تغییرات در جامعه اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا

  • کد خبر : 286455
  • 03 آذر 1399 - 2:34
تغییرات در جامعه اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا
به گزارش نیوز،

به گفته مقامات پیشین و فعلی آمریکا، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدت‌هاست که شناسایی همه‌گیری‌های جهانی را در اولویت قرار نداده‌اند.

  این مسئله برای دولت بادیدن چالش ایجاد کرده و « جو بایدن » متعهد شده توانایی دولتش در مقابله با خطرات بیولوژیکی را افزایش دهد.

به گزارش نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، در پی همه‌گیری جهانی اخیر که بیش از ۲۵۰ هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده، در بین مشاوران بایدن برای تعمیم معنای امنیت ملی در آژانس‌های جاسوسی و دفاعی آمریکا و همچنین ارتقای توانایی آن‌ها برای تشخیص، تحلیل و پاسخگویی به همه‌گیری حمایت روز‌افزونی دیده می‌شود.

یکی از مشاوران ارشد بایدن در زمینه سیاست خارجی در این خصوص گفت: در حال بررسی هستیم که ببینیم آیا منابع اطلاعاتی ما به طور مناسب بر روی چیزی که بسیار مهم است، متمرکز هستند.

به گزارش وال استریت ژورنال، کنگره هم که احتمالاً سال آینده جلساتی را برای بررسی عملکرد آمریکا در مقابله با همه‌گیری کرونا برگزار خواهد کرد، نگاه دقیق‌تری به نقش آژانس‌های اطلاعاتی خواهد انداخت.

طبق گزارش ماه سپتامبر کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، آژانس‌های جاسوسی آمریکا توجه ناکافی به آنچه تهدیدهای نرم امنیت ملی خوانده می‌شود مثل بیماری‌های واگیر و تغییرات آب‌وهوایی دارند. در این گزارش پیشنهاد شد بودجه اطلاعاتی ۸۵ میلیارد دلاری آمریکا مورد بازبینی قرار بگیرد و آژانس اطلاعات مرکزی و سایر آژانس‌های جاسوسی حمایت خود را از آژانس‌های بهداشت عمومی ایالات متحده افزایش دهند.

به نوشته این نشریه، جامعه اطلاعاتی آمریکا روی کاغذ اذعان کرده که بیماری‌های واگیردار تهدیدی قابل توجه هستند. در گزارش سال ۲۰۰۰ شورای اطلاعات ملی آمریکا اعلام شد بیماری‌های جدید و آن‌هایی که مجدداً ظاهر می‌شوند، می‌توانند نیروهای آمریکایی مستقر در خارج از این کشور را به خطر بیندازند و همچنین خطری برای جمعیت آمریکا هستند؛ اما در عمل، جمع‌آوری اطلاعات نظامی دشمنان، اطلاعات درباره اشاعه سلاح‌ها و گروه‌های تروریستی اولویت بسیار بالاتری بوده‌اند.

یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا گفت: چین، روسیه، ایران و کره شمالی بیشترین منابع و توجه را به خود اختصاص می‌دهند. اگر آن‌ها اولویت‌های یک، دو، سه و چهار باشند، این (بیماری‌های همه‌گیر) اولویت ۳۷۲ در فهرست اولویت‌هاست.

بنابر این گزارش، اما آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تنها یکی از عناصر واکنش واشنگتن به تهدیدات بیولوژیکی طبیعی یا ساخته بشر هستند. آژانس‌های اصلی دیگر شامل وزارت بهداشت و خدمات انسانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، نهاد وابسته به وزارت بهداشت، و همچنین وزراتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکاست.

این گزارش می‌افزاید: پیشنهادات برای سازماندهی مجدد توانایی دولت آمریکا در واکنش به تهدیدات بیولوژیکی چیز جدیدی نیست و در سال ۲۰۱۸ کاخ سفید تحت کنترل ترامپ از راهبرد ملی دفاع بیولوژیکی خود رونمایی کرد که خواستار ایجاد کمیته راهبردی دفاع بیولوژیکی در سطح کابینه تحت هدایت وزارت بهداشت و خدمات انسانی شده بود. به گفته یک منبع مطلع، با این حال این نهاد هرگز تشکیل نشد. وقتی همه‌گیری کرونا آغاز شد، دولت ترامپ راه‌حل فی‌البداهه‌ای را ارائه کرد که تشکیل کارگروه ویژه کروناویروس کاخ سفید تحت هدایت معاونش بود.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت دفتر مدیر اطلاعات ملی که بر همه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در خارج از این کشور نظارت دارد هم در هفته‌های آغازین همه‌گیری در هشداردهی درباره چگونگی عملکرد این ویروس کشنده و واگیردار کُند عمل کرد. به گفته وی، هیچ نوع ارزیابی در جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره این که قرار است این همه‌گیری وحشتناک باشد، وجود نداشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286455

برچسب ها

ثبت نظر

-