معاون وزیر بهداشت استعفا داد + تصویر نامه تند ملک زاده به نمکی

  • کد خبر : 283028
  • 01 آذر 1399 - 0:33
معاون وزیر بهداشت استعفا داد + تصویر نامه تند ملک زاده به نمکی

دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزیر بهداشت یک روز پس از انتقادات تند وزیر، در نامه شدیدالحنی از سمت خود استعفا داد.

دکتررضا ملک‌ زاده

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ در نامه‌ای که در اینستاگرام دکتر رضا ملک‌زاده از این استعفا منتشر شده، دلایل چنین آمده است:

– مدیریت بسیار غلط، پرنقص در پاندمی کرونا که به دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه‌ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت، موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده و در عین حال مدعی درس «مدیریت بحران کرونا» دادن به سایر کشورها هستید.

– اظهارات غیرعلمی و ناشی از شتابزدگی جناب عالی در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا که هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده‌اید. 

– ادعاهای بی‌اساس جناب عالی و سازمان غذا و دارو در خصوص موثر بودن داروهای گیاهی که به اعتقاد این جانب بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی صورت گرفته و همچنین دفاع و اقدام جناب عالی از ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور که می‌تواند شبکه بهداشت و درمان ایران را ناپایدار و در دراز مدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره‌مندی از درمانهای پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد.

– عدم درک درست شما از تحقیق و پژوهش و اهمیت آن و نیز نادیده گرفتن تمام فعالیت‌های علمی و پژوهشی محققان علوم پزشکی طی ۷ سال گذشته که در سخت‌ترین شرایط تحریم و امکانات بودجه‌ای، به بالاترین سطح تولیدات کمی و رشد کیفی و استناد به مقالات نسبت به گذشته رسیده و رتبه نخست منطقه و کشورهای اسلامی را دارد.

– عدم تشکیل شورای معاونین طی ۶ ماه گذشته و عدم اختصاص وقت از سوی شما برای بحث در امور آموزشی، پژوهشی و دانشجویی

گفتنی است، روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه ستاد دانشگاهی کووید۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در تمام دنیا منابع را در بخش تحقیقاتی صرف می کنند که نتیجه آن، راهکاری برای گشودن گره ای از نظام ارائه خدمت باشد. نظام تحقیقاتی دانشگاهی کشور در این راستا چه کرده است؟ کدام مقاله را به وزیر وقت داده که اگر این کار را انجام دهی، نظام ارائه خدمت به سمت و سوی بهتری می رود؟ در مورد کووید۱۹، یک مدل به بنده بدهید که پیش بینی ها درست بوده باشد. حتی یکی از پیش بینی ها هم درست نبوده است. کدام ریاضی دان می تواند برای نظام سلامتی مدل سازی کند که مولفه های موثر بر آن با ۵ درصد تغییر، جابجا می شوند؟

نمکی گفت: ۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می شود که به کار نمی آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک زاده در روزهای اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آنها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته های شکسته ای می تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.

وی گفت: برخی افراد و محققانی که برای من از سارس گزارش آورده بودند، روزهای اول پیش بینی کردند که ما از اردیبهشت خیالمان راحت می شود و رفتار ویروس مثل اجدادش سارس است و با گرما، کار آن تمام می شود. به آنها گفتم اصلا این حرف ها را قبول ندارم.

پویشگر: خبرپو    
منبع: همشهری

۰:۰۳:۰۳ | شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ | Saturday 21 / 11 November / 2020

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=283028

برچسب ها

ثبت نظر

  1. حرف وزیر کاملا صحیح است نظام اموزش پزشکی ایران استاد را وادار به چسبیدن به ISI کرده اسمشان چاپ شود همین کار تحقیقاتی که عملی نشود همین میشود که الان در ایران هست الکی

-