برآیند اجرای چندروزه محدودیت‌های جدید کرونایی در استان سمنان

  • کد خبر : 288458
  • 04 آذر 1399 - 7:32
برآیند اجرای چندروزه محدودیت‌های جدید کرونایی در استان سمنان

به گزارش نیوز، ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰)  بروز همه گیری جهانی این بیماری را تایید کرد.
در ایران برای مبارزه با کرونا با توجه به سیر افزایشی بیماری کووید۱۹ و جان باختن همووطنان، محدودیت های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته آغاز شد و در حال اجرا است.
بر اساس این محدودیت ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل هستند، ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کانیوزن فعالیت می کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

سمنان با داشتن چهار شهرستان با وضعیت قرمز و چهار شهرستان با وضعیت نارنجی از لحاظ شیوع کرونا، از جمله استان‌هایی بود که تمام شهرستان‌های آن مشمول محدودیت شد و اکنون با گذشت ۴۸ ساعت از اعمال محدودیت‌ها کارشناسان از رعایت محدودیت‌ها در استان ابراز امیدواری کردند.
به گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۱۹۴ مورد قطعی ابتلا به کرونا در استان سمنان طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان از ابتدا تا به امروز به ۱۷ هزار و ۱۴۱ نفر رسید.
براساس این گزارش، ویروس کرونا با احتساب ۱۴ فوتی در ۲۴ ساعت اخیر، از زمان شیوع تا کنون منجربه فوت ۷۱۲ بیمار در استان سمنان شد.
بنا بر این گزارش، طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۱ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری شدند.
استان سمنان ۷۰۲ هزار و ۳۶۰ نفر جمعیت دارد.

ارزیابی رعایت دستورالعمل‌های کرونایی در استان سمنان
اعمال محدودیت‌های کرونایی زمانی می‌تواند منجر به موفقیت و کسب نتیجه مطلوب در مبارزه با شیوع کرونا باشد که از سوی مردم نیز به خوبی رعایت شود و خوشبختانه بخش‌های مختلف در استان برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا همراهی کردند.
جانشین رئیس ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان ضمن تقدیر از همراهی اصناف و بازاریان استان در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی، گفت:در بحث دورکاری، دستگاه‌های اجرایی باید به صورت جدی توجه داشته باشند که دورکاری تعطیلات و بیکاری نیست و کانیوزن باید از طریق امکانات موجود در دورکاری به ارائه خدمت بپردازند و به هیچ عنوان نباید با اجرای دورکاری در هیچ دستگاهی، در روند ارائه خدمت به شهروندان و مردم استان خللی وارد شود. 

سمنان با داشتن چهار شهرستان با وضعیت قرمز و چهار شهرستان با وضعیت نارنجی از لحاظ شیوع کرونا، از جمله استان‌هایی بود که تمام شهرستان‌های آن مشمول محدودیت شد و اکنون با گذشت ۴۸ ساعت از اعمال محدودیت‌ها کارشناسان از رعایت محدودیت‌ها در استان ابراز امیدواری کردند.

حبیب الله خجسته پور به بحث تعطیلی اصناف و واحد های تجاری در اجرای محدودیت های جدید اشاره داشت و با بیان اینکه مشاغل گروه ۱ در شهرهای قرمز و مشاغل گروه ۱ و ۲ در شهرهای نارنجی مجاز به فعالیت هستند، تصریح کرد: در شهرهای استان بازارهای سرپوشیده ای وجود دارد که بعضا مشاغلی از گروه شغلی ۱ در قالب این بازار های سرپوشیده استقرار دارند و از آنجا که در شهرهای قرمز بازار های سرپوشیده جزو گروه های شغلی ۲ بوده و تعطیل هستند ، به تبع آن گروه های شغلی ۱ در شهرهای قرمز که در دل این بازار های سرپوشیده قرار دارند نیز تعطیل است.

تحقق ۸۰ تا ۹۰ درصدی دستورالعمل‌های محدودیت کرونا
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی و رییس کمیته بازرسی و ارزیابی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان گفت: در حوزه‌های پنج‌گانه اجرای محدودیت‌ها در شهرستان‌های استان موارد الزامی به خوبی رعایت شده و در بحث دورکاری نیز دستگاه های اجرایی همکاری خوبی دارند.
قاسم شریفی اظهار داشت: دستورالعمل‌های طرح محدودیت‌های کرونایی در حوزه بازرگانی،خدماتی و اصناف نیز در تمام شهرستان‌ها بیش از ۸۰ درصد رعایت می‌شود.
وی بیان کرد: در زمینه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز به جز ۲ شهرستان با ۹۰ درصد تحقق، بقیه شهرستان‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی دستورالعمل‌های محدودیت‌های کرونایی را رعایت می‌کنند.
وی با اشاره به اعمال شدیدتر محدودیت‌های کرونایی از یکم آذر، افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته از اجرای طرح، بالغ بر یک هزار و ۸۰۲ مورد بازدید در پنج حوزه اجرایی طرح محدودیت های هوشمند در استان انجام شده است.

پلاک های غیربومی ساکن شهرها از ساعت چهار صبح تا ۲۱، می‌توانند در شهرها تردد کنند
شریفی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۲۵۵ مورد اعمال قانون در حوزه رعایت نکردن دستورالعمل‌های ابلاغی طرح محدودیت‌های کرونایی در استان انجام شده که بیشتر ابلاغ‌ها، حدود یکهزار و ۲۰۰ مورد، در قالب تذکر بود.
وی یادآور شد: بیشترین مباحث ، مطالبات، سوالات و چالش ها در بحث محدودیت‌های کرونایی در زمینه تردد وسایل نقلیه بود که با اجرای محدودیت تردد شاغلان شیفتی، کادر درمان، کارگران واحد های تولیدی و صنعتی در این استان با مشکلاتی مواجه شدند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی و رییس کمیته بازرسی و ارزیابی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان گفت: بالغ بر ۲۰ تا ۴۰ درصد ساکنان شهرهای استان دارای پلاک‌هایی غیربومی بر روی وسایل نقلیه خود هستند که نیاز است تمهیدات ویژه ای برای این افراد و تردد آنها در نظر گرفته شود.

محدودیت‌های تردد در صدر مسایل مردم در محدودیت های جدید
یکی از مشکلاتی که اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان سمنان ایجاد کرد مربوط به اعمال محدودیت تردد بود که خوشبختانه اصلاح شد، به طور مثال بسیاری از بومیان استان سمنان با پلاک‌های غیر در شهرها تردد دارند و ممنوعیت تردد این افراد را دچار مشکل کرده بود و از طرفی استفاده از وسایل نقلیه عمومی به دلیل احتمال خطر آلودگی کرونا، تهدیدی برای سلامتشان محسوب می شد. 
هادی صفایی یکی از بومیان شهر سمنان و دارنده خودرو با پلاک غیر بومی اظهار داشت: به واسطه محل سکونتم در استانی دیگر در گذشته، پلاک‌ خودروی من غیر بومی است و اکنون با اعمال محدودیت‌ها دچار مشکل هستم.
وی ادامه داد: اکنون با اعمال محدودیت‌ها به دنبال تغییر پلاک خودرو رفتم که متاسفانه مراکز تعویض پلاک تعطیل هستند و در شرایط فعلی اگر طرح ممنوعیت تردد خودروهای با پلاک غیر بومی در ساعت مجاز تردد رفع نمی‌شد دچار مشکل جدی می‌شدم.
وی بیان کرد: وسایل نقلیه عمومی در روز چندین مسافر را جابه جا می‌کنند که مشخص نیست کدام‌یک مسافران ناقل ویروس کرونا و کدام یک سالم هستند و استفاده از این وسایل در واقع خودکشی و خود را به کرونا آلوده کردن است و بسیاری برای حفاظت از خود می‌خواهند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.
صفایی تصریح کرد: اصلاح طرح ممنوعیت تردد کمک بزرگی در مبارزه با شیوع کرونا بود، برخی افراد خود را در خانه قرنطینه می‌کنند تا سالم بمانند اما اکنون به واسطه پلاک غیر بومی و استفاده از وسایل نقیله عمومی سلامتشان تهدید می‌شود.

رفع محدودیت تردد خودروهای غیربومی ساکنان شهرهای استان سمنان
جانشین رئیس ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی در مناطق قرمز از لحاظ شیوع  کووید ۱۹، گفت: امروز در وضعیتی قرار داریم که بین بدتر و بدترین روش‌هایی را برای مبارزه با این ویروس انتخاب کردیم و به واسطه اجرای محدودیت ها، مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود که از آنها پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم.
 خجسته‌پور ابراز داشت: با اجرای محدودیت تردد در مناطق قرمز، حجم زیادی از مطالبات، نظرات و چالش‌ها در خصوص اجرای طرح جامع مدیریت محدودیت‌های هوشمند مطرح و بخشنامه اصلاحی از سوی وزارت کشور ارسال شد و استثناء هایی را در نظر گرفتند که فرمانداران در شهرستان ها بر اساس شرایط می‌توانند نسبت به اجرای این موارد اقدام کنند.
وی ادامه داد: براساس آخرین بخشنامه، پلاک های غیربومی ساکن شهرها از ساعت چهار صبح تا ۲۱، می‌توانند در شهرها تردد کنند اما در صورت خروج از شهرها، حق بازگشت تا پایان زمان اجرای محدودیت ها را ندارند و در صورت بازگشت اعمال قانون و جریمه خواهند شد.

ورود ۲ هزار و ۶۹۷ دستگاه خودرو در مبادی ورودی شهرها کنترل شد و ۷۰۶ مورد به دلیل نداشتن مجوزهای لازم برای ورود، عودت داده شدند.
وی تاکید کرد: همچنان ورود پلاک های غیربومی به داخل شهرها ممنوع است و فرمانداران تنها از طریق مکاتبه دستگاه های اجرایی، سازمان ها و واحد های تولیدی، صنعتی و تجاری می توانند با عنایت به بخشنامه اصلاحی وزارت کشور، نسبت به صدور مجوز اقدام کنند، اما لازم است تا کسی مشمول استثناء های ابلاغی نمی شود از ورود به شهرها پرهیز کند تا با اعمال قانون و جریمه مواجه نشود.
وی افزود: بر اساس قانون، مالک وسیله نقلیه باید طی ۴۸ ساعت پس از نقل مکان نسبت به تغییر ثبت آدرس و تعویض پلاک وسیله نقلیه خود اقدام کند که در صورت تخطی از این مهم مرتکب جرم شده است و هم استانی های ساکن استان که دارای پلاک غیربومی هستند نیاز است به این مهم توجه داشته و پس از پایان محدودیت ها و در موقعیت زمانی مناسب نسبت به این مهم اقدام کنند.
خجسته پور تصریح کرد: این موضوع اصلاحی شامل تردد در ساعت ۲۱ تا۴ صبح در شهرها نیز می شود و فرمانداری ها طبق روالی که عنوان شد و از طریق مکاتبه می توانند نسبت به صدور مجوز اقدام کنند و مردم از مراجعه حضوری به فرمانداری ها و ایجاد ازدحام به شدت خودداری کنند.

ممانعت از ورود ۷۰۶ خودرو به مناطق قرمز کرونایی استان سمنان 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته، از زمان آغار محدودیت‌های جدید تردد برای مبارزه با کرونا، از ورود ۷۰۶ خودرو بدون مجوز تردد به داخل مناطق قرمز کرونایی استان ممانعت شد.
سرهنگ موسی بزرگی ابراز داشت: طی ۴۸ ساعت گذشته از ابتدای اجرای طرح محدودیت‌های جدید در استان، ۲ هزار و ۶۹۷ دستگاه خودرو در مبادی ورودی شهرها کنترل شد و ۷۰۶ مورد به دلیل نداشتن مجوزهای لازم برای ورود، عودت داده شدند.
وی ادامه داد: ۱۵ نقطه از ورودی شهرهای استان سمنان، کنترل رفت و آمدها به منظور اجرای محدوددیت‌های کرونایی در زمینه ممنوعیت تردد انجام می‌شود.
وی بیان کرد: تمام نیروهای راهور در استان تلاش خود را برای اجرای مطلوب و موفق محدودیت ها به کار گرفته اند و طی ۴۸ ساعت گذشته از اجرای طرح جامع مدیریت محدودیت های هوشمند در استان، ۴۴ مورد اعمال قانون در بحث تردد های وسایل نقلیه صورت گرفته است.
بزرگی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه پلیس راهور کشور، با استفاده از دوربین ها، نظارت بر ورود وسایل نقلیه از جاده های ارتباطی به داخل شهرهای در مسیر صورت گرفته و اعمال قانون انجام می شود.
وی اضافه کرد: برای کاهش مراجعه‌های مالکان وسایل نقلیه برای تردد با استفاده از مجوزهای صادر شده، ضرورت دارد در بحث صدور مجوز توجه بیشتری صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، مالک وسیله نقلیه موظف است طی ۴۸ ساعت پس از نقل مکان، نسبت به ثبت تغییر آدرس و تعویض پلاک وسیله نقلیه خود بر اساس سکونت جدید اقدام کند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان گفت:
اتصال دوربین‌های نظارتی با دوربین‌های ثبت تخلفات در شهرهای استان انجام شد و برای ارتقای عملکرد و رفع نقص‌ها نیاز به توجه دارد.
رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی راهکاری مهم در مبارزه با شیوع کرونا است و اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی از یکم آذر و همراهی خوب بخش‌های مختلف می‌تواند نویدبخش روزهای بدون کرونا باشد.

به شرطی می‌توان به روزهای بدون کرونا امید داشت که محدودیت‌های کرونایی تا پایان همه‌گیری اعمال شود و در این بین نقص‌ها رفع و دولت‌مردان نیز اقشار آسیب دیده از کرونا در جامعه را مورد حمایت قرار دهد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=288458

برچسب ها

ثبت نظر

-