محدودیت کرونایی رعایت پروتکل های بهداشتی مازندران را افزایش داد

  • کد خبر : 286450
  • 03 آذر 1399 - 2:30

دکتر قاسم اویس روز یکشنبه در گفت و گو  با خبرنگار نیوز افزود : به طور میانگین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک حدود ۵ تا ۱۰ درصد از بین مردم و مشاغل مختلف از جمله نانوایی ها و اصناف افزایش یافته است که این روند در صورت تداوم می تواند شیوع ویروس کرونا در استان را کنترل کرده و کاهش دهد.

وی گفت : بررسی ها نشان می دهد که هم اکنون رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در بین مردم نزدیک به ۸۰ درصد ، نانوایی ۵۴ درصد و سایر اصناف نیز حدود ۷۰ درصد است و این وضعیت به طور قطع نتیجه اش را در آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ طی یک تا دو هفته آینده نشان خواهد داد.
دکتر اویس افزود : برای تحقق تغییر در وضعیت کرونایی در شهرستان های استان باید میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک را به بیش از ۸۵ درصد برسانیم که نقطه انتظار و رضایت است و پس از آن می توان امیدوار بود که آمار بیماران مبتلا کاهش یابد و در نتیجه آن هم وضعیت کرونایی هر شهرستان تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد : تغییر وضعیت کرونایی و در پی آن کاهش محدودیت ها و ممنوعیت مشاغل مشروط به تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به عنوان یکی از ابرازهای مهم پیشگیرانه است و اگر همانند گذشته رعایت پروتکل ها نیز روند سینوسی به خود بگیرد، امیدواری برای کاهش محدودیت ها نیز کاهش خواهد یافت.
توقف کرونا با استفاده ۹۰ درصدی از ماسک 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : از لحاظ بهداشتی و درمانی چنانچه بتوانیم میانگین استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در بین مردم به حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد برسانیم ، در این صورت آمار بیماران ما در هر ۱۰۰ هزار نفر به زیر چهار نفر می رسد و ما را به وضعیت زرد نزدیک خواهد کرد، شرایطی که هم اکنون در استان وجود ندارد.
وی افزود : در شرایط فعلی دو وضعیت قرمز و نارنجی در استان حاکم است به طوری که سه شهرستان آمل ، بهشهر و ساری مرکز مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند یعنی در این مناطق میانگین بیماران بستری روزانه برای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۱۰ نفر است.
دکتر اویس گفت : همچنین ۱۹ شهرستان مازندران  وضعیت نارنجی کرونایی دارند یعنی ابتلای روزانه در این شهرستان بیش از ۶ نفر است . ما برای کاهش محدودیت از قرمز به نارنجی باید میانگین آمار بیماران را با رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی به زیر ۶ بیمار در روز برسانیم و برای رفتن به سمت زرد نیز حدود چهار یا زیر چهار نفر  داشته باشیم و  رسیدن به این بخش نیز دشواری چندانی ندارد.
وی افزود : پیش بینی ما این است که با تشدید محدودیت های کرونایی از جمله ممنوعیت تردد و فعالیت مشاغل پرخطر در شهرهای قرمز و محدودیت های اجرا شده در شهرهای نارنجی که توانست سطح حساسیت جامعه را نسبت به خطرپذیری کرونا افزایش دهد، در حداقل یک هفته پس از اجرای طرح تغییراتی در وضعیت کرونایی شهرستان های خودمان شاهد باشیم که بتواند تغییر در محدودیت ها نیز ایجاد کند.
افزایش خطر ابتلا در دورهمی خانوادگی 
قائم مقام ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر ابتلا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی به بیماری کووید-۱۹ به خاطر برگزاری مجالس و دورهمی های خانوادگی هم گفت : اگرچه تاکنون تحقیقات میدانی برای رسیدن به آمار جامع پیرامون میزان ابتلا بیماران به کرونا در دورهمی خانوادگی در مازندران انجام نشده است ، ولی تجربیات ما از نشست های دورهمی که عمدتا با کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک همراه است، می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.
دکتر اویس افزود : با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان تا حدود زیادی به دلیل زمان طولانی استراحت و فراغت از کار بویژه نیمه تعطیل بودن کار کشاورزی، شرایط برای دورهمی خانوادگی در همه استان ها و بویژه در استان مازندران بیش از گذشته افزایش خواهد یافت و باید مراقبت بیشتری در این زمینه صورت گیرد و در حد امکان دورهمی ها متوقف شود.
وی ادامه داد : هر رفتاری که بیانگر عادی انگاری کرونایی در جامعه باشد، میانگین خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را نیز افزایش خواهد داد. اجرای طرح محدودیت های کرونایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در راستای کاهش رفتارهای عادی انگارانه ، دورهمی ها، مسافرت ها و افزایش میانگین رعایت پروتکل هاست.
دکتر اویس از مردم مازندران خواست تا همچنان با افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک نسبت به کنترل و مدیریت کرونایی در درمانگران را کمک کنند.
براساس آمار هم اکنون حدود ۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. حدود ۲۰۰ نفر از این بیماران به دلیل وضعیت بد جسمی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.
طرح محدودیت کرونایی شامل ممنوعیت تردد خودروهای غیر بومی و تعطیلی مشاغل سطح دو تا چهار در شهرهای قرمز و نارنجی در استان مازندران از روز گذشته همزمان با سراسر کشور به اجرا گذاشته شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286450

برچسب ها

ثبت نظر

-