واریز بسته حمایتی دولت، شگرد این روزهای مجرمان سایبری

  • کد خبر : 288929
  • 04 آذر 1399 - 13:06
واریز بسته حمایتی دولت، شگرد این روزهای مجرمان سایبری

به گزارش نیوز از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر روز سه شنبه درباره کلاهبرداری با شگرد واریز بسته حمایتی ۱۰۰ هزار تومانی کرونا به شهروندان، گفت: در روزهای اخیر مشاهده شده برخی از افراد سودجو با ارسال پیام‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی با موضوع پرداخت وجه برای ثبت‌نام دریافت بسته حمایتی ۱۰۰هزار تومانی کرونا از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.

وی ادامه داد: کلاهبرداران با طراحی لینکی تحت عنوان جعلی اعطای مجوز پلیس راهور به اساتید و پزشکان در ساعت محدودیت عبور مرور در شبکه‌های اجتماعی اقدام به سرقت اطلاعات کاربران از این طریق  کرده که احتمال هرگونه سوء استفاده‌ از اطلاعات دریافتی وجود دارد حتی در مواردی نیز مشاهده شده که تحت عنوانثبت‌نام اعطای تسهیلات به صاحبان مشاغل آسیب ‌دیده از وضعیت خاص کرونایی، از افراد کلاهبرداری شده است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت:  باید هموطنان اخبار مربوط را از طریق منابع موثق دریافت کرده  و صرفاً به سامانه های مورد تأیید آنها مراجعه کنند چرا که همه نیازهای خبری و ثبت‌نامی در طرح‌های مورد نظر حمایتی دولت، در ابتدا توسط رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی اطلاع‌رسانی شده و مراحل ثبت‌نام قانونی با معرفی سایت‌های رسمی و سرشماره‌های معتبر خواهد بود.

رئیس پلیس فتا بوشهر ادامه داد: هر پیامی مبنی بر نیاز افراد به ثبت اطلاعات بانکی آن‌ها در درگاه‌های مشکوک برای دریافت کمک‌ هزینه‌های تعطیلات کرونا از طریق شبکه‌های اجتماعی، به طور حتم یک پیام کلاهبردارانه یا فریبکارانه است.  

وی از شهروندان خواست همواره مراقب ترفند کلاهبرداران و سودجویان به منظور دستیابی به اطلاعات کارت بانکی خود باشند و به اخبار و پیامک‌هایی که از سوی منابع نامعتبر و غیررسمی انتشار می‌یابد، توجه نکنند.  

سهل انگاری در نگهداری مدارک هویتی منجر به کلاهبرداری شد

سرهنگ محمد علی آیدنه لو رئیس پلیس فتا استان زنجان از شناسایی و دستگیری متهمی که پس از دسترسی به مدارک هویتی افراد، اقدام به افتتاح حساب بانکی به نام قربانیان می کرد، خبر داد.

وی افزود: با مراجعه یکی از شهروندان زنجانی به پلیس فتا، مبنی بر افتتاح حساب بانکی به نام وی و سوء استفاده از آن توسط شخص یا اشخاص ناشناس، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا زنجان قرار گرفت.

آدینه لو گفت: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد شاکی جهت فروش سیم کارت، آگهی در یکی از سایت‌ها درج کرده و فرد کلاهبردار پس از خرید سیم کارت اقدام به اخذ مدارک هویتی از فروشنده می‌نماید، با اقدامات فنی و پلیسی متهم به هویت معلوم شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی، دستگیر شد و به همراه ادله‌های دیجیتالی به پلیس فتا استانانتقال پیدا کرد.

رئیس پلیس فتا استان زنجان ادامه داد: متهم در تحقیقات اولیه منکر بزه ارتکابی می‌شد، ولی پس از روبه‌رو شدن با مستندات، ضمن اعتراف به جرم خود اظهار داشت با جستجو در سایت‌های آگهی پذیر به‌عنوان خریدار سیم کارت پس از جلب اعتماد و پیشنهاد مبالغ بالا وجه به فروشنده، با اخذ مدارک هویتی، حساب بانکی به نام آنها افتتاح و با درج آگهی‌های جعلی فروش کالا در فضای مجازی با ارائه شماره کارت‌های قربانیان برای واریز وجه، اقدام به کلاهبرداری از افراد مختلف می‌ کردم.

آدینه لو با بیان اینکه تعدادی از شهروندان با اعتماد بی جا در دام این متهم گرفتار شده‌اند، به شهروندان توصیه کرد: هنگام خرید و فروش کالا در فضای مجازی، ضمن رعایت نکات امنینی از ارسال و تحویل هرگونه مدارک هویتی به افراد غربیه خودداری کنند.

سرقت ارز دیجیتال در نتیجه ناآگاهی شاکی

سرهنگ اکبر نصرتی رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌غربی از شناسایی و کشف پرونده‌ای با موضوع سرقت ارز دیجیتال خبر داد و گفت: با مراجعه شخصی به پلیس فتا مبنی بر اینکه از کیف پول الکترونیک وی توسط فرد یا افراد ناشناس سوء‌استفاده شده و ارز دیجیتال به ارزش ریالی دومیلیارد صدو پنچاه میلیون ریال به سرقت رفته  است، موضوع با جدیت در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اقدامات تخصصی و فنی صورت گرفته ضمن شناسایی متهم، مشخص شد که فرد خاطی دوست شاکی بوده و در زمینه فعالیت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، وی را راهنمایی می‌کرد.

این مقام مسئول گفت: متهم از اعتماد دوست خود سوء‌استفاده کرده و با بدست آوردن آدرس کیف پول و رمز مربوطه اقدام به سرقت ارز دیجیتال موجود در آن نموده است.

سرهنگ نصرتی افزود: متهم در مواجهه با ادله قاطع پلیس با پذیرفتن عمل خلاف قانون، اعتراف کرد از ناآگاهی شاکی در حوزه ارزهای دیجیتال سوء‌استفاده کرده و دست به چنین عملی زده است.

برداشت ۵ میلیارد به صورت غیر مجاز توسط پدر و پسر میوه فروش

سرهنگ حشتمت سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس از دستگیری پدر و پسری که به وسیله دستگاه “اسکیمر” و با ترفند فروش میوه به صورت سیار، موفق شده بودند مبلغ ۵ میلیارد ریال از کارت شهروندان به صورت غیر مجاز برداشت کنند، خبر داد.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های برداشت غیرمجاز از حساب بانکی مردم کپی کردن کارت‌های اعتباری آنان به وسیله دستگاه اسکیمر است، گفت: در همین رابطه تعداد زیادی از شکات به پلیس فتا مراجعه و تقاضای پیگیری پرونده خود که مبلغ زیادی از حساب آنان به صورت غیر مجاز برداشت شده بود را داشتند.

سلیمانی افزد: کارشناسان پلیس فتا استان طی یک بازه زمانی کوتاه مدت با ۳۰ پرونده شکایت مبنی بر برداشت ۵ میلیارد ریال از حساب‌های بانکی شهروندان مواجه شدند و مطلع شدند که این افراد از دستگاه اسکیمر استفاده کرده‌اند.

وی گفت: ماموران با بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که این پدر و پسر از طریق راه اندازی میوه فروشی سیار در کنار خیابان‌های شهر “شیراز” و دوره گردی، با دریافت کارت‌های بانکی شهروندان اقدام به کپی برداری از کارت مشتریان کرده‌اند.

این مقام انتظامی ادامه داد: ماموران با تلاش شبانه روزی و انجام اقدامات پلیسی در نهایت موفق به شناسایی مخفیگاه متهمان در یکی از استان‌های شرقی کشور شدند و پس از اخذ نیابت قضائی، در یک عملیات غافلگیرانه هر ۲ نفر را دستگیر و به پلیس فتا استان فارس منتقل کردند.

سرهنگ سلیمانی گفت: این پدر و پسر با توجه به مستندات دقیق ماموران، چاره‌ای جز اعتراف نداشتند و به برداشت ۵ میلیارد ریال وجه نقد از طریق کپی کردن کارت عابر شهروندان در شیراز اقرار کردند.

وی با اشاره به تحویل متهمان به مراجع قضائی، به شهروندان توصیه کرد هنگام پرداخت و خرید، خودشان نسبت به کشیدن کارت عابر بانک در دستگاه کارت خوان اقدام کنند و از افشای رمز آن در جمع دیگران خودداری کنند.

کلاهبرداری میلیاردی با ترفند جعل اسناد و مدارک تحصیلی و مهاجرتی 

سرهنگ محمدرضا هاشمی فر جانشین فرمانده انتظامی استان از دستگیری یک کلاهبردار حرفه ای که با ترفند جعل اسناد و مدارک تحصیلی و مهاجرتی ۴۰ میلیارد ریال کلاهبرداری و متواری شده بود، خبر داد و گفت: با دریافت شکایتی مبنی بر اینکه فردی با ترفند جعل اسناد و مدارک تحصیلی و مهاجرتی برای خارج از کشور، از ۱۰ نفر کلاهبرداری کرده و متواری شده است پیگیری موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت عمومی اصفهان قرار گرفت.

وی گفت: پس از کسب دستور قضائی و هماهنگی های لازم و انجام یک سری اقدامات تخصصی مشخص شد، این کلاهبردار حرفه ای در یکی از استان های شمالی مخفی شده که یک گروه از ماموران با نیابت قضائی به محل اعزام و او را دستگیر کردند.

سرهنگ هاشمی فر تاکید کرد: فرد دستگیر شده که ۴۰ میلیارد ریال از ۱۰ شهروند با ترفند جعل سند و مدارک تحصیلی و مهاجرتی کلاهبرداری کرده بود، برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

آتس سوزی منزل به دلیل اختلاف مالی

سرهنگ کاووس محمدی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: در حادثه آتش‌سوزی منزل در یکی از روستاهای شهرستان شیراز به علت اختلاف مالی، پسر ۹ ساله فوت و ۳ نفر دیگر نیر مجروح و راهی بیمارستان شدند.

ی اضافه کرد: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره آتش سوزی منزل منجر به فوت در یکی از روستاهای شهرستان شیراز، بلافاصله ماموران به همراه عوامل امدادی به محل مورد نظر اعزام شدند.

محمدی گفت: ماموران در بررسی‌های اولیه مطلع شدند که شخصی به دلیل اختلاف مالی با مراجعه به منزل فردی که بدهکار وی بوده است با وی درگیر و سپس با بنزین اقدام به آتش زدن منزل مسکونی کرده و متواری می‌شود.

وی با بیان اینکه در این حادثه پسر ۹ ساله بر اثر شدت جراحات وارده در دم فوت و والدین و دیگر برادرش مجروح و راهی بیمارستان شدند، گفت: تلاش برای دستگیری متهم متواری ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=288929

ثبت نظر

-