هور العظیم بزرگ ترین تالاب استان خوزستان

  • کد خبر : 27929
  • 27 تیر 1400 - 13:18
هور العظیم بزرگ ترین تالاب استان خوزستان

به گزارش نیوز: تالاب هورالعظیم خوزستان یا (هور بزرگ الهویزه)، بزرگ ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب های داخلی ایران است که در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان قرار دارد.

تالاب هورالعظیم خوزستان کجاست؟

استان خوستان واقع در جنوب غربی کشور، جاذبه های طبیعی زیادی را در خود جای داده است. از جمله جاذبه های طبیعی که هر ساله گردشگران زیادی را راهی تورهای گردشگری در این استان میکند، تالاب هورالعظیم خوزستان می باشد.

تالاب هورالعظیم خوزستان

این تالاب که با نام تالاب هویزه خوزستان نیز شناخته می شود، یکی از وسیع ترین تالاب های کشور است که در  انتها رود کرخه واقع در دشت آزادگان قرار گرفته است.

>>>بیشتر بخوانید:

فیلم دردناکی از حیوانات بخاطر کاهش چشمگیر آب تالاب هورالعظیم

تالاب هورالعظیم خوزستان مجموعا 118 هکتار مساحت دارد که فقط یک سوم از آن در ایران و سایر آن در عراق قرار گرفته است. آب مورد نیاز این تالاب از رودهای کرخه، اروند و دویرچ تهیه می شود و عمق آن در بخش های مختلف متفاوت می باشد. تالاب هویزه پوشش گیاهی منحصر به فردی هم دارد. در سرتاسر این تالاب گیاهانی همچون نیلوفر آبی، نی، تیره تیزک و … دیده می شوند که در سطح آب شناور می باشند. همچنین در بخش ساحلی نیز گیاهانی همچون کاهوی وحشی، سورمه و کاگله روییده اند.

آثار تاریخی تالاب هورالعظیم

در دوران جنگ ایران و عراق شهرستان دشت آزادگان متحمل خسارات سنگینی گردید و تقریباً به طور کامل ویران گردید. این منطقه در طول حیات خود شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده به طوریکه از تاریخ کهن آن آثاری باقی نمانده است. مناطق عملیاتی دهلاویه، هویزه و چذابه، جفیر، طلائیه از جمله جاذبه‌های گردشگری منطقه است.

گیاهان و جانوران هور هورالعظیم

گیاهان کفزی هور شامل، نی، جگن (چولان)، لوئی، بردی، تیره تیزک. گیاهان شناور در هور گونه‌هایی از گیاهان هستند که ریشه در آب داشته به صورت شناور در سطح یا بخشی از آب زندگی می‌کنند شامل گیاهان قهوه‌ای سبزینه دار- تیره گل میمونی و…

گیاهان و جانوران هور هورالعظیم

گیاهان سواحل هور که به مجموع گیاهانی که در خشکی‌های اطراف و سواحل هور هستند شامل کاگله، کاهو وحشی، سورمه صحرائی و… مهمترین گونه‌های گیاهی منطقه عبارتند از: نی، جگن (چولان)، لوئی و نیلوفر آبی.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=27929

ثبت نظر

-