0

شاهین زمستان به بازار می رسد/ قیمت همچنان نامشخص

  • کد خبر : 285739
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
شاهین زمستان به بازار می رسد/ قیمت همچنان نامشخص

به گزارش اقتصادنیوز؛ شاهین امسال در دو نوبت و با دو قیمت کاملا متفاوت پیش فروش شد. در اولین مرحله از قرعه کشی این خودرو با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومانی پیش فروش شد و مورد استقبال قرار گرفت، اما در مرحله دوم پیش فروش مبلغ پیش پرداخت شاهین، جهش قابل توجهی داشت   و به […]

به گزارش اقتصادنیوز؛ شاهین امسال در دو نوبت و با دو قیمت کاملا متفاوت پیش فروش شد. در اولین مرحله از قرعه کشی این خودرو با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومانی پیش فروش شد و مورد استقبال قرار گرفت، اما در مرحله دوم پیش فروش مبلغ پیش پرداخت شاهین، جهش قابل توجهی داشت   و به ۱۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است در واقع قیمت شاهین در پیش فروش آبان (مرحله دوم پیش فروش) نسبت پیش فروش این خودرو در خرداد ماه ۸۰ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر با وجود اینکه سایپایی ها زمان ورود این خودرو جدید را به بازار زمستان امسال اعلام کرده اند هنوز قیمت این خودرو مشخص نیست و ظاهرا این شرکت سعی دارد تا براساس قیمت روز بازار نسبت به قیمت گذاری شاهین اقدام کند.  اما با یک حساب سرانگشتی می توان گفت قیمت احتمالی برای شاهین با توجه به پیش پرداخت ۸۰ میلیون حدودا ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود. اما برای مرحله دوم پیش فروش این خورو و با توجه به رقمی که در جدول پیش‌فروش آبان‌ماه برای شاهین درنظر گرفته شده است و روال قانونی قیمت‌گذاری در پیش‌فروش‌ها پیش‌بینی‌می‌شود که این محصول برای مشتریان این مرحله ۲۶۷ میلیو‌ن تومان قیمت بخورد. به این ترتیب فاصله قیمتی شاهین در دو مرحله پیش‌فروش خرداد و آبان حدود ۱۰۵ میلیون‌تومان خواهد بود.

شاهین از نگاه فنی  

شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP100 است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و … وارد بازار شود.

شاهین همانطور که در گذشته نیز گفته شد، با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر روانه خیابان های کشورمان شود.

به طور اجمالی باید گفت مهم‌ترین شاخص طراحی جلوی خودرو که کاراکتر آن را ترسیم کرده، جلوپنجره بیضی شکلی در قاب کرومی است که به گرافیک چراغ‌های کاملا هماهنگ شده و چهره‌ای جذاب برای آن رقم زده است. در این بخش همچنین خطوط روی درب موتور که به سمت جلوپنجره کشیده شده‌اند در حجم‌دهی آن نقش مهمی دارند. در طرفین رینگ‌های ۱۵اینچی، خطوط سقفی که با شیبی ملایم به سمت صندوق رفته‌اند و خطوط فرم‌دهنده بر روی بدنه، شاخص‌ترین جزئیاتی هستند که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

در انتهای خودرو نیز چراغ‌های دوتکه عقب که بخش کوچکی از آن در روی صندوق قرار دارد و محل قرار‌گیری پلاک، پررنگ‌تر از بقیه اجزا بوده و تعریفی جذاب و مناسب را برای آن رقم زده است؛ استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی روشنایی در روز که علاوه‌بر زیبایی، طراحی آن‌را همگام با خودروهای روز کرده است.

اما در خصوص امکانات ایمنی خودروی شاهین می‌توان به سطح ایمنی آن اشاره کرد. این خودرو توانسته تست ایربگ SRS را پشت سرگذارد. این نوع ایربگ که در خودروهای روز دنیا نیز به‌کار گرفته می‌شود، نوعی ایربگ هوشمند است که باتوجه به سطح فشاری که خودرو و مجموعه ایمنی آن از جمله کمربند ایمنی تحمل می‌کنند، عکس‌العمل کیسه هوا را کنترل خواهد کرد. همچنین این خودرو توانسته استانداردهای ECE اتحادیه اروپا را که در زمینه ایمنی  هستند پاس کند.

shahin 3333

آریا خودرویی دیگر روی پلت فرم SP100

اما براساس هدف گذاری سایپا سدان شاهین آخرین مدل از تولید خودروی ملی گروه خودروسازی سایپا نخواهد بود  و در آینده نزدیک خانواده‌ای از پلت‌فرم SP100 تولید خواهد شد که این امر نشان از انطباق‌پذیری پلت‌فرم شاهین با سگمنت‌های مختلف دارد؛ استراتژیی که بسیاری از خودروسازان جهان در پیش گرفته‌اند.

از این رو و در راستای تکمیل سبد محصولات سایپا و تنوع بخشی که هدف گذاری شده، قرار است کراس اوور پلت فرم SP100 با نام تجاری آریا نیز تولید شود.    

داخلی سازی ۹۲ درصدی

 براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سایپا ۹۲ درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه سازان داخلی است و اگر  تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت و یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی محسوب می شوند روبرو نبودیم، درصد داخلی سازی بسیار این خودرو بالاتر می رفت.

تامین بیش از ۹۲ درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که می‌توان از دو زاویه به آن اشاره کرد؛ اول این‌که باتوجه به سطح تکنولوژیکی این خودرو، قطعه‌سازان داخلی توانسته‌‌اند با ارتقاء سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و تکنولوژی بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعه‌سازان داخلی شده است.

در نگاه دوم می‌توان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=285739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.