به هر روی این برند از سال ۱۳۹۴ به بازار کشورمان راه پیدا کرد و با توجه به نام و نشان ایتالیایی خود خیلی زود مورد توجه موتورسیکلتسواران به ویژه اقشار متوسط که توانایی خرید محصولات گرانقیمت ژاپنی را نداشتند، قرار گرفت.
شرکت بنلی با مدلهای مختلفی راهی بازار ایران شد؛ یکی از جدیدترین آنها موتورسیکلت نیکد بنلی ۱۸۰s است که در شهریور ماه ۹۸ توسط شرکت نیکران موتور پاسارگاد به بازار کشور عرضه شد. مهمترین مشخصه این موتورسیکلت طراحی ظاهری فوقالعاده جذاب و تهاجمی آن است که این محصول را در برابر رقبای هندی تبار خود بسیار متمایز و منحصر به فرد میسازد. در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا نقد و بررسی موتورسیکلت بنلی ۱۸۰sرا به استحضارتان برسانیم.
طراحی جسورانه و سرشار از هیجان
بنلی ۱۸۰s یکی از جذابترین مدلهای حاضر در کلاس ۱۸۰ سی سی شهری بازار ایران است. طراحی فوقالعاده جذاب و جوانپسند آن به راحتی میتواند نظرات را به سوی خود جلب سازد. طرح کله چراغ به همراه دیلایتهای LED نواری، جلوهای مدرن و آیندهنگرانه، همچنین جوانپسند و در عین حال خشن را برای نمای رو به روی ۱۸۰Sرقم زده است.
در اکثر نواحی بدنه از خطوط صاف با زوایای تیز و تهاجمی بهره گرفته شده تا به واسطه اشکال هندسی سه بعدی، ظاهری مدرن و پرخاشجویانه برای این موتورسیکلت چینی ایتالیایی پدید آورده شود.
طرح هواکشهای قسمت پایین و جوانب باک بسیار جذاب و هیجان انگیز به نظر میرسند سایر نواحی از جمله فلاپهای زیرین بخش انجین، فرم دو تکه و غیرهمسطح زین، حالت جذاب و دو رنگ منبع اگزوز، رینگهای شش پر و…، در مجموع طراحی هماهنگ و مطابق با سلیقه عمومی مشتریان اینگونه موتورسیکلتهای ۱۸۰ سی سی کلاس نیکد را ارائه میدهند.
نحوه طراحی باک، محل نشیمن راکب و دسته فرمان نیز از لحاظ آیرودینامیکی به نحوی مناسب صورت پذیرفته و فرمی قابل قبول را برای موتورسوار حین رانندگی به وجود میآورد. البته پهنا و جنس زین چندان رضایتبخش نبوده و موجب خستگی راکب و سرنشین در سواریهای طولانی خواهد شد.
کنسول کیلومترشمار تمام دیجیتال این موتورسیکلت به شکلی نسبتا ساده طراحی شده و اطلاعات مورد نیاز را توسط یک صفحه نمایشگر تک رنگ LCD با خوانایی مناسب به اطلاع راکب خواهد رساند. در دو طرف این نمایشگر نیز چراغهای روغن، بنزین، راهنما، دنده و غیره خودنمایی میکنند.
در مجموع باید اذعان کرد که طراحی ظاهری موتورسیکلت بنلی۱۸۰ اس بسیار چشمنواز است و از این حیث نهتنها نمیتوان ایرادی به آن وارد دانست بلکه یکی از نقاط قوت اصلی بنلی۱۸۰ اس همین ظاهر تهاجمی و جوانپسند آن خواهد بود که مشتریان بیشتری را به سمت این محصول روانه میسازد.
مشخصات فنی بنلی ۱۸۰S
این موتورسیکلت ۱۴۷ کیلوگرمی چینی ایتالیایی از فاصله محوری ۱۳۴۵ میلیمتر سود برده و شاسی آن از نوع Arc Bar Truck است که استحکام و مقاومت تنشی مناسبی را برایش در پی خواهد داشت. در بحث انجین از یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه /چهار سوپاپ به حجم ۱۷۵٫۳سی سی با حداکثر قدرت ۱۸ اسب بخار در ۹۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۴ نیوتن متر گشتاور در ۷۰۰۰ دور در دقیقه استفاده شده است.
پیشرانه بنلی ۱۸۰s از سیستم سوخترسانی انژکتور برقی با سه شمع بهره میبرد که گرچه موجب بازدهی و عملکرد بهتر موتور میشود اما استفاده از سه شمع میتواند داغ شدن بیش از حد پیشرانه را در پی داشته باشد؛ کما اینکه برخی از مشتریان نیز وجود چنین مشکلی را در موتورسیکلت خود گزارش دادهاند که البته این مسئله چندان جدی و دردسرساز نبوده است اما در طولانی مدت میتواند بر استهلاک انجین تاثیر منفی بگذارد.
سیستم تعلیق تلسکوپی جلو و تک فنر تلسکوپی روغنی در عقب به همراه دیسک ترمز ۲۶۰ میلیمتری دو پیستون برای جلو و ترمز دیسکی ۲۲۰ میلیمتری در چرخ عقب، از جمله دیگر ویژگیهای فنی بنلی ۱۸۰ اس به شمار میروند.
پیشرانه بنلی کشش و قدرت مناسبی را در اختیار موتورسوار قرار میدهد. حداکثر سرعت آن حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده که به نظر میرسد احیانا شرکت سازنده به صورت عمدی بیشینه سرعت بنلی ۱۸۰s را در این رقم محدود ساخته باشد؛ چرا که کشش و قوای مناسب پیشرانه خبر از توانایی بیشتر آن جهت دستیابی به سرعتهای بالاتر دارد.
جمع بندی
موتورسیکلت بنلی ۱۸۰s در زمان نگارش این مطلب به طور میانگین در حدود ۴۹ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین باید عنوان داشت که این موتورسیکلت از لحاظ قیمت دارای مزیت نسبی بوده و میتواند به عنوان یکی از گزینههای میان قیمت برای مشتریان با بودجه متوسط در نظر گرفته شود. از جمله مزایای بنلی ۱۸۰sمیتوان به طراحی فوقالعاده جذاب و جسورانه، عملکرد فنی و شتاب مناسب، هندلینگ قابل قبول و پایداری اطمینانبخش شاسی اشاره کرد.
در بحث نقاط ضعف نیز میشود از موارد زیر نام برد:
ابعاد و جنس نهچندان راحت زین که موجب ناراحتی موتورسوار در رانندگی طولانی خواهد شد، فقدان جک وسط، داغ کردن نسبی انجین که پس از اعمال فشارهای زیاد بر موتور امکان رخ دادن این مسئله بالا میرود.
با همه این تفاسیر به نظر میرسد که کلاس ۱۸۰ سی سی موتورسیکلتهای شهری موجود در بازار کشور شاهد حضور یک بازیگر موثر و توانمند است که عرصه را بر رقبای قدیمیتر نظیر آپاچی ۱۸۰ و پالس ۱۸۰ تنگ کرده و با قیمت نسبتا مناسب توانسته مشتریان و طرفداران تقریبا قابل توجهی را پیرامون خود گردآوری کند.