«بازی باخته دولت بازنده»

  • کد خبر : 286991
  • 03 آذر 1399 - 10:56
«بازی باخته دولت بازنده»

هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ – ۱۰:۲۳

ترامپ بایدن

تهران (پانا) – یک کارشناس مسائل خاورمیانه اهداف سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به کشورهای منطقه را تشریح و تاکید کرد این اقدام بازی باخته در وقت‌های تلف شده است و هیچ هدف استراتژیکی ندارد.

حسین هانی‌زاده درباره سفر اخیر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ به کشورهای منطقه بعد از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، به پانا گفت: «سفر مایک پمپئو به منطقه شاید آخرین سفری باشد که در هیبت وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه انجام می‌شود. هدف این سفر ایجاد یک جبهه مشترک عربی عبری علیه ایران و محور مقاومت است. پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر به اراضی اشغالی در واقع به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روحیه داد؛ زیرا نتانیاهو به‌شدت از شکست دونالد ترامپ نگران است و به همین دلیل مایک پمپئو به او اطمینان داد که سیاست خارجی آمریکا در رابطه با اسرائیل تغییری نخواهد کرد.»

وی دیدار پمپئو از ارتفاعات مناطق اشغالی جولان را نقض قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت عنوان کرد و گفت: «این قطعنامه‌ها، این ارتفاعات را بخشی از خاک سوریه می‌داند. این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که سازمان ملل و جامعه جهانی از اقدام سال گذشته دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی جولان به عنوان بخشی از اراضی اشغالی و اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد، ولی مایک پمپئو بدون توجه به قوانین بین‌المللی از این ارتفاعات دیدار کرد و این نشان می‌دهد که آمریکا به هیچ وجه به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند نیست.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود:‌ «سفر وزیر امور خارجه آمریکا به قطر پیرامون رایزنی برای خارج کردن قطر از تحریم‌های عربستان، بحرین و امارات و مصر است. همچنین پمپئو سفری به ابوظبی داشت و این نشان می‌دهد که مایک پمپئو در آخرین روزهای پست وزارتی تلاش می‌کند تا اعراب و رژیم‌های مرتجع عرب را به اسرائیل نزدیک کند. ضمن اینکه با توجه به اینکه طالبان گفت‌وگوهایی با آمریکا در قطر داشته، اکنون احساس می‌کند که آمریکایی‌ها خیلی به توافقنامه‌های امضاشده بین طالبان و آمریکا پایبند نیستند و به همین خاطر طالبان احساس خوشنودی از نزدیکی به آمریکا نمی‌کند.»

این تحلیلگر مسائل منطقه تاکید کرد: «این سفر می‌تواند نوعی بازی در وقت تلف‌شده تلقی شود و هیچ گونه راهبرد استراتژیک نسبت به مسائل منطقه نخواهد داشت و تنها هدف آن‌ها این است که در آخرین روزهای باقی مانده از عمر ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بخواهند ایران را تحت فشار قرار دهند و جایگاه رژیم صهیونیستی را برای رژیم‌های مرتجع عرب افزایش دهند.»

وی اظهار کرد: «یکسری گزارش در رسانه‌ها هم منتشر شده است که ممکن است دونالد ترامپ در آخرین روزهای باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری خود، برای برهم زدن شطرنج انتقال قدرت در ایالات متحده و اینکه یک بحران جهانی را درست کند تا اینکه مدت‌های دیگر در کاخ سفید باقی بماند و نتایج انتخابات را به نفع خود رقم بزنند، دست به اقداماتی بزند. اما اگر آمریکا دست به ماجراجویی علیه ایران بزند، طبیعی است که ایران تمام شطرنج جهان را تغییر خواهد داد و ایران اجازه نخواهد داد که دونالد ترامپ به خاطر باقی ماندن در کاخ سفید قربانی ماجراجویی‌های این شخص شود. ایران هم این آمادگی را برای دفاع از خود دارد اما به نظر نمی‌رسد که ترامپ بخواهد چنین اشتباهی را در اواخر عمر ریاست جمهوری خود مرتکب شود کما اینکه مشاوران نیز وی را اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران برحذر داشته‌اند.»

هانی‌زاده درباره رویکرد احتمالی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نسبت به برخی از کشورهای منطقه نیز گفت: «در سیاست کلان آمریکا، امنیت همپیمانان آمریکا در منطقه مانند عربستان، امارات، مهم است. اما از آنجا که عربستان به لحاظ حقوق بشر، کشور منفوری است، پنج سال جنگ علیه یمن ترتیب داده است، به کشتار و قتل عام یمنی‌ها پرداخته است، به دلیل قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار برجسته سعودی اقدام کرده است، اینها در مدار توجه دموکرات‌هاست مخصوصاً جو بایدن که یک نگاه منفی نسبت به سیاست‌های محمد بن سلمان دارد. از سوی دیگر سیاست‌های حزب لیکود و اختلافات دموکرات‌ها با حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو بسیار بالاست و این اختلافات از سال‌های پیش همچنان بوده است و به همین دلیل نگاه و رفتار جو بایدن در رابطه با اسرائیل، امارات و عربستان کامل مختلف با نگاه دونالد ترامپ است. اتفاقاً دونالد ترامپ تمام توان خود را برای تقویت جایگاه عربستان و رژیم صهیونیستی و امارات به کار گرفت اما دموکرات‌ها و شخص جو بایدن بدون باز کردن پرونده حقوق بشری از این رژیم‌ها حمایت نخواهند کرد.»

حسین هانی‌زاده به فعالیت‌های هسته‌ای عربستان و رژیم صهیونیستی و عدم برخورد سازمان‌های بین‌المللی با این اقدامات اشاره کرد و گفت: «نگاه غرب آمریکا نسبت به مسائل جهانی یک نگاه کاملا دوگانه است. رژیم صهیونیستی و عربستان به خاطر اینکه آمریکا چتر حمایتی خود را بر روی این رژیم‌ها گسترانیده است، از مصونیت کافی برخوردار هستند. بحرین در طول ۱۰ سال گذشته هزاران نفر از آزادیخواهان این کشور را زیر شکنجه به قتل رسانده است، عربستان ده‌ها هزار زن و کودک و سالمند را در یمن قتل عام کرده است، امارات متحده عربی اکنون رابطه کاملا مستحکمی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است. اما از آنجا که سیاست ایران تابعی از اراده کشورهای غربی و آمریکا نیست، طبیعتاً این‌ها از هر فرصتی برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده می‌کنند. اکنون عربستان به طور پنهانی در حال ساخت چند نیروگاه هسته‌ای است اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند، این در حالی است که ایران تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را زیر نظر آژانس قرار داده است. رژیم صهیونیستی اکنون بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد ولی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند در مورد این فعالیت هسته‌ای و نظامی این رژیم صرفاً یک بیانیه صادر کند. بنابراین این نگاه کاملاً دوگانه است و اکنون مشخص است که هم مسئله حقوق بشر و هم مسئله فعالیت هسته‌ای ایران و توان دفاعی ایران بهانه‌ای است برای تحت فشار قراردادن کشورمان.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286991

ثبت نظر

-