اهتمام دیوان عدالت اداری همواره بر رفع تبعیض است

  • کد خبر : 286372
  • 03 آذر 1399 - 1:11
اهتمام دیوان عدالت اداری همواره بر رفع تبعیض است

اهتمام دیوان عدالت اداری همواره بر رفع تبعیض است

مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری گفت: رای دیوان عدالت اداری در مورد انتصاب پست‌های مدیریتی ناظر بر شایسته سالاری است.

به گزارش ایلنا، شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه مورخ ۹۶/۴/۲۷ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۹۵/۴/۱ شورا را اصلاح کرده و امتیازاتی را برای اقشاری خاص در این مورد قائل شده بود که با شکایت شاکی، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به بحث و بررسی در این مورد پرداخت و با اکثریت آرا به موجب ضرورت رفع تبعیض، رعایت شایسته‌سالاری و نیز ایجاد فضای رقابتی در انتخاب و انتصاب مدیران و همچنین به منظور رعایت قانون، این اصلاحیه را ابطال کرد.


مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری با اشاره به این مصوبه و ابطال آن گفت: اتفاقاً ارتقا و انتصاب جوانان یا بانوان از مسیر قانونی و شایسته گرایی مورد بسیار خوب و پسندیده‌ای است، اما استنباط برخی رسانه‌ها از این رأی دیوان درست نیست.


سعید کریمی با بیان اینکه این رأی دیوان به منزله جلوگیری از ارتقای بانوان و جوانان نیست، افزود: اتفاقاً این رأی بر شایسته سالاری تاکید دارد. باید در نظر داشته باشیم که شایسته سالاری جنبه‌های مختلفی اعم از تعهد، تخصص و تجربه را در بر می‌گیرد و باید همه این موارد گرد هم بیاید و در یک مسیر رقابتی سالم، انتصابات و ارتقا صورت گیرد.


مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری در ادامه با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری همیشه در جهت رفع تبعیض‌ها گام برداشته است، اظهار داشت: درباره «بومی گزینی» هم بر این باور بودیم که این موضوع باعث تبعیض می‌شود و نباید صرفاً به علت بومی بودن فرد از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شود بلکه آنجا نیز مقوله شایسته سالاری و رفع تبعیض را مد نظر قرار دادیم.


وی در ادامه با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری همواره بر رفع تبعیض‌ها و نگاه جنسیتی تاکید داشته است، افزود: اگر به واسطه مصوبه‌ای، جوانی را با افرادی که داری تجربه هستند و در عین حال از تخصص بالایی برخوردارند و زمان ارتقای آنها فرا رسیده است، جایگزین کنیم، این موضوع برخلاف شایسته سالاری است و سرخوردگی را برای متخصصان باتجربه به همراه می‌آورد.


مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری در ادامه بار دیگر شایسته سالاری را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر موضوع شایسته سالاری و رفع تبعیض در قانون اساسی تاکید شده است. تاکید بر شایسته گرایی نیز مقوله‌هایی مانند تخصص، تعهد و تجربه را در بر می‌گیرد و ما به این موضوع نباید نگاه جنسیتی داشته باشیم.


کریمی با بیان اینکه نباید در تصمیم گیری هایمان نگاه جنسیتی داشته باشیم گفت: هیأت علمی یک دانشگاهی خانم‌ها را به عنوان عضو هیأت علمی نمی‌پذیرفت که دیوان عدالت با نگاه رفع تبعیض جنسیتی این مورد را لغو کرد.


 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286372

ثبت نظر

-