دوم آذر ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

  • کد خبر : 286380
  • 03 آذر 1399 - 1:20
دوم آذر ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

پرهیزاز سفرهای غیر ضرور، رعایت توصیه های هشدار دهنده و پروتکل های بهداشتی ، حضور نیافتن در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی ،در خانه ماندن و ماسک زدن در کنار تلاش های کادر درمان به طور قطع می تواند به قطع زنجیره انتقال در کنار محدودیت های اعمال شده کمک کند .

بر اساس داده‌های اپلیکیشن ماسک، محدودیتی که در ۴۳ شهرستان بحرانی ناشی از شیوع کرونا از پنجم آبان ماه اعمال شده بود، موثر بوده و اکنون روند بستری مبتلایان و همچنین فوتی های کرونا در این شهرستان‌ها نزولی شده است.این نمونه کوچک نشان می‌دهد که اعمال محدودیت‌هایی که از اول آذر ماه به صورت گسترده‌تر در استان های با وضعیت قرمز و هشدار اجرایی شده، بطور قطع و در صورت همراهی و همکاری مردم و اصناف، می تواند در کاهش روند ابتلا، بستری و فوت به علت کووید- ۱۹ موثر واقع شود.

محدودیت های جدید کرونایی از روز گذشته  در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا شده است .

بر اساس این محدودیت ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می شوند؛ ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کانیوزن فعالیت می کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در خصوص محدودیت های اعمال شده ، بر اساس بررسی های انجام شده و مشاهدات میدانی، همکاری مردم در اولین روز اجرای محدودیت‌های کرونایی را مناسب عنوان کرد و گفت : مهمترین اقدام، پرهیز از تجمع و دورهمی‌ها است زیرا ۵۱ درصد بستری بیماران به علت دورهمی های خانوادگی اتفاق می‌افتد.

با وجود محدودیت های اعمال شده ، کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۷۵ نفر از شهروندان کشور را گرفته است .

به گفته سیما سادات لاری ، با فوت ۴۷۵ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

وی افزود: در این مدت و تا ظهر امروز (دوم آذرماه ) و  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۱۶۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۵۴ هزار و ۳۶۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۶۰۳ هزار و ۴۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند .

هم اکنون استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد بسر می برند.

نگاهی به شرایط کرونایی استانها 

از آذربایجان شرقی خبر رسیده که محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان‌شرقی تا ۸۰ درصد اجرا شده است .

به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی و جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا ، میزان رعایت محدودیت های کرونایی در استان در روزهای آتی افزایش خواهد یافت.

علیار راستگو اظهار کرد: دیروز مشکل حادی که مانع اجرای طرح مدیریت هوشمند و اعمال محدودیت‌های کرونایی باشد، وجود نداشت که این نیز ناشی از همکاری دستگاه‌های ذی ربط در امر اجرای محدودیت‌ها و صنوف است.

قطع آب و برق صنوف متخلف در گناوه 

به گفته  رئیس اتاق اصناف گناوه ، صنوفی که در اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی اجازه فعالیت ندارند در صورت ارتکاب تخلف، طبق مصوبه ستاد شهرستان به مدت ۲ ماه خدمات آب و برق آنها قطع خواهد شد.

سیدفخرالدین حسینی  افزود: باتوجه به مصوبه و ابلاغیه ستاد ملی کرونا گرووهای  ۱ و ۲ صنوف اجازه فعالیت دارند و  گروه ۳ و ۴ صنوف و رسته‌های کاری باید تعطیل باشند و ۲ هفته به هیچ وجه  امکان فعالیت ندارند.

وی گفت: در اولین روز از اعمال محدودیت‌ها از صنوف مختلف شهرستان بازدید و تخلفی مشاهده نشد.

پلمب ۲۰ واحد صنفی در بندرعباس 

از بندرعباس هم خبر رسیده که  ۲۰ واحد صنفی در سطح شهر بندرعباس به دلیل رعایت نکردن محدودیت های وضع شده و پروتکل های بهداشتی پلمب شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار بندرعباس در بازدید میدانی از رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های وضع شده برای کاهش شیوع کرونا گفت : بررسی‌ها حاکی از رعایت نکردن این محدودیت‌ها ازسوی برخی صنوف در گروه‌های شغلی ٢ ، ٣ و ۴ بود.

 حسین بابا خانی افزود :در روز اول اجرای این محدودیت ها حدود ۹۵ درصد واحدهای صنفی غیرضروری همکاری به نسبت خوبی داشتند و هفت گشت تعزیرات در ۲ نوبت صبح و عصر بر اجرای محدودیت ها در سطح شهر نظارت دارند تا در کنار تاکید بر رعایت موارد اعلامی در صورت لزوم نسبت به پلمب واحدهای صنفی متخلف اقدام شود.

شیراز خلوت‌ترین شب را سپری کرد

در شیراز به عنوان یکی از نقاط با وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا و در نخستین شب اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، این شهر خلوت ترین شب خود را سپری کرد.

هرچند در دقایق آغازین اجرای این محدودیت در یکم آذرماه ۹۹ تصور می شد مردم شیراز آنگونه که باید تابع اجرای محدودیت ها در تردد نیستند اما پس از گذشت چند دقیقه ای از ساعت ۲۱ خبری از تردد در چهارمین شهر پرجمعیت ایران نبود.
به رغم اینکه از شب گذشته تا صبح امروز هیچ کدام از عوامل نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی به صورت مشهود در نقاط مختلف شهر حضور نداشتند، شهر آرام بود و عبور و مروری در کار نبود.

کرونا و تغییر برنامه در جشنواره تئاتر مازندران

کرونا برگزاری برنامه های فرهنگی را همچون دیگر برنامه ها تحت تاثیر قرار دارد و برنامه سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران را تغییر داد.

به گفته  رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران ،برنامه اجرایی سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران که قرار بود دوشنبه و سه‌شنبه این هفته -۳ و ۴ آذر- بدون حضور تماشاگران برگزار شود، با وجود محدودیت‌هایی که طبق شیوه‌نامه ابلاغ شده از سوی مرکز هنرهای نمایشی ایران برای برگزاری بخش نهایی در نظر گرفته شده بود، با توجه به افزایش محدودیت‌ها یک بار دیگر تغییر کرد.

در شکل جدید برگزاری مرحله نهایی قرار است داوران بخش نهایی در یک روز به شهرستان‌های محل تولید آثار بروند و نمایش‌ها فقط در حضور داوران اجرا شود.

یاسر محمودی  اظهار کرد: پیش‌تر اعلام کرده بودیم که مرحله نهایی قرار است با حضور چهار گروه راه یافته به مرحله نهایی جشنواره به صورت متمرکز در ساری طی دو روز و بدون حضور تماشاگران برگزار شود.

اجرای طرح شهید سلیمانی در خرم آباد 

همزمان با اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، طرح محله محور “سردار شهید حاج قاسم سلیمانی” نیز با هدف قطع زنجیره شیوع کرونا و اجرای دستورالعمل‌ بهداشتی در شهرهای دارای وضعیت قرمز از جمله لرستان به اجرا در آمده است.

 استاندار لرستان  در جلسه هماهنگی طرح مدیریت کووید ۱۹  افزود: کنترل محله محور از مهمترین بخش های طرح شهید سلیمانی است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و جمعیت هلال احمر در استان اجرا می شود.
سید موسی خادمی  افزود: در راستای اجرای این طرح ، تحرکات محله مانند مراسم ختم و عروسی را نیز زیرنظر داریم به همین منظور چند تیم مراقبتی، نظارتی و حمایتی از سوی این سه ارگان برای این موضوع تعریف شده است و با مردم تعامل دارند و مردم را کنترل می‌کنند.
 

تعطیلی چابهار در پی وضعیت قرمز و هشدار کرونا

اصناف، بازار و بوستان‌ها و مراکز تفریحی وگردشگری شهرستان چابهار نیز براساس تصمیمات اتخاذ شده و شرایط بد کرونایی و قرار گرفتن در مرز هشدار و قرمز به مدت ۲ هفته تعطیل شد.

 مسیرهای دسترسی به شهر چابهار از طرف گیت شمالی منطقه آزاد یک طرفه شده و از ورود خودروهای غیر پلاک چابهار خودداری و در صورت مشاهده از تردد آنها جلوگیری و اعمال جریمه سنگین خواهند شد.همچنین  تمام مناطق گردشگری و تفریحی سطح شهرستان چابهار و بازارهای تجاری منطقه آزاد و سطح شهر به مدت ۱۵ روز تعطیل شدند.

به گفته  معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار هیچ خودرو صاحب پلاک شهرستان دیگری به غیر از چابهار حق ورود به این شهر را نخواهد داشت و هم اینک قرنطینه در ورودی های منطقه آزاد و شهر اعمال می شود و از مردم خواسته شده به این شهرستان سفر نکنند. 

محدودیت‌های کرونایی و تهرانی که تعطیل نشد 

در تهران و به گفته  عضو شورای اسلامی شهر تهران ،محدودیت‌های کرونایی که از سوی دولت اعلام شد، منجر به تعطیلی تهران نشد.

 «حجت نظری»  با بیان اینکه تذکر من به دولت برای تعطیل کردن و نکردن پایتخت است، گفت: مطرح شد که پایتخت از روز گذشته تعطیل شود اما در عمل و در دستورالعمل ابلاغی هیچ تعطیلی واقعی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه دیروز به شدت شاهد شلوغی خیابان‌هایی بودیم که پیش از این شلوغ نبود، افزود:در ظاهر شهر تعطیل است اما در عمل تمام مشاغل به کار خود ادامه می‌دهند.  

نزدیک به صفر بودن تردد خودروها در شهر یزد 

 رییس پلیس راهور استان یزد هم از رضایت بخش بودن وضعیت تردد خودروها در نخستین شب اجرای محدودیت‌های کرونایی در این استان خبر داد و گفت: تردد خودروها در سطح شهر یزد تقریبا در حد صفر بود.

به گفته سرهنگ مهدی زارع ، افراد اندکی هم که با خودرو در حال تردد بودند یا شیفت شغلی داشتند و یا در بخشهای باربری و مسافری فعالیت می کردند که مجاز بودند.

کرونا در گزارش های استانی 

چگونه خود را دربرابر ویروس کرونا ایمن کنیم؟

همراهی ۸۰ درصدی اصناف اصفهان با محدودیت‌های کرونایی

محدودیت های کرونایی و گیلانی که مقصد مسافران نیست

نشانه‌هایی برای شکست کرونا

کرونا از نگاه بهبودیافتگان

نقطه پایان خطاهای بهداشتی کرونا کجاست؟

وضعیت کرونایی بهشهر چگونه قرمز شد؟

محدودیت کرونایی با همراهی نصفه و نیمه مردم در آذربایجان‌غربی 

همراهی مردم گلستان با محدودیت‌های کرونایی

رکود در تئاتر فارس، زخمی کهنه که با کرونا تازه شد 

برگ ‌ریزان کرونا

کمین ویروس کرونا در میان زباله ها

محدودیت کرونایی یا مصونیت؟

امید به فروکش کردن کرونا با اعمال محدودیت‌ها در ایلام

وحدت و همبستگی برای شکست کرونا

رعایت پروتکلهای بهداشتی کلید امنیت سلامتی و اقتصادی هرمزگان 

کرونا پشت در بسته اصناف کرمان

روز دوم محدودیت‌های کرونایی در استان‌ها چگونه است؟ عنوان گزارشی است از گروه استان های نیوزست که به چگونگی  همراهی مردم در اجرای مقررات و محدودیت های کرونایی پرداخته است .

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بر اساس آمار رسمی  کووید ۱۹ تاکنون یک میلیون بیش از ۵۸  میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده است  و بیش از یک میلیون و ۳۸۷  هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان‌باخته‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286380

برچسب ها

ثبت نظر

-