پورمحمود: ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مهمترین راهکار پیشگیرانه آسیب های اجتماعی است

  • کد خبر : 288092
  • 04 آذر 1399 - 1:41
پورمحمود: ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مهمترین راهکار پیشگیرانه آسیب های اجتماعی است

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ – ۲۱:۲۷

آموزش و پرورش منطقه 17

تهران (پانا)- در راستای اجرای فعالیت کانون یاریگران زندگی و هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی، جلسه‌ای در منطقه۱۷با هدف ایجاد سازوکارهای لازم جهت حضور موثر آموزش و پرورش در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی برای مصون سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور سرهنگ صفاجویی، معاون اجتماعی کلانتری ۱۴۹ امامزاده حسن، سرگرد حوتی، طاهره پورمحمود، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ۱۷، مریم فلاحتی، کارشناس مشاوره و زینب محمدی، کارشناس فرهنگی در اتاق معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه برگزار شد.

پورمحمود، ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان حاضر در جلسه گفت: در شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا روند آسیب‌های اجتماعی در همه اقشار خصوصاً دانش آموز رو به افزایش است. با عنایت به این که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قبل از وقوع قابل پیشگیری هستند. در این راستا به منظور کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه آسیب های ناشی شده از شرایط دشوار کنونی در راستا اجرایی کردن ماموریت های طرح کانون یاریگران زندگی سعی می شود با نهادها و ارگان های مختلف هم افزایی های صورت گیرد.
پورمحمود، در رابطه با طرح کانون یاریگران زندگی گفت: آموزش و پرورش در راستای اجرای سند تحول بنیادین و ایجاد چرخشهای تحولی سعی دارد آموزش و پرورش و مدرسه را از یک نهاد صرفا آموزشی به نهادی فرهنگی اجتماعی تبدیل کند تا به صورت فعال در مدیریت کلان فرهنگی و اجتماعی نقش آفرینی کند. در طرح یاریگران زندگی، هدف تربیت تمام ساحتی و توجه ویژه به ساحت های اجتماعی و زیستی– بدنی است. تا بدین طریق سبب ارتقاء سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان شویم.
وی افزود: در این برنامه، کوشش بر این است با تشکیل و شبکه سازی همیاری های دانش آموزان و ذینفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی آن ها در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، در بعد تقویت مهارت های اجتماعی و مسئولیت پذیری دانش آموزان زمینه ای فراهم شود که آن ها، به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی، تمامی فرایند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه، طراحی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه های کوچک مدرسه ای را خود برنامه ریزی و مدیریت کنند. یکی دیگر از راهکارهای مد نظر جذب و بکارگیری ظرفیت های فراسازمانی و ارگا نهای مرتبط و موثر در رابطه با موضوع می باشد که می توان با ایجاد هم اندیشی، هم افزایی، ترویج فعالیت های داوطلبانه و مشارکتی و گسترش فعالیت های جامعه محور با محوریت دانش آموزان گام های موثری را در راستای آگاهی بخشی به همسالان و اقدامات پیشگیرانه برداشت.
پورمحمود گفت: در زمینه اقدامات پیشگیرانه بهره گیری از آموزه های دینی، تمرکز اقدامات، یک پارچه سازی فعالیتها و پرهیز از موازی کاری می توان به طرز چشمگیری موثر است که در طرح یاریگران زندگی با تکیه بر این موارد برنامه ریزی می شود. در حال حاضر ما می توانیم با تعاملات دوسویه با معاونت اجتماعی کلانتری ها در بستر شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد)، ویدئو کنفرانس و وبینار آسیب‌های اجتماعی که در گروه‌های آسیب‌پذیر و سن نوجوانی و جوانی بیشتر است را مورد دقت نظر قرار داده و اطلاعات کامل و جامعی را در رابطه با اقدامات بازدارنده از طریق مدیران مدارس به اولیای دانش‌آموزان منتقل کنیم تا بتوانیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قبل از وقوع پیشگیری کنیم و با ایجاد دانش عمومی و آگاهی در دانش آموزان ،آن ها را به مرحله خود بازدارندگی برسانیم.
در ادامه جلسه سرهنگ صفاجویی، معاون اجتماعی کلانتری ۱۴۹ امامزاده حسن، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این معاونت درگذشته در مدارس و سرای محلات گفت: معاونت اجتماعی کلانتری در بحث مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی دارای ظرفیت های آموزشی خوبی است که در صورت فراهم کردن راهکارهای ایجاد ارتباط با دانش آموزان آمادگی کامل جهت ارایه آن ها به دانش آموزان و خانواده ها را دارد.
در این جلسه سایر اعضای حاضر نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند و مقرر شد تعامل دو سویه با هدف ایجاد سازکارهای لازم در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به روش های مجازی مختلف در همه دوره های تحصیلی وجود داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=288092

ثبت نظر

-