دانشمند ایرانی شواهد «ابرسیل‌» را در مریخ نشان داد

  • کد خبر : 290001
  • 05 آذر 1399 - 2:16
دانشمند ایرانی شواهد «ابرسیل‌» را در مریخ نشان داد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، تصاویر قبلی از کانال‌های بزرگ در مریخ و ویژگی‌های غول پیکر موج مانند در سطح آن موسوم به «ابرموج دارها» (megaripples) نشان می‌دهد که این سیاره در گذشته در معرض سیل‌های فاجعه باری قرار گرفته است.

اکنون گروهی از دانشمندان تحت هدایت عزت حیدری دانشمند ایرانی دانشگاه ایالتی «جکسون» با استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) ثابت کرده‌اند که ابرسیلاب‌ها حدود ۴ میلیارد سال پیش دهانه گیل (Gale) را درنوردیده اند.

حیدری در این باره توضیح داد: ارتفاع امواج سیلاب ۳۰ فوت بوده است. امواج دیده شده در داده‌های ناسا کنجکاوی با ویژگی‌های حاصل از ذوب شدن یخ در زمین در حدود دو میلیون سال پیش یکسان است.

«آلبرتو جی فایرن»، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: ما برای اولین بار ابرسیلاب‌ها را با استفاده از داده‌های رسوبی دقیق که توسط مریخ نورد «کنجکاوی» مشاهده شده است، شناسایی کردیم. رسوباتی که توسط این سیلاب‌ های عظیم به جا مانده است، قبلاً توسط مدارگرد مریخ شناسایی نشده بود.

این تیم تحقیق متشکل از دانشمندان دانشگاه ایالتی «جکسون»، «کرنل»، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و دانشگاه «هاوایی» است که از تصاویر گرفته شده توسط تصاویر «لنز دستی مریخ» و دوربین های «Mastcam» در مریخ نورد کنجکاوی برای مشاهده سنگ‌ها و مواد معدنی در دهانه «گیل» استفاده کردند.

آنچه که آنها یافتند، رسوباتی بود که به تشخیص آنها توسط سیلاب‌های عظیمی ایجاد شده است که پس از تشکیل کوه «شارپ» و دهانه «گیل» رخ داده است.

محققان بر این باورند که این سیلاب در اثر برخورد یک شهاب سنگ بسیار بزرگ ایجاد شده است که موجب تولید گرمای کافی برای ذوب شدن مقدار زیادی یخ در این سیاره شده است.

در این رویداد، کربن دی اکسید و متان آزاد شده که با بخار آب ترکیب شده و برای مدت کوتاهی آب و هوایی گرم و مرطوب را تشکیل داده است.

این اتفاق منجر به باران های سیل آسایی در سراسر مریخ و سرازیر شدن آب همراه با رسوبات از کوه «شارپ» به دهانه «گیل» شده است.

همانطور می دانیم، وجود آب می‌تواند به معنای وجود حیات باشد. به همین دلیل ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی سعی کرده‌اند شواهدی از آب موجود در اجرام آسمانی دیگر در منظومه شمسی پیدا کنند.

«فایرن» توضیح داد: این سیاره شرایط لازم برای حمایت از وجود آب مایع در سطح خود را داشته است و این روی کره زمین به وجود حیات منجر شده است.

اکنون وظیفه مریخ نورد استقامت خواهد بود که پس از فرود بر سطح مریخ در فوریه ۲۰۲۱، شواهدی از حیات باستانی در سیاره سرخ بیابد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=290001

ثبت نظر

-