تک‌فرزندی بلای جان جمعیت کشور است/ فراگیری تک‌فرزندی در ایران

  • کد خبر : 288429
  • 04 آذر 1399 - 7:13
تک‌فرزندی بلای جان جمعیت کشور است/ فراگیری تک‌فرزندی در ایران

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد علوی بعد از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری، اظهار کرد: سیاست‌های جمعیتی به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزند آوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی، توانمندسازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مؤلفه‌های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی توجه کرده است که اجرای به هنگام و مستمر آنها می‌تواند باعث کمی و کیفی جمعیت شود.

وی با بیان اینکه تک‌فرزندی بلای جان فرزندی است و فرزندی که تنهایی به دنیا بیاید خوب است که خواهر و برادر داشته باشد چرا که میل به بچه‌دار شدن در زن و مرد غریزهای خدادادی است، افزود: افرادی به هر دلیلی که نمی‌توانند ازدواج کنند یا پس از ازدواج نمی‌توانند بچه‌دار شوند، درصدد آوردن فردی (نوزاد یا کودکی) برای پرورش دادن آن هستند؛ این روزها بسیاری از زوج‌های جوان بر این باور هستند که خانواده ایده آل خانواده‌ای با یک فرزند است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده سطح کیفی تربیت کودک را کاهش می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان تصریح کرد: در هیچ زمانی کم فرزندی یا تک‌فرزندی در جامعه ایران مانند زمان حال فراگیر نبوده است؛ در اسلام نیز به داشتن چند فرزندی با رعایت شرایطی توصیه شده است و از تکثیر نسل به عنوان یکی از اهداف مهم ازدواج یاد کرده است.

علوی بیان کرد: احساس تنهایی، لجبازی، شکنندگی، کم‌تحملی، پرتوقعی، سرخوردگی، اعتماد به نفس کاذب و بسیاری از آسیب‌های رفتاری دیگر از جمله پیامدهای روحی و روانی تک‌فرزندی است که بنا به نظر روانشناسان، حمایت‌های بی‌دریغ پدر و مادر هم نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کمرنگ شدن آن باشد چراکه تنهایی باعث می‌شود تا کودک در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شود و نتواند با سایر همسالان برخورد مناسبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در خانواده‌های دو نفره، انگیزه درآمدزایی و کار کردن هم به تدریج از بین می‌رود و زن و مرد فکر می‌کنند که برای چه کسی باید این‌قدر کار کنند، اظهار کرد: مسئله مهم‌تر جمعیت کشور است که به سوی سالمندی و میان‌سالی و کمبود نیروی انسانی پیش می‌رود و اینها از مهم‌ترین آفت‌های اجتماعی پدیده تک‌فرزندی است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان تأکید کرد: این مسئله باید حل ریشه‌ای آن در رأس تصمیمات و برنامه‌های دولتمردان قرار گیرد چرا که خانواده‌های تک‌فرزند قبل از حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی اقدامی برای فرزند آوری بیشتر انجام نخواهند داد؛ البته افزایش تعداد فرزند آوری بدون تأمین زیرساخت‌ها به طور قطع در سال‌های آتی، کشور را با مشکلات بسیاری چون نبود مسکن، کاهش منابع و از بین رفتن فرصت‌های شغلی و تحصیلی روبه‌رو می‌کند.

تأثیر حوادث ترافیکی بر جمعیت

وی در ادامه اشاره کرد: حوادث ترافیکی به عنوان یکی از معضلات مهم و موانع توسعه پایدار در سطح بین المللی مطرح است به گونه‌ای که بر اساس اطلاعات به دست آمده از کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶، تعداد مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی ۱.۶ میلیون نفر است.

علوی افزود: حوادث ترافیکی اولین علت مرگ در کودکان و جوانان (۵ تا ۲۹ سال) است که هشتمین علت مرگ در تمام سنین به شمار می‌رود؛ همچنین تخمین زده شد که اگر اقدامی برای پیشگیری از آن انجام نشود، تا سال ۲۰۳۰ به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد مرگ‌های حوادث ترافیکی به عابران پیاده، موتورسیکلت سواران و دوچرخه سواران است یعنی آن دسته از افرادی که در سیستم طراحی راه‌ها مورد غفلت قرا گرفته‌اند، بیان کرد: کودکان از دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر حوادث ترافیکی هستند به گونه‌ای که تقریباً هر چهار دقیقه یک کودک به دلیل حادثه ترافیکی جان خود را از دست می‌دهد.

وی تصریح کرد: سالانه ۱۸۶ هزار و ۳۰۰ کودک معادل بیش از ۵۰۰ کودک در هر روز بر اثر حوادث ترافیکی در جهان فوت می‌کنند؛ کودکان در سنین پایین‌تر به علت محدود بودن تکامل فیزیکی، شناختی و اجتماعی، بیش از افراد بالغ در برابر ترافیک آسیب‌پذیر هستند.

علوی در ادامه اظهار کرد: در ایران نیز سالانه تعداد زیادی از هموطنان بر اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند که بر اساس آمار گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶، تعداد مرگ‌های حوادث ترافیکی ۱۶ هزار و ۴۲۶ نفر بوده است و به رغم روند رو به کاهشی که در تلفات حوادث ترافیکی داشته‌ایم ولی همچنان جز کشورهای با میزان بالای مرگ و میر حوادث ترافیکی (۲۰.۵ در صد هزار نفر جمعیت) در جهان هستیم.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به اینکه بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور در ۱۸ سال اخیر (از سال ۸۵ تا سال ۹۷)، حدود ۷۰ درصد موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در تصادفات برون‌شهری و در راه‌های روستایی رقم خورده است، تصریح کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی در استان خوزستان در ۶ ماهه اول سال ۹۹، تعداد متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی ۳۸۹ مورد بوده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۹ درصد کاهش داشته است ولی همچنان رقم بالایی است؛ استان خوزستان بعد از استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و سیستان و بلوچستان در رتبه هفتم قرار دارد.

وی عنوان کرد: عواملی همچون روند سریع شهرنشینی، استانداردهای ضعیف ایمنی، ناکارآمدی قوانین، اجرا و اعمال ضعیف قانون، حواس‌پرتی یا خستگی حین رانندگی، رانندگی تحت تأثیر دارو، مواد مخدر یا الکل، سرعت غیرمجاز، استفاده نکردن از کمربند ایمنی و یا کلاه ایمنی، صحبت کردن با تلفن همراه و حواس‌پرتی حین رانندگی بخشی از دلایل رخداد این حوادث به شمار می‌روند.

ایدز و تأثیر آن بر جمعیت

علوی در ادامه اظهار کرد: تعداد افراد اچ ای وی مثبت در کشور ما تا پایان سال گذشته، در مجموع ۴۱ هزار و ۴۹۴ نفر بود که مرگ ۱۹ هزار و ۱۶۴ نفر آنها ثبت شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: از این تعداد، ۸۲ درصد کل موارد را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۹۸، ۲۹ درصد موارد ثبت را زنان و ۷۱ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند، گفت: راه احتمالی انتقال در ۲۲ درصد موارد از اعتیاد تزریقی ،۴۶.۴ درصد موارد از روابط جنسی ،۲.۶ درصد موارد از مادر به کودک و در ۲۹ درصد راه احتمالی ابتلاء نیز بیان نشده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=288429

ثبت نظر

-