آزادی ۱۰۲ زندانی جرایم غیرعمد در البرز

  • کد خبر : 290245
  • 05 آذر 1399 - 7:30
آزادی ۱۰۲ زندانی جرایم غیرعمد در البرز

اسماعیل جمیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص آزادسازی جمعی از زندانیان غیرعمد با همت خیرین اظهار کرد: در همه ایام سال با توجه به اینکه بخشی از زندانیان جرایم غیرعمد بدهکار نیازمند هستند از طریق جلب مشارکت‌های عمومی و همراهی خیرین نوع‌دوست تشکیلاتی داریم تحت عنوان ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند این ستاد در سطح کشور و تمام استان‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه به مناسبت‌های مختلف این ستادها فعال و زندانیان آبرومند و نیازمند را شناسایی می‌کنند، تصریح کرد: ستاد دیه هر استان هیئت اُمنایی دارد با ترکیب رئیس کل دادگستری به عنوان رئیس هیئت اُمنا، مدیرکل زندان‌ها با عنوان نایب رئیس هیئت اُمنا، مدیرکل کمیته امداد حضرت امام (ره) به عنوان عضو اصلی و چند نفر عضو دوره‌ای که افراد متعهد و مورد وثوقی هستند.

مدیرکل سازمان زندان‌های استان البرز بیان کرد: به فراخور تعداد زندانیان و به تناسب اعتباراتی که ستاد دیه کشور می‌دهد یا تسهیلات بانکی کمک خیرین که مراجعه می‌کنند، جلسه‌ای تشکیل و زندانیان آزاد می‌شوند.

تخفیف ۵۰ درصدی شاکیان و طلبکاران

وی ادامه داد: در واقع منابع تأمین‌کننده سرمایه اصلی ستاد دیه کمک‌های مردمی، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، تسهیلات بانکی و در نهایت گذشت شاکیان است که معمولاً شُکات و طلبکاران تا ۵۰ درصد تخفیف می‌دهند و در کمیته‌های صلح و سازش زندان‌ها دعوت و گذشت می‌کنند.

جمیاری مطرح کرد: در همین راستا با توجه به فراخوان مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه بسیج حقوقدانان ورود پیدا کرد و در سطح ملی سازمان بسیج حقوقدانان با سازمان زندان‌ها تعامل و فصل نوعی آغاز شد و از یک هفته قبل ستاد تشکیل و رئیس ستاد فرمانده سپاه البرز و نایب رئیس ستاد مدید کل زندان‌های استان هستند.

وی با ابراز خرسندی مبنی به اینکه در یک هفته گذشته با مشارکت سپاه، بسیج، بسیج اصناف، بسیج حقوقدانان، مراکز نیکوکاری، کمیته امداد حضرت امام (ره)، ستاد دیه استان و انجمن حمایت توانستیم اعتباری را جذب و جلب کنیم، توضیح داد: امروز همزمان با ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری (ع) آئین آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در البرز برگزار شد، این روز عید آزادی‌بخشی هم‌وطنان و هم‌استانی‌های نیازمند بود.

مدیرکل سازمان زندان‌های استان البرز در خصوص اینکه در مراسم گل‌ریزانی به منظور آزادی تعداد بیشتر زندانیان برگزار شد، گفت: شرایط کرونایی این اجازه را گرفت وگرنه مردم و صنوف مختلف در ابعاد وسیع‌تری حضور داشتند اما با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌هایی که اعمال‌شده ۱۰۲ نفر زندانی آزاد شدند، اگرچه آرزو داشتم به نام حروف ابجد نام مبارک حضرت امیرالمؤمنین (ع) ۱۱۰ نفر آزاد شوند.

رسانه‌ها خیر هستند

وی افزود: معمولاً در مراسم گل‌ریزان حدود ۵۰ درصد شکات رضایت می‌دهند و هم‌اکنون در حال پیگیری جدی هستیم مبلغ بیشتری جمع‌آوری تا تعداد زندانیان بیشتری آزاد شوند.

جمیاری با اشاره به اینکه رسانه‌ها، گزارشگران، صدا و سیما و هنرمندان خیر محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: مددکاری که با طلبکار و شکات صحبت می‌کند تا رضایت بگیرد شکات و طلبکاران و طلبکارانی که رضایت می‌دهند نیز خیر هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی با قلم و برخی با قدم در این امر خداپسندانه حضور دارند، گفت: در این شرایط کرونایی مردم حاضرند با وجود بضاعت کم دست افتاده‌ای را بگیرند و او بلند کنند و مصداق واقعی زمین‌خورده‌ها امروز زندانیان هستند، خصوصاً زندانیان جرایم غیر عمد که جرمشان فقر و نداری است و اصولاً آنان بدهکار غیر بدهکار هستند.

مدیرکل سازمان زندان‌های استان البرز اظهار کرد: البته ۱۰۲ نفری که به فضل خدا آزاد شدند، تحت عنوان زندانیان بدهکار آبرومند و نیازمند هستند.

وی متذکر شد: به همت خیرین استان البرز قرار بود با جمع‌آوری حدود ۹۰۰ میلیون تومان تنها ۷۶ زندانی جرایم غیرعمد آزاد شوند اما با کمک بیشتری که از سوی اصناف در این مراسم شکل گرفت، آمار زندانیان آزادشده به ۱۰۲ نفر افزایش یافت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=290245

ثبت نظر

-