رعایت پروتکلهای بهداشتی کلید امنیت سلامتی و اقتصادی هرمزگان

  • کد خبر : 285980
  • 02 آذر 1399 - 19:28
رعایت پروتکلهای بهداشتی کلید امنیت سلامتی و اقتصادی هرمزگان

ویروسی میکروسکوپی اما مرگبار که هر روز بر شمار قربانیان آن اضافه می شود و امروز آمار مرگ و میرها در استان هرمزگان که از آن به عنوان پایتخت اقتصادی کشور یاد می شود، در چندقدمی چهار رقمی شدن می باشد و اقتصاد مردم آن نیز دچار مشکل شده و آسیب های بسیاری بر این بخش وارد آمده است.

چه بسیار مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری ، ورزشی ، خانگی ، آموزشی ، صنعتی و حتی پزشکی (جراحی های زیبایی و غیراورژانسی منظور است) به دنبال شیوع گسترده کرونا در هرمزگان تعطیل شده و صدها میلیاردها تومان خسارت در این استان به جا گذاشته است، خسارت هایی که به طور یقین تا پایان کامل کرونا که زمان آن را کسی نمی داند، ادامه دارد اما می توان به کاهش این خسارت ها در صورت رعایت پروتکلهای بهداشتی و بهبود شرایط امیدوار بود.

با توجه به تداوم شیوع گسترده کرونا و نگرانی های بسیار از افزایش مرگ و میرها، دولت دکتر روحانی بر آن شد تا به منظور حفظ سلامت مردم و کاهش آمار قربانیان کووید ۱۹، محدودیت های شدیدتری را به مدت دو هفته اعمال کند که از ابتدای آذرماه این محدودیت ها در هرمزگان نیز همزمان با سراسر کشور شروع شده است.

محدودیت هایی که موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما همه این گروه ها تابع قانون بوده و به اختیار و یا به اجبار و ترس از جرایم سنگین ، آن را پذیرفته و اجرا کرده اند.

مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال این محدودیت ها مهمترین دلیلی است که برخی از شهروندان هرمزگانی را مخالف اجرای این طرح کرده که البته با وجود این مخالفت تابع قانون بوده و براساس مصوبه های ستاد مقابله با کرونا رفتار می کنند.

آری تبعات سوء اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب و کارها بر هیچ کس به ویژه برنامه ریزان اجتماعی و اقتصادی پوشیده نیست و از سویی دیگر بار مالی بسیاری نیز با اجرای این محدودیت ها بر دولت وارد است ؛ اما آنچه در این میان پرواضح می باشد اهمیت حفظ سلامت مردم و تلاش برای بهبود شرایط به منظور فعالیت مجدد کسب و کارها و پویایی اقتصاد در یک حاشیه امن است که به طور یقین بخشی از این امنیت در صورت اجرای موفق محدودیت های کرونایی تحقق خواهد یافت.

البته لازمه بازیابی کامل اقتصاد در هرمزگان و یا هر نقطه دیگر از کشور در این شرایط کرونایی، هم افزایی و حساسیت مردم در اجرای پروتکلهای بهداشتی می باشد.

پروتکلهایی ساده اما تاثیرگذار که سپر ما در برابر کرونا بوده و می تواند سلامت جامعه را در برابر کووید ۱۹ تا حدودی حفظ کند، اما بی توجهی به آن حتی با الزام قانونی و تداوم محدودیت ها ، ره به جایی در بازیابی سلامت و اقتصاد نخواهد برد زیرا که موفقیت در هر مقوله ای در بعد خرد و کلان در گرو همکاری و مشارکت ویژه مردم است.

شب های خلوت بهاری در هرمزگان

همانطور که در ابتدای این گزارش عنوان شد، اجرای محدودیت های کرونا در استان هرمزگان نیز همزمان با سراسر کشور آغاز شده و این استان که همواره در این موقع از سال که به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی که همچون روزهای اردیبهشت دیگر مناطق کشور می باشد، بسیار شلوغ و پرجنب و جوش بوده ، این روزها خلوت و شب های بهاری آن به امید بهاری دل انگیزتر به سکوت می گذرد.

مغازه ها و فروشگاه های تعطیل، خیابان های خلوت، چراغ های خاموش همگی حکایت از اجرای شدید محدودیت های کرونایی در این استان و مشارکت مردم برای موفقیت در این طرح دارد.

تعطیلی فعالیت صنوف در شهرستان های هرمزگان متناسب با وضعیت شیوع کرونا در آنها خواهد بود، به این معنا که در شهرستان های دارای وضعیت زرد فقط مشاغل گروه چهار تعطیل است؛ در شهرستان های دارای وضعیت نارنجی از لحاظ شیوع کرونا نیز مشاغل گروه سه و چهار و در شهرستان های وضعیت قرمز نیز گروه های شغلی ۲، سه و چهار تعطیل هستند.

براساس تقسیم بندی جدید انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو شهرستان در استان هرمزگان شامل بندرعباس و کیش در سطح سه هشدار (قرمز) قرار دارند که محدودیت ها در آن از اول آذرماه آغاز و به مدت دو هفته ادامه دارد.

هفت شهر شامل بستک، حاجی آباد، پارسیان، بندرخمیر، رودان، قشم و جزیره هرمز در سطح هشدار ۲ (نارنجی) و ۶ شهر بوموسی، بشاگرد، بندرلنگه، جاسک، سیریک و میناب در شطح هشدار یک (زرد) تقسیم بندی شده اند و براساس محدودیت های مشخص شده در این مناطق باید فعالیت کنند.

براساس تعریف ستاد مقابله با کرونا ، گروه‌ شغلی ۲ عبارت از پاساژها، مراکز خرید و مال ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی ها، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.

گروه‌ شغلی ۳ شامل دانشگاه ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، مساجد و مصلی‌ها و ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون حضوری است.

گروه‌ شغلی ۴ شامل شغل هایی از جمله برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه‌هاست.

ضرورت تلاش همگانی برای داشتن هرمزگانی بدون کرونا

امروز به اذعان مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، وضعیت شیوع بیماری کرونا در این استان بسیار نگران کننده است و باید همه اقشار و گروه های جامعه تلاش خود را به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری به کار گیرند که تنها با رعایت هر چه دقیق تر شیوه های نامه های بهداشتی امکان پذیر است.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اجرای دقیق و درست مصوبات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، فرمانداران، بخشداران و دهیاران را مسئول نظارت مستقیم بر رعایت مصوبات این ستاد، به ویژه در زمینه ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و ختم دانست.

فریدون همتی با اشاره به اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا از امروز اول آذرماه، ضمن قدردانی از همراهی و مشارکت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی به‌عنوان اصول ضرروی پیشگیری از بیماری کرونا، گفت: شرایط استان برای مجموعه بهداشت و درمان هرمزگان و ستاد استانی قابل قبول نیست و از همه مردم خواستاریم با مشارکت هر چه بیشتر در رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جهت تحقق شعار هرمزگان بدون کرونا تلاش کنند.

استاندار هرمزگان با درخواست از ائمه جمعه، علما، نخبگان و رسانه ها به‌منظور تببین و تشریح این شعار، گفت: در این طرح یکایک آحاد جامعه اثرگذار هستند و باید ابتدا خود و خانواده را نسبت به رعایت اصول پیشگیری ملزم بدانیم.

همتی افزود:  مشارکت جمعی در زمینه رفع یک تهدید همه جانبه که تمام فعالیت ها را به نوعی تحت تأثیر قرار داده، می تواند زمینه نابودی این ویروس منحوس را سرعت ببخشد.

رییس قرارگاه و ستاد استانی مبارزه با کرونا در هرمزگان، با توصیه به رعایت محدودیت های اخیر اعلام شده از سوی ستاد ملی، بیان داشت: مردم باید مراجعه حضوری به ادارات را کمتر کنند.

وی با اشاره به مصوبات امروز ستاد استانی گفت: برگزاری مراسم عروسی و مجلس ختم در سراسر استان ممنوع است و با بانیان این مراسم ها برخورد قضایی خواهد شد.

همتی اضافه کرد: امیدواریم با تکیه به قانون و رعایت الزامات و محدودیت های مصوب شده ستاد ملی و استانی از سوی مردم، نیاز به اقدامات سلبی نباشد، اما دهیاران، بخشداران و به‌ویژه فرمانداران در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و باید نظارت لازم را داشته باشند.

عروسی و دورهمی های خانوادگی همچنان متهم اول کرونا در هرمزگان

همانگونه که بارها از سوی مسوولان هرمزگان اعلام شده، غالب افرادی که نتیجه نمونه گیری کرونا از آن ها مثبت می باشد در مراسم عروسی، ختم و دورهمی های خانوادگی به این بیماری مبتلا شده اند و از همین رو باید آحاد جامعه نسبت به پرهیز از حضور در اجتماعات تا بهبود شرایط اهتمام لازم را داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار نیوز اظهار داشت: تا مادامی که درمان قطعی برای بیماری کرونا کشف نشده و یا در صورت کشف به مرحله تولید انبوه نرسیده و در اختیار مردم قرار نگرفته ، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها باید مورد توجه ویژه باشد.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: هفته های گذشته نسبت به تبعات برگزاری مراسم های عروسی و دورهمی های خانوادگی گسترده در مناطق مختلف هرمزگان هشدار داده بودیم، اما متاسفانه برخی ها به این هشدارها بی توجه بودند که امروز حاصل بی توجهی این افراد افزایش شمار فوتی های کرونا در استان است.

وی تصریح کرد: تا عصر اول آذرماه ۸۸۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست دادند که از این شمار چهار نفر در ۲۴ ساعت گذشته فوت شده اند.

دکتر فرشیدی بیان داشت: اکنون ۲۳۷ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این شمار ۶۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۲۱ نفر از آن‌ها وخیم است.

وی با اشاره به آغاز محدودیت های کرونایی در استان از اول آذرماه، گفت: هدف از این محدودیت ها، کاهش رفت و آمدها و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری است تا شمار بیماران بستری و فوتی کاهش یابد.

حضور جدی پلیس هرمزگان برای اجرای محدودیت های کرونایی

رییس پلیس راهور هرمزگان با اشاره به آمادگی نیروی انتظامی در  اجرای محدودیت های ترافیکی در مبادی ورودی استان و شهرهای نارنجی و قرمز گفت: این محدودیت ها با استقرار نیرو در ۹ ورودی هرمزگان اعمال می شود و در شهر بندرعباس مرکز استان نیز در چهار نقطه میدان دفاع مقدس، میدان شهید باهنر، بلوار شهید رجائی و بلوار راه آهن مبادی ورودی و خروجی کنترل خواهد شد.

سرهنگ مجید صالح پور افزود: براساس محدودیت های جدید ، ورود و خروج وسیله نقلیه غیر بومی به شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز ممنوع و متناسب با کد اعلامی جریمه می شوند و در صورت ورود خودرو های شخصی با پلاک غیربومی به شهر های نارنجی در هر۲۴ ساعت مبلغ ۵۰۰هزار تومان جریمه می شوند و در صورت ورود خودرو های با پلاکی غیر بومی به شهرهای قرمز درهر ۲۴ساعت مبلغ یک میلیون تومان جریمه می شوند.

این مسوول انتظامی بیان داشت: ورود و خروج وسیله نقلیه غیر بومی به شهرهای با وضعیت زرد عادی ودر صورت ورود خودروهای با وضعیت زرد به منطقه نارنجی وقرمز نیز غیرمجاز و متناسب با کد اعلامی جریمه می شوند.

وی ادامه داد: پلیس راه و راهور استان با استقرار تیم های کنترلی و همپوشانی با سایر رده های انتظامی ،امدادی ، هلال احمر و بهداشت ودرمان  مسئولیت کنترل ورودی شهرها را با ایجاد موانع فیزیکی برعهده خواهند داشت.

سرهنگ صالح پور تصریح کرد: پلیس راه و راهور مسیرهای فرعی ورود به استان را شناسایی و علاوه برایجاد موانع از امکانات وتجهیزات سازمان ها ودستگاه های متولی ومسئول استفاده خواهد کرد ودر صورت اصرار متمردین به قانون، نسبت به اعمال قانون آنان اقدام خواهد شد.

رییس پلیس راهور استان هرمزگان با تأکید بر اینکه گام اول و هدف ما اطلاع رسانی و راهنمایی کردن شهروندان می باشد اما در صورت عدم ملاحظه مجبور به اعمال قانون خواهیم شد، اذعان داشت: تردد خودرو های امدادی، در مانی ، انتظامی، حمل بار و مسافر مشمول محدودیت های ترافیکی نمی گردند.

وی ادامه داد: همچنین ممنوعیت های تعیین شده شامل کانیوزن دستگاه های دولتی که محل سکونت آنها با محل خدمت آنها در یک نقطه قرار ندارد ویا هموطنانی که نوبت عمل جراحی دارند وافرادی که دارای احضاریه دادگاه می باشند نمی شود و این افراد با ارائه مدارک مربوطه می توانند وارد محدوده شهر شوند.

سرهنگ صالح پور یادآور شد: در شهرهایی که  کنارگذر و کمربندی ندارند شهرداری ها موظفند یک خیابان ویژه برای کسانی که از محدوده شهر عبور کنند در نظر بگیرند.

 به گفته این مقام انتظامی تمهیداتی اندیشیده شده که افرادی که نیاز مبرم به تردد دارند با صدور برگ مجوز از سوی پلیس راه استان اجازه تردد به آنان داده می شود.

به یکدیگر اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی را یادآوری کنیم

امروز در نتیجه بی توجهی برخی ها به رعایت پروتکلهای بهداشتی، برخی دیگر جانشان و برخی ها نانشان قربانی کرونا شده و شرایط نگران کننده ای بر جامعه حاکم شده است.

حال در این شرایط هر یک از ما باید احساس مسوولیت کرده و رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه زدن ماسک، شست و شوی مکرر دست ها و پرهیز از حضور در مکان های پرتجمع و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را یک وظیفه خطیر برای خود بدانیم و اهمیت اجرای آن را برای دیگر عزیزانمان نیز گوشزد کنیم تا بتوانیم جلوی پیشروی این ویروس مرگبار را بگیریم و اجازه ندهیم تا جان و نان دیگران قربانی بی توجهی ما شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همکاری مردم در اولین روز اجرای محدودیت‌های کرونایی مناسب بوده است. مهمترین اقدام پرهیز از تجمع و دورهمی‌هاست زیرا ۵۱ درصد بستری بیماران به علت دورهمی های خانوادگی اتفاق می‌افتد.

سیما سادات لاری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار نیوز افزود: اجرای محدودیت‌های کرونایی که از اول آذر آغاز شده در اولین روز آن مناسب ارزیابی شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده و مشاهدات میدانی، میزان رعایت اصناف مناسب بوده و همکاری خوبی از طرف مردم و اصناف با این طرح انجام شده است.

وی گفت: این محدودیت‌ها در مشاغل گروه دو، سه و چهار می‌تواند در صورت همکاری و همراهی جامعه و اصناف تا حد زیادی از ایجاد تجمع در مراکز خرید جلوگیری کند. مهمترین راهکار در زمینه مدیریت ویروس کرونا، جلوگیری از هرگونه تجمع افراد در راستای کاهش خطر انتقال ویروس کروناست. هرچه تجمع افراد کاهش پیدا کند، خطر انتقال ویروس کرونا نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: موضوع دیگر، اجرای محدودیت‌های تردد از ساعت ۲۱ است که این اقدام نیز در راستای جلوگیری از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی انجام می‌شود. بر اساس بررسی‌ها، نزدیک به ۵۱ درصد موارد ابتلا به کووید ۱۹ از طریق دورهمی‌های خانوادگی اتفاق افتاده و این موضوع در بستری اعضای خانواده در بیمارستان‌ها قابل مشاهده و بررسی است.

وی گفت: گزارش میزان رعایت محدودیت‌های کرونایی به صورت هفتگی ارائه خواهد شد و امیدواریم مردم و اصناف حداکثر همکاری و همراهی را داشته باشند؛ زیرا در شرایطی که بیماری کووید ۱۹ داروی اختصاصی و واکسن موثری ندارد، راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری‌ها، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در جمع‌های خانوادگی نداریم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=285980

برچسب ها

ثبت نظر

-