قیمت ۸۰ درصد مواد اولیه خودرو گران شده است/کیفیت خودرو بهتر نمی شود

  • کد خبر : 286515
  • 03 آذر 1399 - 3:43
قیمت ۸۰ درصد مواد اولیه خودرو گران شده است/کیفیت خودرو بهتر نمی شود
به گزارش نیوز،

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان  با اشاره به لزوم خروج خودرو‌های فرسوده از سطح شهر، گفت: در دنیا دولت‌ها برای خروج خودرو‌های فرسوده، کمک می‌کنندو نیاز است که در ایران هم دولت‌ها به  این فرآیند کمک کنند.

او ادامه داد: در واقع دولت باید کمک کند تا خودرو های فرسوده نو شوند که اینگونه هم خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج می‌شود، هم صنایع خودروسازی رونق می‌گیرد و هم آلایندگی شهرها کم می‌شود. خودرو فرسوده به شدت آسیب آلایندگی دارد و ۶ برابر یک خودرو نو هوا را آلوده می کند.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، بیان کرد: خودرو را خودمان باید قیمت گذاری کنیم یا باید در حاشیه بازار فروخته شود، اینگونه خودرو تک نرخی خواهد شد و رانت و فساد از بیان خواهد رفت و خودروسازان به سود می‌رسند، اکنون ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نصیب دلالان می‌شود در حالی که مالیاتی هم نمی‌دهند.  

نعمت بخش گفت: خودروساز زمانی که ضرر کند، پول قطعه ساز را هم نمی‌تواند بدهد، اکنون خودرو سازها بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و زمانی که خودرو ساز ضرر می کنند دیگر نمی‌تواند از کیفیت صحبت کند. اگر مردم از کیفیت ناراضی هستند به دلیل دستورات قیمتی است.

او گفت: مواد اولیه خودرو ۷۰ درصد قیمت خودرو را شامل می‌شود که در یک سال گذشته بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه ساخت خودرو که شامل فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری، مس، سرب و قلع می شود گران شده ، در نتیجه باید ۵۶ درصد به قیمت‌ خودرو افزوده می‌شد تا افزایش قیمت مواد اولیه را جبران می کرد  اما این کار را نکردند.

دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: هم ایران خودرو هم سایپا با قیمت گذاری دستوری ضرر کرده اند. کیفیت خودرو همینی که هست باقی می ماند و بایستی قطعه ساز سود ببرد تا ماشین آلات ساخت قطعات را نو کند  تا بتواند قطعات با کیفیت تولید کند، وقتی پول قطعه ساز را نمی‌دهند، سودی نمی‌برد و ماشین آلات را نو نمی‌کند و با همان ماشین آلات قدیمی کار می‌کند.

نعمت بخش افزود: ۸۶ درصد قیمت یک خودرو بسته به قطعه آن است و وقتی قطعه ساز سود نبرد نمی‌تواند روی کیفیت کار کند و نمی‌تواند روی این کالا سرمایه گذاری کند و کلاف سر درگم خودرو پیچیده‌تر می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286515

ثبت نظر

-