آوازهای سیاسی محمدرضا شجریان+صوت

  • کد خبر : 278970
  • 28 آبان 1399 - 10:02
آوازهای سیاسی محمدرضا شجریان+صوت

 

نیوز:

آوازهای سیاسی محمدرضا شجریان+صوت

آوازهای سیاسی محمدرضا شجریان+صوت

محمدرضا شجریان طی سال‌ها و دهه‌های گذشته علاوه بر تولید و ارائه آلبوم‌های متعدد با مضمون و محتوای هنری،‌ قطعاتی را باتوجه به وقایع سیاسی، اجتماعی مقاطع مختلف تولید کرده است که حال آن قطعات جزو آثار ماندگار موسیقی ایرانی به حساب می‌آیند.

محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان (زاده ۱ مهر ۱۳۱۹ – درگذشته ۱۷ مهر ۱۳۹۹) موسیقی‌دان و خوانندهٔ سبک اصیل ایرانی بود. وی همچنین خوش‌نویس در خطِ نستعلیق،[۲] رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران،[۳] بنیان‌گذار گروه شهناز[۴] و آفریننده چند ساز موسیقی بود. او در قرائت قرآن نیز فعالیت داشت و دعای ربنا، نامدارترین تلاوت قرآنیِ او بود. شجریان در میان دوستداران خود با عنوان «استاد آواز ایران» و «خسروِ آواز ایران» نیز شناخته می‌شود.[۵][۶][۷] برخی او را مهم‌ترین چهرهٔ موسیقی سنتی ایران و یکی از نمادهای مهم فرهنگ و موسیقی ایران‌زمین می‌دانند.[۸][۹][۱۰][۱۱] شجریان از آوازه‌ای بین‌المللی نیز برخوردار بود.[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶]

از فرزندان تا شاگردان

از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در زمینهٔ موسیقی فعالیت دارند. خوانندگان سرشناسی چون ایرج بسطامی، مظفر شفیعی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار و پسرش همایون از شاگردان شجریان بودند.

محمدرضا شجریان، یکم مهر ۱۳۱۹ در مشهد زاده شد. آواز خواندن را از کودکی آغاز کرد و با توجه به استعداد و صدای خوبش، تحت آموزش پدر خود که قاری قرآن بود، مشغول به پرورش صدای خویش شد.

محمدرضا شجریان آلبوم صوتی مرغ خوش‌خوان و دو آلبوم تصویری کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دبی و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در تهران که مربوط به همکاری او با گروه شهناز بود را در اوایل دههٔ ۱۳۹۰ منتشر کرد. پس از آن، به صورت موقت با برادران پورناظری (تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری) همکاری کرد که حاصل آن آلبوم رنگ‌های تعالی است. البته این اثر به صورت رسمی منتشر نشده، بلکه بر روی اینترنت پخش شده‌است. محمدرضا شجریان، بعد از آن، همکاری با برادران پورناظری را قطع کرد و در سال ۱۳۹۳ یک بار دیگر به‌همراه گروه شهناز و با حضور سعید فرج‌پوری یک تور کنسرت جهانی با عنوان سرگشتگان عشق برگزار کرد.

سال ۱۳۹۱، شجریان به تبریک زادروز بهرام بیضایی به خانهٔ وی در کالیفرنیا رفت. و بهار سال بعد در آوازخوانیِ آرش بیضایی در دانشگاه استنفورد حضور یافت.

در سال ۱۳۹۴ حسین نوش‌آبادی اعلام کرد. که محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت ممنوعیت قانونی دارد.  شجریان در هفتم شهریور ۱۳۹۴ به‌علت عوارض ناشی از سرماخوردگی، در بیمارستان کسری بستری شد.

در روز پنجم مهرماه ۱۳۹۵، آلبوم طریق عشق اثر مشترک محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان منتشر شد. و همایون شجریان آن را در تالار وحدت رونمایی کرد.

>>>همچنین بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=278970

ثبت نظر

-