایجاد زمینه های پیوند فرآیندها و تولیدات در زنجیره برنامه‌ریزی درسی و برنامه‌ریزی و مناسب سازی محتوای درسی براساس آموزش مجازی بوده است.

سازمان پژوهش از اقدامات انجام شده به نتایجی از جمله کنترل مستمر سلامتی همکاران خود از طریق آزمایش کرونا، بهینه‌ سازی فرآیندها و مدیریت اجرای فعالیت ‌های سازمان با توجه به وضعیت دورکاری کانیوزن، تغییر در استانداردها و تدوین و بازمهندسی برنامه‌ها براساس آموزش مجازی و از راه دور دانش آموزان، ادامه‌ی تعامل با جامعه‌ی علمی، معلمان و … از طریق فراهم کردن زمینه‌های ارتباط مجازی و بازنگری در الگوهای ارزشیابی و برنامه ریزی درسی رهنمون شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=290942

ثبت نظر

-