طوایف سیستان‌وبلوچستان به یاری نیازمندان خون شتافتند

  • کد خبر : 286242
  • 02 آذر 1399 - 23:04
طوایف سیستان‌وبلوچستان به یاری نیازمندان خون شتافتند

دکتر سهیلا خسروی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار نیوز اظهار داشت: تاکنون طوایف حیدری، براهویی و صفرزائی در اقدامی شایسته و خداپسندانه زنگ اهدای خون طایفه‌ای را در استان به صدا در آوردند و امیدواریم سایر طوایف شیعه و سنی استان که همواره در صحنه های مختلف کمک رسانی به نیازمندان حضوری پررنگ دارند، این راه ادامه داده و در این میدان نیز پرچمدار اهدا کنندگان خون باشند. 

وی افزود: در ۲ ماهه اول پاییز تاکنون ۱۲ هزارو ۳۰۷ نفر مرد و یکهزارو ۲۲۷ نفر زن برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان‌وبلوچستان مراجعه کردند.

وی گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۵ نفر مرد و ۸۲۳ نفر زن موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان افزود: این میزان اهدای خون حدود ۶۰ درصد نیاز استان را تامین می کند.

وی بیان کرد: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده های خونی استان ۳۴ هزارو ۹۷۳ واحد است.

خسروی ادامه داد: گروه خونی “O” با سه هزارو ۸۸۴ واحد بیشترین گروه خونی اهدایی را تشکیل دادند.

وی گفت: میزان مصرف مهر و آبان ماه ۲۹ هزار و ۶۶ فرآورده سلولی بوده است.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می‌شود، افزود: تاکنون ۹ هزار و ۱۰۱ واحد خون از سایر استان‌ها دریافت شده است.

وی اظهار داشت: سه هزار و ۲۴۰ نفر بیمار تالاسمی موجود این استان ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را مصرف می‌کنند.

خسروی گفت: در این مدت ۵۶ نفر از بهبودیافتگان ویروس کرونا در این استان موفق به اهدای پلاسما شدند که پلاسمای بهبودیافتگان بین ۷۶ مرکز درمانی استان توزیع شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش بیماری‌های عفونی از جمله کرونا و انجام قرنطینه خانگی از سوی شهروندان اهدای خون بصورت قابل توجهی کاهش یافته است.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان خاطر نشانکرد: شیوع این ویروس در سراسر کشور واردات خون از سایر استان ها را با مشکل جدی روبرو کرده است و وضعیت ذخایر خونی در استان نیز امکان پاسخگویی آن هم در شرایط عادی را با مشکلاتی همراه کرده و بیماران تالاسمی بدلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند که این موضوع می‌تواند سلامت آنان را به خطر اندازد.

وی گفت: پایگاه‌های انتقال خون در استان از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

خسروی دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

به گزارش نیوز از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286242

برچسب ها

ثبت نظر

-