وحدت و همبستگی برای شکست کرونا

  • کد خبر : 285741
  • 02 آذر 1399 - 16:28
وحدت و همبستگی برای شکست کرونا

به گزارش نیوز شهر خاش از شهریور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و این ویروس خطرناک آبان سیاه و تاریکی برای مردم این شهرستان رقم زد.
آمار بالای فوتی ها و مبتلایان کرونا در ماه های اخیر مسوولان شهرستان خاش را بر آن داشت که از دو هفته قبل به فکر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و جلوگیری از برگزاری تجمعات بیفتند، اما مطالبه بسیاری از مردم تعطیل کردن بازار بود که به مصوبه ستاد ملی کرونا نیاز داشت و از اول آذر ماه این مهم محقق و هم اینک به جز فروشگاه های مواد غذایی و مرغ و میوه فروشی و خبازی ها و صنوف مرتبط بقیه واحدهای صنفی با همکاری خوب بازاریان و مردم به مدت دو هفته تعطیل شدند.
مدارس خاش سومین هفته تعطیلی خود را سپری می کنند که به دلیل فقر مالی خانوارها و نداشتن گوشی و تبلت و ضعف در زیرساخت های ارتباطی بسیاری از دانش آموزان در اکثر مناطق شهری و روستایی و عشایری از آموزش های مجازی محروم شده اند.
نمازهای جمعه نیز با تصمیم مسوولان ستاد مبارزه با کرونا و همکاری علما از هفته قبل تعطیل اعلام شدند، اما در ماه های اخیر شاهد برگزاری مراسم عروسی و عزا با فراوانی در خاش بودیم که به گفته مسوولان بهداشت و درمان همین تجمعات و دورهمی ها سبب بالا رفتن آمار فوتی ها و مبتلایان خوشه ای و قرار گرفتن خاش در شمار شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی شده است.
شماری از شهروندان خاش در گفت و گو با خبرنگار نیوز بر ضرورت و اهمیت مشارکت همه اقشار جامعه و جدی گرفتن نظارت ها از سوی مسوولان برای مقابله با اپیدمی و پیشگیری از شیوع گسترده کرونا تاکید کردند.
احمدرضا شهرکی یکی از شهروندان گفت: در روزها و ماه های اخیر به دلیل کم توجهی های شهروندان و ضعف های نظارتی شاهد همه گیری کرونا و بالا رفتن آمار فوتی ها و مبتلایان به بیماری در خاش بودیم و متاسفانه همچنان شاهد وضعیت قرمز این شهرستان هستیم.
وی اظهار داشت: قرارگرفتن نام خاش در نقشه وضعیت قرمز کرونایی بهداشت کشور و فشارهای افکار عمومی سبب شد که مسوولان ستاد مبارزه با کرونا پس از گذشت چند ماه برای مقابله با این بیماری خطرناک چاره اندیشی کرده و مجبور شدند مدارس را تعطیل کنند، اما برای تعطیلی بازار اقدامی نشد و همگان منتظر تصمیمات ستاد ملی کرونا ماندند.
محمد شهنوازی نیز گفت: مسوولان خاش باید برای تامین معیشت مردم و کاهش آسیب های اقتصادی و اجتماعی فکر اساسی کنند، زیرا با شرایط تحریم و فشارهای دشمنان و سودجویی افراد فرصت طلب و گرانی طلا و ارز و کالاهای اساسی و خدمات شاهد خمیده شدن کمر مردم محروم و نیازمند منطقه خواهیم بود.
وی افزود: مقابله با کرونا با شکم گرسنه و نداشتن درآمد و وجود گرانی ها میسر نیست و دولت با همکاری سپاه، خیران، گروه های جهادی، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و بهزیستی و غیره باید برای تامین معیشت مردم چاره اندیشی کند.
رحمان کردی یکی دیگر از شهروندان خاش نیز اظهار داشت: پیشگیری از دورهمی های خانوادگی و برگزاری مراسم عروسی و عزا باید در ماه های اخیر با هشدارها و اقدامهای جدی بهداشت و مقامات مسوول خاش انجام می شد، اما بی تفاوتی مردم و کم توجهی دستگاههای دست اندرکار به گسترده تر شدن بیماری و بالارفتن آمار مبتلایان خوشه ای و فوتی‌ها بویژه در آبان ماه منجر شد.

۸۰ فوتی و ۱۴۲۰ مبتلا در خاش

رییس شبکه بهداشت و درمان خاش گفت: از ابتدای شروع اپیدمی کرونا حدود ۸۰ فوتی و افزون بر یکهزار و ۴۲۰ مورد بیماری در این شهرستان رخ داد و از ۲ ماه گذشته (شهریور و آبان) وضعیت قرمز شده است.
دکتر رضا کرد افزود: در شرایط فعلی اجرای تصمیمات ستاد ملی کرونا نقشه راه کشور بوده و هدف آن مدیریت و کنترل اپیدمی از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی و هم افزایی نهادها و دستگاه های اجرایی است.
وی اظهار داشت: چنانچه همه اقشار مردم و مشاغل نسبت به رعایت دقیق این طرح همت کنند قطعا وضعیت شهرستان از قرمز به نارنجی و زرد و نهایتا سفید تبدیل خواهد شد اما اگر پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی کرونا بخوبی رعایت نشود محدودیت های سراسری تمدید خواهد شد.
رییس شبکه بهداشت و درمان خاش با تاکید بر اینکه بنا بر اعلام ستاد ملی کرونا، برگزاری نماز جمعه و جماعات به مدت ٢ هفته در سطح شهرستان تعطیل است، اظهار داشت: ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و جلوگیری از ورود اتباع بیگانه، برخورد قاطع با متخلفان ( پلمب واحدهای صنفی و جریمه خودرویی) و اطلاع رسانی های لازم با بهره گیری از فضای رسانه ای بویژه مجازی مورد تاکید و درخواست است.
دکتر کرد بیان کرد: فعالیت ادارات به غیر از ادارات و نهادهای خدمات رسانی با حضور یک سوم کانیوزن، تمامی مشاغل سطوح دو، سه و چهار تعطیل هستند.

با متخلفان کرونایی برخورد جدی می‌شود

فرماندار خاش نیز گفت: هر گونه تجمع در این شهرستان که با شرایط قرمز کرونایی مواجه بوده، ممنوع بوده و قطعا با متخلفان برخورد می شود.
صاحب گل صالحی بیان کرد: برگزار کنندگان مراسم تجمعی به ویژه عروسی در این شهرستان ۱۰ میلیون تومان جریمه و علاوه بر این، داماد نیز بازداشت می شود. 
وی اظهار داشت: به دنبال اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا فقط مشاغل گروه یک شامل کارخانه های تولیدی، مراکز خدماتی، جایگاه های عرضه سوخت، ادارات نظامی و انتظامی، نانوایی ها و مراکز عرضه ارزاق و رسانه ها می توانند فعالیت مداوم داشته باشند و با فعالیت بقیه صنوف در خارج از ساعت تعیین شده، برخورد خواهد شد.
به گزارش نیوز بر حسب تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا در شهرستان خاش مقرر است: گشت های مستمر با حضور ادارات مرتبط و همراهی انتظامی و سپاه جهت کنترل و اجرای محدودیت های سراسری و برخورد با متخلفان انجام شود. 
ورود خودروهای غیر بومی پلاک شخصی به شهر خاش ممنوع و با متخلفان برخورد و اعمال جریمه سنگین خواهد شد و تردد خودروها از ساعت ٢١ شب تا  ۴ بامداد در سطح شهر ممنوع است. 
توزیع اقلام مصرفی، ( خبازیها، توزیع فرآورده‌های نفتی، گاز و مواد غذایی) نباید با تجمع و تشکیل صفوف صورت پذیرد. 
اجرای رزمایش سردار سلیمانی و همگامی بسیج و سپاه شهرستان و غربالگری سلامت در محلات خاش انجام می شود.

فرماندار خاش که در ۲ روز اخیر به اتفاق شماری از اعضای ستاد کرونا از بازار و ادارات خاش بازدید کرده در گفت وگو با خبرنگار نیوز از همکاری خوب بازاریان و مردم خاش در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی قدردانی کرد و گفت: تنها افراد و صنوف معدودی روزگذشته به دلیل آگاه نبودن از مصوبات ستاد ملی کرونا در رعایت پروتکل ها کم توجهی کرده بودند که تذکرات لازم داده شد و همکاریها از امروز به مراتب بهتر شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=285741

ثبت نظر

-