آخرین وضعیت بیمه بیکاری کرونا/ سازمان تامین اجتماعی موظف است بیمه بیکاری بیکاران را پرداخت کند

  • کد خبر : 286130
  • 02 آذر 1399 - 21:21
آخرین وضعیت بیمه بیکاری کرونا/ سازمان تامین اجتماعی موظف است بیمه بیکاری بیکاران را پرداخت کند

 

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد استماع این کمیسیون از گزارش عملکرد در خصوص اقدامات به‌عمل‌آمده سازمان تأمین اجتماعی در موضوع بیمه بیکاری در گفت و گو با نیوز گفت: مسئله اصلی در موضوع بیمه بیکاری، نه‌تنها کارگران شاغل یا کسانی که بیمه بودند، بلکه آن‌هایی است که بیمه نبوده و بیکار نیز بوده‌اند و اکنون شرایطشان بدتر شده است. این مسئله مهم نظام است.

وی افزود: اکنون با توجه به شرایط بیماری کرونا مشاغل زیادی تأثیر پذیرفتند و تعطیل شدند، بار سنگینی بر حوزه تأمین اجتماعی وارد می‌شود و این سازمان باید مشکل بیمه بیکاری آن‌ها را دنبال و با کمک دولت و مدیریتی درست، افرادی را که شاغل بودند و بیکار شدند حمایت کنند.

عنابستانی تأکید کرد که دولت باید از محل اعتبارات کرونا مبالغی را برای این مسئله اختصاص دهد. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و بخش زیادی از بیکاران حاصل از کرونا که شاغل بوده‌اند یا بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند و معطل هستند یا تعداد بسیار اندکی را دریافت کرده‌اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی یادآور شد: مهم‌تر از بیکارانی که بیمه بیکاری پرداخت می‌کردند و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بودند و این سازمان طبق قانون موظف است بعد از بیکاری آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد، افراد و مشاغلی بسیار زیادی هستند که بیمه بیکاری پرداخت نمی‌کردند و به دلیل کرونا بیکار شدند و هیچ‌کسی متولی آن‌ها نیست.

وی تصریح کرد: این مسئله همان نکته مدنظر مقام معظم رهبری بود که در جلسه در ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شد. ایشان تأکید کردند کسانی که تحت پوشش بیمه بیکاری نبودند و اکنون بیکار شده‌اند.

عنابستانی بیان داشت: ما باید برای آن‌ها فکری کنیم. اخیراً در مورد این مسئله در کمیسیون اجتماعی جلساتی برگزار شد و سازمان تأمین اجتماعی دنبال راهکاری است که با کمک دولت این افراد را شناسایی کند. ما نمی‌توانیم به‌تنهایی از سازمان تأمین اجتماعی انتظار داشته باشیم تا کسانی که حق بیمه پرداخت نکرده‌اند را تحت پوشش قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد :بالاخره حقوق بیمه سازمان، متعلق به سهامداران و کسانی است که حق بیمه پرداخت می‌کنند و سرمایه تأمین اجتماعی هستند. اما دولت در این میان باید با کمک سازمان تأمین اجتماعی این کار را انجام دهد و این تکلیفی است که مقام معظم رهبری برای دولت و سازمان تأمین اجتماعی مشخص کرده است. درواقع به نظر من این کار یک فرصت تمرینی برای نظام جمهوری اسلامی است تا بتواند تأمین اجتماعی فراگیر را تمرین کند.

عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: بخش زیادی از کارگران کشور حدود ۲ و نیم میلیون نفر از آن‌ها بیکار هستند و فقط ۲۲۰ هزار نفر از آن‌ها در حالت عادی بیمه بیکاری می‌گیرند و این یعنی ۲ هزار و ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر از کارگران بیکار هستند و هیچ حمایتی هم از آن‌ها صورت نمی‌گیرد. نظام باید به این سمت بروند که تأمین اجتماعی فراگیر را به راه بیندازند و کسی که از ابتدا بیکار است را به نحوی موردحمایت بیمه‌ای قرار دهد.

عنابستانی تصریح کرد: بیمه تأمین اجتماعی کشور در این شرایط کرونایی می‌تواند تمرین کند تا  بتوانیم همه افراد جامعه، نه آن‌هایی که شاغل بودند و بیکار شدند، بلکه تمام افرادی که از ابتدا بیکار بودند و هیچ درآمدی ندارند تحت پوشش قرار دهد.

وی در انتها گفت: تأمین اجتماعی قرار بود طرحی تهیه کند و به مجلس بیاورد و با کمک کمیسیون اجتماعی و مجلس منابعش را مشخص کند تا دستور رهبر اجرا شود. این روند دستور کار کمیسیون اجتماعی است و ما منتظر هستیم تا ببینیم طراحی سازمان چیست.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286130

ثبت نظر

-