۵۰ درصد از بازنشستگان و ۷۰ درصد از کارگران گیلان سهام عدالت ندارند/ کارفرمایان مانع از تشکیل شوراهای اسلامی کار می‌شوند

  • کد خبر : 284504
  • 01 آذر 1399 - 23:16
۵۰ درصد از بازنشستگان و ۷۰ درصد از کارگران گیلان سهام عدالت ندارند/ کارفرمایان مانع از تشکیل شوراهای اسلامی کار می‌شوند

۵۰ درصد از بازنشستگان و ۷۰ درصد از کارگران گیلان سهام عدالت ندارند/ کارفرمایان مانع از تشکیل شوراهای اسلامی کار می‌شوند

مراسم ۲۹ آبان (سالروز تصویب قانون کار) در گیلان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان) در مراسم بزرگداشت ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار، ضمن گرامیداشت این روز و خیر مقدم به حاضران، تصویب قانون کار را یادگار امام راحل عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: امام خمینی (ره) دغدغه حمایت و خدمت به قشر کارگر را داشتند و تا اندازه‌ای این بحث برای ایشان مهم و حائز اهمیت بود که تشکیل تشخیص مصلحت نظام و متعاقب آن تصویب قانون کار را برای حمایت از قشر مظلوم کارگر در ۲۹ آبان سال ۱۳۶۹ به انجام رساندند. 


دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در ادامه با اشاره به مشکلات و دغدغه‌هایی که جامعه کارگری با آن روبرو است، افزود: امروز مهم‌ترین مشکل جامعه کارگری‌عدم امنیت شغلی است. کارگران ما امروز امنیت شغلی ندارند و این بزرگترین بی‌عدالتی و تبعیض در جامعه اسلامی است. 


وی افزود: مهم‌ترین مقوله و شاخصه‌ی کار، امنیت شغلی است که متاسفانه امروز به شدت این مقوله مهم به فراموشی سپرده شده است. خواسته ما از نمایندگان و مجلس محترم این است که امنیت شغلی را به کارگران مظلوم و نیروی کار زحمتکش برگردانند. 


ایزدی در ادامه افزود: دومین مسئله و معضلی که امروز جامعه کارگری و بازنشستگی با آن دست به گریبان است وضعیت معیشتی است. ۴۹درصد جمعیت استان را کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی تشکیل می‌دهند. این قشر عظیم از جمعیت کشور مشکل معیشت دارد و از حداقل‌ها محروم است. حداقل سبد هزینه برای اداره معیشت یک خانوار چهار نفره ۷ تا ۸ میلیون عنوان می‌شود اما بازنشستگان ما با ۳۰ سال سابقه کار ۲ میلیون و ششصد هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند. این رقم کفاف هزینه‌های سنگین زندگی و درمان این عزیزان را نمی‌دهد. 


دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان، سوءمدیریت وعدم نظارت مسئولان ذیربط را به قوانین مریوط به حقوق و دستمزد بازنشستگان را علل عمده این معضل عنوان کرد و افزود: در رابطه با توزیع سهام عدالت با توجه به اینکه دومین دهک مربوط به بازنشستگان بود اما ۵۰ درصد از بازنشستگان و حدود ۷۰ درصد کارگران ما سهام عدالت ندارند. 


وی در ادامه در خصوص بحث درمان جامعه کارگری و بازنشستگی نیز گفت: ۴۹ درصد از جمعیت استان یعنی چیزی حدود ۱ میلیون و سیصد هزار نفر پاسپورت کارگری یعنی دفترچه تامین اجتماعی دارند؛ اما در استان گیلان فقط یک بیمارستان تامین اجتماعی وجود دارد؛ در صورتیکه در مقایسه با استانی مثل کردستان که یک چهارم جمعیت کارگری استان ما را دارد، ۳ بیمارستان تامین اجتماعی و در استان هم جوار ما یعنی مازندران شش بیمارستان وجود دارد. 


ایزدی در پایان از دولت و مسئولان بخصوص محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و از نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی خواستار شد تا در خصوص حل مشکلات و معضلات مربوط به جامعه کارگری تدابیر ویژه‌ای را بیندیشند. 


در ادامه مراسم پرویز محمدنژاد، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه جامعه کارگری جامعه بزرگ و معتبری است اظهار داشت: جامعه کارگری برای اینکه بتواند به خواستگاه و اهداف خود برسد ابتدا باید به خودباوری برسد و بداند که با پیگیری و استمرار مطالبات خویش از مسولان ذیربط قطعا به اهداف والای خود دست پیدا می‌کنند. 


نماینده مردم لنگرود در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر غالب نگاه مجلس عدالت محوری است، خاطر نشان ساخت: مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار خود بحث معیشت مردم و عدالت محوری را اساس و سرلوحه‌ی کار خود قرار داده است، بطوریکه تاکنون تمام طرح‌های مربوط به مجلس یازدهم طرح‌های دو فوریتی بوده‌اند یعنی ظرف ۷۲ ساعت باید به انجام برسند. 


وی در ادامه افزود: در حوزه همسان‌سازی حقوق، در بحث مربوط به فرهنگیان اقدامات خوبی صورت گرفت و در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز خواسته ما از آقای ایزدی و فعالین کارگری این است که آنچه را که فکر می‌کنند در این رابطه مربوط به نمایندگان و مجلس است را بصورت مکتوب متنی را تهیه کرده و بصورت طرح در اختیار مجلس قرار دهند تا نمایندگان ابتدا در کمیسون‌ها و سپس در صحن علنی به آن طرح بپردازند و آن را به تصویب برسانند. 


محمدنژاد در ادامه افزود: قطعا ممارست و پیگیری در رسیدن به اهداف جامعه کارگری اثر بخش خواهد بود. 


وی در پایان سخنان خود حل مسائل مربوط به جامعه کارگری را مهم ارزیابی کرد و گفت: حل معضلات کارگری بسیار مهم است چون مسائل کارگری جز زیرساخت‌های یک مملکت هستند؛ زیرا کارگران و نیروی کار نیروی مولد تولید هستند و تا این نیروی مولد از نظر معیشت تامین نباشد و امنیت شغلی نداشته باشد، اقتصاد و تولید کشور شکوفا نخواهد شد. 


در ادامه غلامرضا خوالگر، ریاست کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان، ضمن گرامیداشت ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار اظهار داشت؛ معضلات و مشکلات جامعه کارگری بسیار زیاد هستند، تفاوت‌ها و تبعیض‌ها آنقدر در این خصوص زیاد و آشکار است که واقعا زبان از گفتن آن‌ها قاصر است. 


وی در ادامه با اشاره به اینکه جمعیتی که تعداد آن‌ها بیش از نیمی ازجمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، دغدغه‌هایش باید برای دولت و مسولین امر جز اولویت‌های اول باشد، گفت: اما متاسفانه ضعیف‌ترین و مظلوم‌ترین قشر همین قشر کارگر است قشری که صدایش هرگز شنیده نمیشود. 


خوالگر در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس حاضر در جمع افزود: خواسته ما از نمایندگان استان گیلان که در مجلس حضور دارند این است که قوانینی را وضع کنند؛ قوانین حمایتی از کارگران و جامعه کارگری و امنیت شغلی این عزیزان باشد البته ما می‌دانیم که همه مشکلات جامعه کارگری از طریق مجلس قابل حل نیست اما اگر در هر چهار سال فقط یک مشکل از جامعه کارگری توسط نمایندگان محترم پیگیری و حل می‌شد تاکنون ما شاهد یک مدینه فاضله در این خصوص بودیم. 


ریاست شوراهای اسلامی کار استان گیلان، ‌عدم امنیت شغلی و انواع و اقسام قراردادهای موقت و پیمانی، قراردادمعین، دائم و خدماتی… رامهم‌ترین مصداق بی‌عدالتی و ظلم در حق کارگران عنوان کرد. 


خوالگر در ادامه از ممانعت تشکیل شوراهای اسلامی کار دربرخی واحدهای تولیدی استان و ممانعت برخی کارفرمایان از تشکیل شورا دراین واحدها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه برخی کارفرمایان بشدت مانع تشکیل شوراهای اسلامی کار در کارخانجات استان می‌شوند و این نیز یک ظلم دیگر به قشر کارگر است. چون وقتی در واحدهای تولیدی شورای اسلامی کار تشکیل نشود قطعا نمایندگانی از سوی کارگران در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف در اداره کار نخواهیم داشت. 


وی در ادامه ضمن ابراز تاسف از مطلب فوق افزود: متاسفانه در هیئت‌های حل اختلاف شاهد این هستیم که مدیران عامل واحدهای تولیدی بعنوان کاندیدا برای نماینده کارگر به هیئت‌های حل اختلاف معرفی می‌شوند، حال این سوال مطرح می‌شود که وقتی کسی که تفکر کارگری ندارد و دغدغه کارگری ندارد چطور می‌تواند از کارگر دفاع کند؟ 


ریاست شوراهای اسلامی کار در ادامه افزود: متاسفانه وقتی در مدیریت‌های کلان در ارتباط با جامعه کارگری مدیرانی انتخاب می‌شوند که تفکر کارگری ندارند و قطعا قربانی چنین تصمیمات اشتباهی کارگران خواهند بود. 


در ادامه خلیل بهروزی‌فر، نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار اظهار داشت: در آموزه‌های دینی اسلام از کار بعنوان عبادت یاد شده است و کار و کارگر در دین مبین‌اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و پیامبر اکرم (ص) بر دستان پینه بسته‌ی کارگر بوسه زده‌اند و این نشان دهنده‌ی اهمیت و جایگاه کار و کارگر در آموزه‌های دینی ماست. 


نماینده مردم شفت و فومن در ادامه با اشاره به اینکه قانون کار در ۲۹ آبان سال ۶۹ به تصویب رسیده اما چرا این قانون به درستی به اجرا درنیامده است جای بحث دارد، گفت: البته قوانین دیگری هم هستند که پس از تصویب به درستی اجرا نشدند، ما قوانین متعددی داریم که وضع شدند و متاسفانه دارند خاک می‌خورند و دولت‌ها آن‌ها را به درستی اجرا نکردند و این امر بر می‌گردد به نحوه نظارت مجلس و مردم. 


بهروزی‌فر با بیان مطلب فوق افزود: امروز مجلس یازدهم به دنبال این است که جایگاه اصلی خود را بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیدا کند. 


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه ضمن ابراز خرسندی از تعامل و هماهنگی بین ۱۲ نماینده استان گیلان در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه نمایندگان استان در مجلس به طور کامل باهم هماهنگ و متحد هستند و تعامل بسیار خوبی در این راستا در بین نمایندگان استان برقرار است و این امر باعث می‌شود تا از ظرفیت بالایی در خصوص دریافت مطالبات منطقه‌ای، ملی و حتی بین‌المللی برخوردار شوند. 


وی در ادامه سخنان خود افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد نمایندگان مجلس یازدهم نمایندگانی هستند که انقلابی و پای کار هستند و مقام معظم رهبری نیز در برنامه ویدئو کنفرانسی که با نمایندگان مجلس داشتند به این امر اشاره فرمودند و افزودند؛ نمایندگان مجلس یازدهم قوی‌ترین و انقلابی‌ترین نمایندگان هستند. 


وی در خاتمه افزود: قشر کارگر آسیب‌پذیرترین و گسترده‌ترین جمعیت کشور است و رسیدگی به مشکلات این قشر و ساماندهی مطالبات و مشکلات این عزیزان از مهم‌ترین بحث‌های کمیسیون اجتماعی مجلس است.


گییلان 2

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=284504

ثبت نظر

-