تلاش چین برای کنار زدن شرکت‌های نفتی آمریکایی در عراق

  • کد خبر : 288858
  • 04 آذر 1399 - 12:20
تلاش چین برای کنار زدن شرکت‌های نفتی آمریکایی در عراق
به گزارش نیوز،

 منابع خبری از احتمال بالای خروج شرکت نفتی آمریکایی «اکسون موبیل» به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خارجی حاضر در عراق ، از این کشور و تلاش شرکت‌های چینی برای فعالیت در عراق خبر دادند. 

به نوشته روزنامه الصباح عراق، دو شرکت «شرکت ملی نفت چین» (CNPC)  و «CNOOC» تلاش دارند باقی سهم شرکت اکسون موبیل را در چاه‌های نفتی عراق در جنوب این کشور به دست گیرند. 

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نوشته است که پس از خروج شرکت «رویال داچ شل» از چاه نفتی مجنون در سه سال پیش، اکنون نیز اکسون موبیل و شرکت‌های بزرگ دیگر نفتی قصد خروج از عراق را دارند.  

به عقیده این خبرگزاری، شروط پیچیده و سخت و تأخیر در پرداخت‌ها و عدم ثبات سیاسی، جاذبه عراق را برای شرکت‌های نفتی کاهش داده است و آن‌ها کمتر از قبل مایل به سرمایه‌گذاری در چاههای نفتی این کشور هستند، در حالی که در سابق، حضور در عراق برگ برنده برای هر شرکت نفتی بود.  

«ریچارد برونز» از مدیران ارشد شرکت «انرژی اسپکس» در این باره می‌گوید: «عراق آن گونه پیش از این بود، نتوانسته جاذبیت خود را حفظ کند. امید می‌رفت که این کشور برنامه‌های توسعه بیشتری را در پیش گیرد. اما برعکس این اتفاق افتاد و همچنان شرکت‌های چینی اراده بالایی برای حضور در این کشور دارند».

دو شرکت چینی CNPC و CNOOC که هر دو در مالکیت دولت پکن قرار دارند، در حال بررسی امکان خرید سهم اکسون موبیل در چاه القرنه غربی۱ در عراق هستند. اکسون ۳۲.۷ درصد در این چاه نفتی سهم دارد. اما شرکت‌های چینی نگرانی‌هایی نیز دارند و هنوز نتوانسته‌اند تصمیم نهایی را بگیرند. برخی اشخاص مطلع به روزنامه الصباح عراق گفتند که مخاطرات ژئوسیاسی در عراق هرگونه توافقی را با شک و تردید مواجه کرده است.  

خروج اکسون موبیل از عراق که روزی بزرگترین شرکت نفتی در عراق بود و همچنان نیز بسیار تأثیرگذار است، باعث شده است تا پروژه بزرگ تزریق آب برای افزایش برداشت از چاههای نفتی با هاله‌ای از ابهام رو به رو شود. این شرکت آمریکایی تا کنون چند دور گفت‌و‌گو برای استفاده از آب دریا برای تزریق در چاههای نفتی جنوب برگزار کرده است.

اکسون موبیل  و دولت عراق در سال ۲۰۱۰ توافق توسعه میدانی نفتی «غرب القرنه ۱» را امضاء کردند. اکسون موبیل سه سال بعد بخشی از سهم خود را به چینی «پتروچاینا» فروخت.      

این میدانی نفتی از برگترین چاههای نفتی در دنیا است که طبق بررسی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد بشکه از آن قابل برداشت است.    

در همین حال، دولت بغداد پیشرفت قابل توجهی در بازسازی تأسیسات نفتی خود پس از جنگ داشته و تولید کنونی در مقایسه با دو سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵، چند برابر شده است و این در حالی است که عراق با بحران داعش دیگر بحران‌ها درگیر بود و این بحران‌ها مانع تحقق کامل اهداف شدند. 

عراق تا سپتامبر گذشته روزی ۴.۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد که البته بخشی از آن را در توافق میان کشورهای عضو اوپک کاهش داده است. «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق در ماه گذشته گفت که هدف این است که تا سال ۲۰۲۷ هفت میلیون بشکه در روز تولید شود. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=288858

ثبت نظر

-