آلرژی غذایی علائم و درمان خانگی آن

  • کد خبر : 28616
  • 30 تیر 1400 - 13:27
آلرژی غذایی علائم و درمان خانگی آن

به گزارش نیوز: آلرژی یا حساسیت واکنش سیستم ایمنی بدن است در مقابله با عفونت و سایر مواردی که سلامتی را تهدید می کنند، شما را سالم نگه می دارد. بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروس‌ھا و باکتری‌ھا از خود دفاع می‌کند. واکنش آلرژی غذایی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی به یک ماده غذایی یا یک ماده در غذا بیش از حد عکس العمل نشان می دهد، آن را به عنوان یک خطر تلقی می کند و سبب بروز پاسخ محافظت کننده می شود.

اگر چه آلرژی در میان اعضای خانواده رایج است، اما امکان پیش بینی این که آیا یک کودک آن را پدر و مادرش به ارث می برد یا این که آیا خواهر و برادرهای او نیز چنین شرایطی را خواهند داشت، وجود ندارد. برخی از تحقیقات اظهار می کنند که خواهر و برادرهای کودکی که به بادام زمینی حساسیت دارد نیز به بادام زمینی حساسیت نشان خواهند داد. علائم آلرژی غذایی می توانند خفیف تا شدید باشند.

آلرژی غذایی

>>>بیشتر بخوانید:

آلرژی فصلی و علائم آن و اقدامات پیشگیری

فقط به علت این که یک عکس العمل ابتدایی سبب بروز مشکلات متعددی شده به این معنا نیست که تمام عکس العمل های آلرژیک مشابه هستند. گاهی یک ماده غذایی که در یک موقعیت سبب بروز علائم خفیف شده در شرایط دیگر سبب بروز علائم شدیدتری می شود. شدیدترین عکس العمل آلرژیک آنافیلاکسی است.

آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک عکس العمل آلرژیک است که می تواند به تنفس آسیب بزند و سبب کاهش چشمگیر فشار خون شود و روی ضربان قلب تان تاثیر بگذارد. آنافیلاکسی می تواند چندین دقیقه بعد از قرار گرفتن در برابر ماده غذایی محرک رخ دهد. آنافیلاکسی می تواند مهلک باشد و باید فورا با تزریق اپی نفرین (آدرنالین) درمان شود. اگر چه هر ماده غذایی ای می تواند سبب بروز عکس العمل غذایی شود، اما ۸ ماده غذایی که مسئول ۹۰% از موارد آلرژی هستند شامل این مواردند:

تخم مرغ

حساسیت به تخم مرغ

شیر

بادام زمینی

مغزیجات درختی

ماهی

صدف

گندم

سویا

برخی از دانه ها نظیر دانه کنجد و دانه خردل (ماده اصلی در چاشنی خردل) مواد غذایی رایجی هستند که سبب تحریک آلرژی می شوند و در برخی از کشورها جزو آلرژن های اصلی محسوب می شوند.

علائم آلرژی غذایی

علائم عکس العمل آلرژیک می توانند روی پوست، مجرای معده و روده، سیستم قلبی عروقی و مجرای تنفسی تاثیر بگذارند. این علائم می توانند به یک یا چند مورد از روش های زیر نمایان شوند:

استفراغ و گرفتگی عضلات شکم

کهیر

علائم آلرژی غذایی

تنگی نفس

خس خس سینه

سرفه مکرر

شوک گردش خون

سفت و خشن شدن گلو، مشکلات بلع

ورم زبان، که روی توانایی صحبت کردن یا تنفس تاثیر می گذارد

نبض ضعیف

کبود شدن یا رنگ پریدگی پوست

سرگیجه یا احساس ضعف

آنافیلاکسی یک عکس العمل مهلک است که می تواند به تنفس آسیب بزند و بدن را به حالت شوک بفرستد. عکس العمل غذایی می تواند همزمان روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد (برای مثال دل درد همراه با دانه های پوستی) بیشتر علائم مربوط به مواد غذایی ۲ ساعت پس از هضم ماده غذایی رخ می دهند. گاهی نیز علائم چند دقیقه بعد از هضم رخ می دهند.

آنافیلاکسی یک عکس العمل مهلک

در موارد خیلی نادر، این عکس العمل ۴ تا ۶ ساعت و حتی بیشتر به تاخیر می افتد. عکس العمل های تاخیری اغلب در کودکانی دیده می شوند که به عنوان علائم آلرژی غذایی ، اگزما دارند. نوع دیگر از عکس العمل آلرژی غذایی که تاخیر دارد سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین مواد غذایی (FPIES) است؛ یک عکس العمل شدید مربوط به معده و روده که ۲ تا ۶ ساعت پس از مصرف شیر، سویا، غلات خاص و سایر مواد غذایی جامد رخ می دهد.

این سندرم اغلب در اطفال نوپا که برای اولین بار در معرض این مواد غذایی قرار گرفته اند یا کودکانی که از شیر گرفته شده اند رخ می دهد. FPIES اغلب شامل استفراغ مکرر است و می تواند منجر به دهیدراسیون شود. در برخی موارد، کودکان اسهال خونی خواهند داشت. از آن جایی که علائم این سندرم شبیه عفونت باکتریایی و بیماری های ویروسی هستند تشخیص FPIES می تواند به تاخیر بیفتد. FPIES یک اختلال اورژانسی است که می تواند با رهیدراسیون IV درمان شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=28616

ثبت نظر

-