زالی: شرایط تهران متناسب با یک شهر کرونازده نیست

  • کد خبر : 286209
  • 02 آذر 1399 - 22:29
زالی: شرایط تهران متناسب با یک شهر کرونازده نیست

علیرضا زالی روز یکشنبه در حاشیه مراسم اهدای ۵ هزار بسته بهداشتی به محرومان در جمع خبرنگاران افزود: امید است در روزهای آینده با اعمال جدی تر محدودیت ها، شاهد تغییر جدی تری باشیم.

وی ادامه داد: بررسی های میدانی حاکی است که کماکان شهر به آن حدی از آهنگ تقلیل حرکت های بین شهری و درون شهری نرسیده است و ما هنوز نگران هستیم.

زالی ادامه داد: البته قضاوت دقیق در این زمینه نیازمند زمان و تحلیل آماری است که در اولین فرصت ارزیابی در این زمینه انجام می شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: کماکان شهر و استان تهران یک شهر قرمز و با شرایط بحرانی تلقی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که از چه موقع می توان ثمرات محدودیت های اعمال شده را مشاهده کرد، گفت: گزارش های میدانی از روز گذشته در تهران نشان می دهد ،محدودیت های اعمال شده به آن شکلی که مورد نظر ما بوده، موجب تقلیل ترددهای درون شهری نشده است.

زالی ادامه داد: یافته های ترافیکی و مشاهدات میدانی حاکی از این است که هنوز نتیجه مطلوب ما در کنترل اپیدمی در تهران حاصل نشده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: البته چون روز اول اجرای محدودیت ها بود، شاید قضاوت ها کمی عجولانه باشد و باید زمان بگذارد و آثار این طرح را مشاهده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمدتا آثار اینگونه محدودیت ها در حوزه مرگ و میر حدود یک ماه تا ۴۰ روز آینده مشاهده می شود و در کاهش سیر بیماری هم حداقل سه هفته باید زمان ببرد.

زالی ادامه داد: تنها موردی که ممکن است اثربخشی آن زودتر مشاهده شود در مورد بیماران و مراجعات سرپایی است که حدود ۱۴ تا ۱۵ روز دیگر دیده می شود.

محدودیت‌های در حال اجرا را نباید با لاک دان اشتباه گرفت

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: طرحی که الان در تهران در حال اجراست نباید با لاک دان اشتباه گرفته شود.
وی افزود: محدودیت های اعمالی از روز گذشته، یک طرح با محدودیت سازی نسبی محسوب می شود و به عنوان لاک دان تلقی نمی شود و تفاوت های متعددی با آن دارد.
زالی ادامه داد: در طرح لاک دان تعطیلی مطلق شهر اعمال می شود و سیستم حمل و نقل عمومی کار نخواهد کرد و اداره ها و دوایر هم فعال نیستند.

طرح حضور یک سوم کانیوزن باید کامل اجرا شود

وی اظهار داشت: طرح حضور یک سوم کانیوزن در استان تهران باید اجرا شود و هیچ عذری از نظر ما پذیرفته نیست.
زالی ادامه داد: همانطوری که بارها وزیران کشور و بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به صراحت اعلام کردند، محدویت کانیوزن در تهران شامل دستگاه های دولتی، عمومی غیردولتی و بخش خصوصی می شود.
وی افزود: شهروندان تهرانی که از عدم اجرای صحیح این محدودیت ها شکایت دارند حتما مراتب را به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یا در استان تهران به فرمانداری ها اعلام کنند.
وی گفت: تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ شکایت واصل شده که به استانداری تهران و فرمانداران استان ارسال شده و آنها در حال پیگیری هستند.
وی ادامه داد: در مواردی که دستگاه دولتی یا خصوصی یا عمومی غیردولتی تقاضای افزایش ظرفیتی بالغ بر مصوبه را دارد، تقاضای خود را به همراه دلایل توجیهی برای استاندار و ستاد ملی کرونای کلانشهر تهران ارسال کند.
زالی گفت: در غیر این صورت از نظر ما عدم اجرای این طرح  موجه نیست و تخلف محسوب و قطعا با متخلفان برخورد می شود.

در مرحله اول از محل کمک های مردمی پویش نذر سلامتی که به همت ستاد مقابله با کرونا راه اندازی شد، ۵ هزار بسته سلامتی شامل ۳۰۰ هزار عدد ماسک، ۵۰۰ هزار محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح، لوازم و اقلام بهداشتی در بین اقشار محروم توزیع می شود.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، در مناطق قرمز شامل تهران علاوه بر تعطیلی بسیاری از مشاغل، خودروهای شخصی از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح حق تردد ندارند.

پیش از این، از دو هفته قبل، محدودیت‌هایی برای کسب و کارها بعد از ساعت ۱۸:۰۰ اعمال شده بود؛ اما این محدودیت‌ها تاثیری بر آمار بیماری نداشت و تعطیلات ۲ هفته ای در بیش از ۱۵۰ شهر اکنون حاکم است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286209

برچسب ها

ثبت نظر

-