دری: معلم اولین حلقه موثر در مدیریت جریان یادگیری و یاددهی است

  • کد خبر : 278212
  • 27 آبان 1399 - 22:00
دری: معلم اولین حلقه موثر در مدیریت جریان یادگیری و یاددهی است

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ – ۲۱:۲۱

دری

تهران(پانا)-گفتگوی تخصصی مدیران متوسطه منطقه ۱۳ با موضوع مدیریت جریان یادگیری با حضور‌ پانته آ دری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، سید محمد هادی حسینی مدیر منطقه ۱۳ و احمد اسدی، معاون آموزش متوسطه منطقه بصورت پخش زنده در بستر شاد برگزار شد.

در ابتدای جلسه سید محمد هادی حسینی مدیر منطقه ۱۳، با تاکید بر شیوع بیماری کووید ۱۹ و تغییرات گسترده در نظام آموزشی گفت: با توجه به درگیری گسترده بیماری کرونا در کشور از اسفندماه ۹۸، مدارس وارد فاز جدیدی از آموزش شدند که این امر موجب شد از امکانات مدرسه در راستای هوشمندسازی به معنای واقعی استفاده شود و موجب رشد خلاقیت ها و نوآوری ها در مدارس و همچنین همکاری و هماهنگی بین ارکان مدرسه بیشتر شد. در شرایط فعلی می توان به مدرسه محوری و نقش تصمیم گیری ها در شورای مدرسه تاکید کرد.
در ادامه حسینی با اشاره به دقت نظر بالای مدیران در تصمیم گیری ها و توجه به بهداشت مدارس و رعایت پروتکل های بهداشتی افزود: مدیران محترم مدارس با رعایت تمامی مقررات و قوانین و توجه به تصمیم گیری در شورای مدرسه، در فرآیند یاددهی و یادگیری، به عدالت آموزشی و سنجش و ارزشیابی مناسب به شکل فرآیندی، عملکردی و اعتماد و اطمینان به دانش آموزان در برگزاری امتحانات، مشارکت از اولیا و صاحب نظران در امر آموزش و پرورش تاکید داشته باشند.
در ادامه درّی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، با توجه به موضوع مدیریت جریان یادگیری گفت: در شرایط آموزش های غیر حضوری باید بعضی از ماموریت ها تغییر پیدا می کرد و طراحی آموزشی جدیدی را لازم بود بوجود آید تا براساس این طراحی جدید، دانش آموزان بتوانند از فضای آموزش مجازی استفاده کنند. به موجب مدیریت جریان یاددهی و یادگیری، معلمان طرح درس جدید، طراحی و بر اساس طرح درس جدید تولید محتوی الکترونیکی تهیه شد. معلمان برای تولید محتوی از تمامی روش ها و امکانات و ازظرفیت های خوب صدا و سیما بی بهره نبودند. و در این راستا بستر مناسبی برای تعامل با دانش آموزان از طریق مدارس بوجود آمده است.
دری با اشاره به تعریف نقش ها در آموزش های غیرحضوری گفت: معلم به عنوان حلقه اول در امر یادگیری و یاددهی است معلم در این زمینه باید به مربی، اسوه و تسهیل گر یادگیری تبدیل شود تا بتواند کارایی و اثربخشی در کلاس ها را را داشته باشد.همچنین لازم است شایستگی های معلمان در آموزش های فضای مجازی در قسمت تولید محتوی، دانش پداگوژیک و فنآورانه توسعه یابد. محتواهای تولیدشده توسط گروه آموزشی در سامانه گروه آموزشی دردسترس باشد.
دری انعطاف پذیری در جریان یادگیری را از مزایای آموزش غیرحضوری دانست و به امکان دسترسی به دفعات فراگیر به محتوای آموزشی تولیدشده به صورت آفلاین اشاره کرد. او همچنین بر ارزشیابی، جریان یادگیری و ارزشیابی مستمر و جمع آوری مستندات و شواهد برای بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی و ارائه بازخورد به دانش آموز و اولیا تاکید کرد.
معاون آموزش متوسطه مهمترین حلقه دوم در جریان یادگیری را دانش آموز خواند و گفت: دانش آموزان در سیستم آموزشی جدید باید از حالت انفعال به یک یادگیرنده فعال تبدیل شود . دانش آموز باید خودیادگیرنده فعال باشد و با حضور در کلاس ها مجازی بتواند نقش خود را به خوبی ایفاء کند.
او افزود؛ حلقه پایانی فرآیند یادگیری و یاددهی ارزشیابی می باشد. ارزشیابی قسمتی از آموزش می باشد که با توجه به نوع آموزش، ارزیابی از عملکرد دانش آموزان صورت می گیرد.
معاونت متوسطه ادامه دادند که در دوره اول متوسطه ،مهمترین فعالیت مدیران تشکیل کمیته هدایت تحصیلی در مدرسه است. لازم است به توسعه متوازن رشته ها توجه و به کیفیت بخشی به رشته های ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی و شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش توجه شود. همچنین مدیران هنرستان ها نی توانند در این راستا فعالیت های لازم را جهت شناساندن رشته های تحصیلی انجام دهند. همچنین مدیران متوسطه اول به برنامه ویژه مدرسه، جشنواره خوارزمی، ایران مهارت توجه کافی داشته باشند.
همچنین دری افزود: مدارس متوسطه باید برنامه سالانه براساس تعالی مدیریت در مدرسه داشته و براساس برنامه های مصوب فعالیت های آموزشی و پرورشی داشته باشند. در دوره متوسطه دوم مدیران محترم بر اجرای برنامه هفتگی براساس سبد درسی و نسبت به دانش آموزان سال دوازدهم بعلت امتحانات نهایی و فراغت از تحصیل و شرکت در کنکور سراسری دقت نظر بیشتری داشته باشند.
دری معاون متوسطه ضمن تشکر از حسینی مدیر منطقه۱۳، معاون متوسطه، کارشناس مسئولان، گروههای آموزشی و حضور حداکثری مدیران محترم مدارس در پایان گفت: امیدوارم که همه در این شرایط بحرانی با تصمیم درست، خلاقانه، واگرا و نوآورانه؛ برنامه ها و فعالیت ها را عملیاتی کنیم و در کنار هم مدرسه را به عنوان کانون اصلی یادگیری هدایت کنیم.
در پایان جلسه، حسینی با اشاره به بازتعریف نقش های ارکان مدرسه بر فعال شدن دانش آموز جهت جریان یاددهی و یادگیری وبه طراحی آموزشی به روش مشارکتی و فعال و استفاده از الگوهای آموزشی تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=278212

ثبت نظر

-