سبک زندگی نامناسب از عوامل موثردرگرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر است

  • کد خبر : 278485
  • 28 آبان 1399 - 2:12
سبک زندگی نامناسب از عوامل موثردرگرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر است

 

 

 

نیوز: تهران(پانا)- فاطمه سید مومن به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در راستای اهمیت، شناخت و پیگیری عوامل وراهکارههای مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی سخن گفت.

 

منطقه یک

 

فاطمه سید مومن، سرپرست آموزش و پرورش منطقه درگفتگو با پانا با توجه به اهمیت فعالیت در راستای مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی عنوان کرد: با توجه به حضور آموزش و پرورش در عرصه های اجتماعی و فرهنگی، برای مصون سازی و کاهش آسیب های اجتماعی بر اساس سند تحول بنیادین، در”هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی” که از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه در مدارس کشور برگزار می‌شود، فرصتی فراهم شد تا ضمن تبادل نظر در مورد این مخاطرات، راهکارهای مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی را بررسی و ترویج کنیم.

 

تحریف تاریخ در ماجرای مک‌فارلین خلاف منافع ملی است/ معاملات با اطلاع و نقش آفرینی سپاه صورت گرفت - نیوز

 

وی با تاکید بر اینکه مهمترین سرمایه های کشورکودکان و نوجوانان هستند؛ گفت: کودکان و نوجوانان کشور ما، با مخاطراتی روبرو هستند که سلامت روانی و اجتماعی آنها را تهدید می کند. از جمله این مخاطرات، رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی است که همه ما باید کوشش کنیم با شناخت دقیق و روزآمد این مخاطرات و با آگاهی از راهکارهای مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر این مخاطرات، زمینه مصونیت بخشی آنها را فراهم کنیم.

سرپرست آموزش وپرورش منطقه ۱ اظهار کرد: نخستین قدم برای کمک به کودکان و نوجوانان این است که تغییرات روانی و اجتماعی سنین مختلف را به خوبی بشناسیم و به تناسب آن، سبک و شیوه های ارتباط با فرزندان، دانش آموزان و کودکان و نوجوان را طراحی، اصلاح و بهبود ببخشیم.

اهمیت دوران بلوغ

پوی با توجه به اهمیت دوران بلوغ تصریح کرد: فرزندان ما، بویژه در دوره نوجوانی هیجان خواه، کنجکاو و با تغییرات خلقی و عاطفی گسترده ای هستند و به همین دلیل، گرایش های مخاطره آمیز ممکن است در ایشان وجود داشته باشد. در این زمینه خانواده‌ها به هشدارهایی که از طرف دستگاه های مسئول، در مورد رفتارهای پرخطر نوجوانان اعلام می شود، توجه کنند.

فرزندان ما چه اولویت‌هایی دارند؟

سید مومن افزود: بسیار اهمیت دارد بدانیم و توجه کنیم که فرزندان ما چه اولویت‌هایی دارند؟ از چه کالاهای فرهنگی و از چه رسانه‌هایی استفاده می‌کنند؟ نوع پوشش آن ها چگونه است؟ چه ارزش‌ها و چه الگوهایی دارند؟ به خاطر داشته باشیم که در مقایسه با دهه‌های گذشته، نقش و اهمیت عوامل مرتبط با سبک زندگی(نامناسب) در گرایش کودکان و نوجوانان به رفتارهای پرخطر بیشتر شده است.

وی در راستای شناسایی وپیگیری رفتارهای پرخطرادامه داد: رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی نیز مانند بیماری‌ها، از طریق علائم و نشانگان، قابل شناسایی هستند که اگر به این نشانگان دقت کنیم می‌توانیم هم به موقع پیشگیری کنیم و هم در صورت بروز، مداخله سریع داشته باشیم. تغییرات خلقی و علائم رفتاری، از جمله آشکارترین این نشانگان هستند که خانواده‌ها می‌توانند با مشورت مدرسه و کارشناسان و متخصصان، این علائم خطرپذیری را شناسایی و پیگیری کنند.

سید مومن اضافه کرد: آنچه در این رویدادها و موقعیت ها اهمیت دارد این است که خانواده با حمایت‌های روانی اجتماعی مورد نیاز و نیز ظرفیت‌ها و حمایت‌های اجتماعی موجود در این زمینه، آشنا باشد و بتواند از این حمایت ها، برای مداخله به موقع و موثر استفاده کند. توصیه می‌شود خانواده‌ها در این گونه موارد، با مدرسه مشورت کنند و ضمن آگاه ساختن مدرسه از وضعیت فرزند خود، برای کمک به فرزندشان، توصیه‌های لازم را کسب کنند.

وی تبیین کرد: کودکان و نوجوانانی که از آگاهی خوبی نسبت به خود برخوردارند، به توانایی ها و قوت های خود باور دارند، از عزت و کرامت نفس برخوردارند، دارای توانایی حل مسئله و تصمیم گیری هستند و قادرند که مواجهه موثری با رفتارهای پرخطر داشته باشند و در رویدادهای مخاطره آمیز و ناگوار تاب آوری داشته باشند.

 

بایگانی‌های هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی - نیوز/نوجوانان

ترویج و تقویت مهارت‌های خودمراقبتی

سید مومن با تاکید برترویج و تقویت مهارت‌های خودمراقبتی بین کودکان و نوجوانان، تاکید کرد: فرزندان ما باید بتوانند در برابر فشار همسالان و یا در سایر زمینه‌ها و موقعیت‌های مخاطره آمیز و آسیب‌های اجتماعی، از خود مراقبت کنند و با جرات «نه» بگویند؛ هرچقدر خانواده‌ها، ارتباط مستمر و هماهنگی با مدارس داشته باشند، بهترمی‌توانند در تقویت و تحکیم آموزش‌های خودمراقبتی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بین فرزندان، کمک کرده و موثر باشند.

و اضافه کرد: والدینی که در کنار حمایت از فرزندانشان، انتظارات و قواعدی را برای آنان تشریح می‌کنند و بر رعایت آن نظارت می‌کنند، الگوی مناسب تری برای فرزندپروری هستند. هرچقدر بکوشیم که گرایش‌های دینی و سبک زندگی دینی را در فرزندان‌مان تقویت کنیم، مهم‌ترین زمینه و ظرفیت را برای خویشتنداری ایشان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کنیم.

هفته مبارزه با اعتیاد

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱ ضمن قدردانی از تلاش همکارانش در این حوزه، از فعالیت مدارس نیز، در هفته مبارزه با اعتیاد که با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و به ویژه شبکه شاد در تشکیل کانون یاریگران زندگی، قدردانی کرد و افزود:

در طرح یاریگران زندگی، که با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر تدوین شده است و از سال گذشته در مدارس اجرا می شود تلاش بر این است که با تشکیل و شبکه سازی همیاری های دانش آموزان و ذینفعان مدرسه و محله و همچنین با توانمندسازی آنان در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، زمینه ای فراهم شود تا دانش آموزان ما به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی، تمامی فرآیند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه را خود برنامه ریزی و مدیریت نمایند. امیدواریم مدارس در شرایط فعلی، با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی، در تشکیل کانون یاریگران زندگی در شبکه شاد فعالیت خود را آغاز کنند و در جهت ارتقاء کیفی این برنامه، گام های موثری برداشته شود.

 

پانا | هفته مبارزه با اعتیاد/نوجوانان

 

گفتنی است هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه در مدارس منطقه ۱در حال برگزاری است.

 

در نیوز بیشتر بخوانید :» 

 

این نوجوانان در آینده سیگاری می شوند

باید عوامل مخاطره‌آمیزی که سلامت روانی _ اجتماعی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، بشناسیم

مراقبت تماس‌های تلفنی مومو باشید

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=278485

ثبت نظر

-