سفر عمران‌خان به کابل پیامدهای مثبتی برای ایران و منطقه دارد

  • کد خبر : 280738
  • 29 آبان 1399 - 10:22
سفر عمران‌خان به کابل پیامدهای مثبتی برای ایران و منطقه دارد
به گزارش نیوز،

 « پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل افغانستان و شبه قاره،  درباره اهداف سفر عمران‌خان به کابل با توجه به تیره بودن مناسبات افغانستان و پاکستان در وضعیت کنونی گفت: دو کشور همسایه اتهاماتی در مورد فعالیت‌های گروه‌های مخالف و حمایت سازمان‌های اطلاعاتی از آنها به یکدیگر وارد می‌دانند و این موضوع باعث تیرگی روابط شده است.

وی افزود: به دلیل افزایش اختلافات میان دو کشور و همچنین برای سامان دادن به صلح افغانستان که در حال حاضر به بن‌بست رسیده و  تهدیدات ناشی تحریک گروه‌های مناطق پشتون نشین برای پیوستن به افغانستان و نادیده گرفتن مرز دیورند، سفر عمران‌خان برای ایجاد نوعی اعتماد سازی صورت می‌گیرد. 

ملازهی ادامه داد: پاکستان به این نتیجه رسیده که سیاست دوگانه در مورد افغانستان و کشمیر دیگر پاسخگو نبوده و به دنبال راه جدیدی برای حل مشکلات و قانع کردن طالبان برای صلح با دولت افغانستان است. 

کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه دولت پاکستان نقشی در سیاست خارجی این کشور ندارد، گفت: آی اس آی پاکستان و ارتش این کشور تمام امکانات لازم را برای ادامه جنگ طالبان فراهم کرده و نقش موثری بر این گروه از نظر آموزش، تجهیز و جذب افراد دارد و به نظر می‌رسد که ارتش به دنبال سیاست جدید در مورد افغانستان است. 

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر منطقه‌ای عمران خان چه خواهد بود، نیز گفت: در مورد ایران و تاثیرپذیری از تولید مواد مخدر در افغانستان و فعالیت گروه‌های مخالف این کشور در افغانستان و پاکستان، صلح و ثبات در این کشور به معنای صلح و آرامش در مرزهای ایران خواهد بود.

ملازهی تاکید کرد: به توجه به تحریک مناطق پشتون نشین برای پیوستن به افغانستان و احتمال حمایت سازمان اطلاعات هند از این روند که نوعی خطر تجزیه طلبی خواهد بود،‌ پاکستان دیر یا زود به این نتیجه خواهد رسید که سیاست دو گانه در برابر پاکستان قادر به حل مشکلات این کشور نخواهد بود.

وی گفت: با توجه به نزدیکی عمران خان به ارتش پاکستان و تغییر رویه احتمالی نظامیان در مورد کمک به صلح در افغانستان و کاهش تنش با هند با کابل برای ضربه زدن به این کشور این احتمال وجود که ارتش تغییر موضع داده و به دنبال حمایت است و سفر عمران خان نیز در این راستا مثبت خواهد بود. 

ملازهی در پایان در مورد کاهش نظامیان آمریکایی و نقش آن در صلح افغانستان گفت:‌ به طور کلی دو نگاه درباره صلح افغان‌ها وجود دارد، یک نگاه آمریکایی و مذاکره با طالبان است که در حال حاضر با بن‌بست در دوحه مواجه شده و نگاه دیگر نگاه منطقه‌ای است که ظریف، وزیر خارجه ایران مطرح کرده و در مورد اجماع کشورهای همسایه برای صلح افغانستان است.

وی گفت: دو گروه از کشورها از تحولات افغانستان متاثر هستند، گروه از کشورها به دلیل همسایه و مرز مشترک داشتن و گروهی دیگر مانند هند، ترکیه، عربستان و قطر که برای خود منافعی در افغانستان تعریف کردند و  اگر این دو گروه از کشورها در کنار یکدیگر قرار بگیرند و اجماع منطقه‌ای برای صلح در افغانستان و تضمیمن آن شکل بگیرد بنظر می‌رسد شاهد صلح پایدار در این کشور باشیم.

 سفارت پاکستان در کابل امروز چهارشنبه (۲۸ آبان) اعلام کرد نخست وزیر این کشور فردا به افغانستان می‌رود.

«منصور احمد خان» سفیر پاکستان در افغانستان گفت که قرار است عمران خان فردا (پنجشنبه ۲۹ آبان) به کابل سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

وی تاکید کرد که در این سفر عمران خان با اشرف غنی دیدار و در مورد ارتقاء روابط دو جانبه رایزنی می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=280738

ثبت نظر

-