واژگونی خودروها در اصفهان با بی‌احتیاطی در جاده‌های لغزنده

  • کد خبر : 289181
  • 04 آذر 1399 - 15:31
واژگونی خودروها در اصفهان با بی‌احتیاطی در جاده‌های لغزنده

به گفته رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی اصفهان در  ۲ روز گذشته به دلیل بارش باران، ده‌ها فقره واژگونی و تصادف فوتی، خسارتی و جرحی خودرو در استان اصفهان روی داد.

بنا به اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان، بیش از ۷۰ درصد تصادفات ناشی از عوامل انسانی است که توجه نکردن به جلو، تجاوز از سرعت، خستگی و خواب آلودگی و رعایت نکردن حق تقدم از مهمترین دلایل آن به شمار می‌رود و در این میان ۴۳ درصد مرگ و میر سوانح رانندگی در استان اصفهان به علت واژگونی خودروست.

با این وجود پلیس راهور و راه همواره به رانندگان صبر و آرامش را در روزهای بارندگی و لغزندگی جاده‌ها توصیه می‌کند و اطمینان می‌دهد که در صورت رعایت قوانین و مقررات رانندگی سفر خود را به سلامت به پایان خواهند رساند.

با همه این توصیه‌ها اولین اخبار در کنار بارش زیبای باران یا برف، خطر واژگونی خودروها به دلیل لغزندگی است که در بسیاری از موارد با تلفات جانی نیز همراه است.

آغشته‌بودن جاده‌ها به موادنفتی، کاسته‌شدن اصطکاک جاده و لاستیک را موجب می‌شود

کارشناس ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان در این‌باره گفت: در اولین بارش باران به علت آغشته بودن جاده‌ها به مواد نفتی و مایعات لزج و به دنبال آن کاسته شدن میزان اصطکاک جاده و لاستیک به علت جریان یافتن آب در معابر ، احتمال بروز سانحه بالا می‌رود.

معید ذهبیون در گفت و گو با نیوز افزود: ترکیب قطرات باران با گرد و خاک و سایر آثار باقی‌مانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه و سایر آلاینده‌های موجود در سطح و شکاف آسفالت، سطحی لغزنده به وجود می‌آورد که کنترل خودرو در این شرایط نیازمند احتیاط بیشتر نسبت به روزهای عادی است.

وی اظهار داشت: در نتیجه کاهش سطح تماس لاستیک و جاده به دلیل باران و لغزندگی، حرکت با سرعت بالا موجب تردد چرخ های خودرو بر روی لایه ای از آب می‌شود که به طور حتم کنترل خودرو در چنین هنگام را بسیار سخت و دشوار می‌کند. این کارشناس ایمنی افزود: با توجه به کاهش اصطکاک در زمان بارش نزولات جوی ، رانندگان باید از حرکت با لاستیک‌های صاف و فرسوده خودداری کنند.

به گفته وی عواملی شامل طرح آج لاستیک، فشار باد داخل لاستیک، نوع و زبری سطح جاده، سرعت وسیله نقلیه در ایجاد نیروی اصطکاک ترمز بر سطح بارانی موثر است.

ذهبیون افزود: از کارایی ترمز هنگام باران در معابر کاسته می‌شود و رانندگان علاوه بر توقف کامل باید پس از فراهم شدن شرایط تردد نسبت به خشک کردن چرخ‌ها و آزمایش ترمز اقدام کنند.

جاده لغزنده با خودروی سالم و راننده محتاط بی‌خطر است

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی اصفهان نیز در این‌باره گفت: مجموعه الزامات سفر در هوای بارانی شامل سالم بودن خودرو، آگاهی و آمده بودن راننده و در نهایت رعایت مقررات رانندگی است.

سرهنگ حسین پورقیصری در گفت و گو با نیوز افزود: تغییر زمان سفر به زمانی که اوضاع جوی مساعدتر باشد همواره بهترین انتخاب است ولی در صورتی که سفر ضروری است باید قواعد و ضوابط رانندگی جدی‌تر از روزهای عادی رعایت شود.

وی اظهار داشت: در روزهای بارانی خودروهایی که با سرعت مطمئنه حرکت نمی‌کنند و به خطوط حاشیه راه توجه ندارند، دچار خروج از جاده و واژگونی می‌شوند که در بسیاری از موارد فوت و جرح سرنشینان را به همراه دارد.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی اصفهان با اشاره به موارد متعدد از خروج و واژگونی خودروهای سبک و سنگین از جمله اتوبوس‌ها در جاده‌ها با اولین بارش و لغزندگی گفت: با وجود توصیه‌های بسیار از سوی پلیس و کارشناسان و از طریق رسانه‌ها باز هم هر ساله این حوادث ناگوار روی می‌دهد.

وی یادآور شد: سرعت مطمئنه عدد خاصی ندارد و بسته به شرایط و وضعیت جاده و ترافیک است که اگر راننده سرعتی را که لازمه کنترل خودرو است را رعایت نکند حادثه‌ساز می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت این سرعت در پیچ‌ها و گردنه‌ها در روزهای بارانی و لغزندگی جاده بسیار اهمیت دارد، بسیاری از خودروهای سبک و به‌ویژه سنگین در این شرایط به مسیر مخالف وارد می‌شوند و به اصطلاح خودشان قیچی می‌کنند و باعث خسارت جانی و مالی به دیگر رانندگان می‌شوند.

وی به رانندگان توصیه کرد: زمان بارش باران و لغزندگی سطح جاده‌ها، فاصله طولی با خودروی جلویی را حفظ کنند تا اگر برای راننده جلو مشکلی پیش آمد، برخورد زنجیره ای به وجود نیاید.

پورقیصری رعایت سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت در روزهای بارانی را بسیار مورد تاکید قرار داد و افزود:زمانی که هوا مه‌آلود است و دیدکافی وجود ندارد، رانندگان علاوه روشن کردن چراغ‌های خودرو، باید در منتهی الیه سمت راست و جایی ایمن توقف کنند تا شرایط بهتر شود.

برپایه آخرین گزارش پزشکی قانونی استان اصفهان  سال جاری، ۳۹۸ نفرکه در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند به اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان ارجاع داده شده اند؛ این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، (۴۸۶ نفر)،‌ ۱۸.۱درصد کاهش داشته است.

از مجموع تلفات حوادث ترافیکی سال جاری در استان اصفهان، ۷۴نفر زن و ۳۲۴ نفر مرد بوده اند.  بیشترین تلفات حوادث ترافیکی با ۲۴۷نفر در جاده‌های برون‌ شهری ، ۱۴۶نفردر مسیرهای درون ‌شهری و ۵ نفر سایر گزارش شده است.

 سال جاری ۸ هزار و ۹۶۲ مصدوم حوادث رانندگی به اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان و مراکز تابعه مراجعه کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶.۲درصد کاهش داشته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=289181

برچسب ها

ثبت نظر

-