محصولات جدید «ایران‌ خودرو» با آپشن‌های متفاوت در راه بازار+ جزئیات

  • کد خبر : 285795
  • 02 آذر 1399 - 17:05
محصولات جدید «ایران‌ خودرو» با آپشن‌های متفاوت در راه بازار+ جزئیات
به گزارش نیوز،

از برنامه‌های کوتاه‌مدت ایران‌خودرو باید به تولید و عرضه پنج محصول راناپلاس، سورن‌پلاس ، سمند بهینه، دناپلاس با گیربکس شش‌سرعته و ۲۰۷ پانوراما اشاره کرد. از برنامه‌های بلندمدت ایران‌خودرو نیز می‌توان به طراحی، تولید و عرضه پنج محصول صندوق‌دار K۱۳۲، کراس‌اوور K۱۲۵، هاچ‌بک K۱۲۱، دنای برقی و K۱۳۲ برقی اشاره کرد که از بهمن‌ماه امسال تا بهمن ۱۴۰۱ به خط تولید خواهند آمد.

فعالیت اصلی شرکت ایران‌خودرو در سال جاری شامل تولید محصولات گروه سمند (سمند ال‌ایکس، سمند ال‌ایکس EF۷ و سمند سورن)، گروه پژو (پژو۲۰۶، پژو۲۰۶ صندوق‌دار، ۲۰۷ دستی، پژوپارس و پژو۴۰۵)، گروه دنا (شامل دنا پایه، دناپلاس توربوشارژ با گیربکس دستی، دناپلاس توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک)، گروه رانا (رانا پایه و رانا پلاس)، گروه وانت (آریسان) و هایما (اس۵ و اس۷) بوده است که از این میان تولید محصولات گروه هایما به دلیل عدم همکاری خودروساز چینی به پایان رسیده است.

برنامه‌های جاری و آتی

از مهم‌ترین برنامه‌ها و پروژه‌ها در حوزه طراحی، تامین و تولید می‌توان به همکاری با وزارت دفاع و شرکت‌های تابعه درخصوص خودکفایی قطعات ارزبر، برگزاری چهار میز خودکفایی با وزارت صنعت، پیشبرد پروژه K۱۳۲ با تکیه بر توان داخلی، برنامه ریزی و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی طراحی با هدف کاهش قیمت و ارزبری، توسعه همکاری با صنایع بالادستی برای افزایش خودکفایی مواد اولیه و ایجاد سامانه فراخوان و ثبت نام سازندگان توانمند برای ساخت داخل قطعات اشاره کرد. توسعه موتور EF۷ پلاس، طراحی و توسعه موتور EC۵، پروژه نصب موتور XU۷ در محصولات پارس، سمند بنزینی و دوگانه‌سوز و ۴۰۵ دوگانه‌سوز و توسعه فرمان برقی روی محصولات خانواده پژو۲۰۷ و دناپلاس به‌منظور ارتقای بازدهی و راندمان خودروهای تولید داخل با مصرف پنج لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر از دیگر برنامه های ایران‌خودرو در حوزه تامین و تولید برای سال جاری اعلام شده است.

تشکیل کمیته طراحی پلت‌فرم ملی خودرو برای ساخت خودرو ملی متشکل از وزارت صمت شامل ایدرو و معاونت امور صنایع این وزارتخانه با دانشگاه علم‌وصنعت نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایران‌خودرو در سال جاری خواهد بود.

تحول ماهیتی محصولات در حال عرضه

در زمینه عرضه آتی محصولات ایران‌خودرو با نسل جدید قوای محرکه نیز ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سه‌استوانه و عرضه خودرو با گیربکس‌های جدید در دستور کار قرار دارد. همچنین ارتقای ظرفیت خط تولید مونتاژ موتور EF۷ به روزانه یک‌هزار دستگاه در برنامه ایران‌خودرو قرار دارد.

برای سری موتورهای EF پروژه بهبود با نام EF پلاس تعریف شده است و حداکثر ظرف یک سال آینده محصول این پروژه به بازار خواهد آمد که کاهش مصرف دست‌کم یک لیتری را در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به دنبال خواهد داشت.

ارتقای خانواده موتور XU تحت پروژه XU پلاس نیز که با تغییرات چشمگیری همراه خواهد بود، تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید. نوع ارتقایافته موتور TU۵ هم پروژه بعدی موتوری است که با ایجاد ظرفیت تولید روزانه یک‌هزار دستگاه در دستور کار قرار دارد و هم‌زمان با تولید محصول پروژه K۱۳۲ محقق خواهد شد.

معرفی توسعه موتور سه‌استوانه و انواع گیربکس

پروژه راهبردی دیگر ایران‌خودرو در حوزه موتور، توسعه موتور سه‌استوانه است؛ موتور سه‌استوانه یکی از روندهای جهانی است که تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد و توسعه و تولید انبوه این موتور تا سال ۱۴۰۱ طول خواهد کشید.

توسعه گیربکس نیز یکی از برنامه‌های توسعه‌ای این خودروساز است؛ برای حرکت بهتر خودرو در سرعت‌های بالا، کاهش مصرف سوخت، راحتی سرنشین، پروژه تولید گیربکس شش‌دنده در دستور کار است و رانا با گیربکس شش‌دنده امسال به بازار خواهد آمد و در پی آن، نقشه راه گیربکس نیمه‌اتوماتیک AMT پیش روی ایران‌خودرو است که تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد.

دناپلاس توربو با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک و موتور EF۷TC هم که اوایل سال جاری تولیدی شد، به‌زودی به گیربکس شش‌سرعته دستی نیز مجهز خواهد شد. تا آخر امسال، ۲۰۷ هم با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تولید خواهد شد. موتور EF۷ توربوشارژ مجهز به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک روی محصول پروژه K۱۳۲ هم به کار خواهد رفت.

همچنین خرداد سال آینده این محصول با موتور ارتقایافته TU۵ و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به تولید انبوه خواهد رسید. پژوپارس نیز در آینده مجهز به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک خواهد شد. طراحی و توسعه گیربکس اتوماتیک DCT با ساخت داخل بالا نیز از برنامه‌های سال جاری ایران‌خودرو است که در بازه زمانی دوساله به نیازهای مشتریان پاسخ خواهد داد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=285795

ثبت نظر

-