ترامپ انصارالله یمن را «سازمان تروریستی» اعلام می‌کند

  • کد خبر : 277402
  • 27 آبان 1399 - 12:55
ترامپ انصارالله یمن را «سازمان تروریستی» اعلام می‌کند
به گزارش نیوز،

 یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داده «دونالد ترامپ »، رئیس‌جمهور آمریکا قبل از کنار رفتن از قدرت در ژانویه ۲۰۲۱، گروه انصارالله یمن را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً « تروریستی » قرار می‌دهد.

چند منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با مجله «فارن‌پالیسی» گفته‌اند دولت ترامپ آماده است قبل از ژانویه ۲۰۲۱ حوثی‌های یمن (انصارالله) را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند این اقدام ممکن است موجب ایجاد اخلال در کمک‌رسانی‌های بین‌المللی به یمن شده و تلاش‌های تحت رهبری سازمان ملل برای برقراری صلح میان انصارالله و دولت مستعفی یمن را متوقف کند. 

سازمان ملل متحد و سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند دولت ترامپ را از قرار دادن نام انصارالله در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی منصرف کنند.

با وجود این، روزنامه فارن‌پالیسی نوشته، این تصمیم که ظاهراً به زودی محقق خواهد شد، برای «مایک پامپئو» که در آستانه سفر به اسرائیل (فلسطین اشغالی)، عربستان سعودی و امارات است نوعی پیروزی قلمداد خواهد شد.

یک منبع دیپلماتیک گفت: «آنها از مدت‌ها قبل مشغول بررسی این بوده‌اند اما پامپئو می‌خواهد که این اتفاق سریعتر بیفتد.»

منابع دیپلماتیک به فارن‌پالیسی گفته‌اند در هفته‌های گذشته، «مارتین گریفیتس»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از آمریکا خواسته از این اقدام صرفنظر کند.

چنانچه گروهی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» از نظر آمریکا قرار بگیرد حمایت از آن گروه ممنوع اعلام می‌شود، اعضای آن گروه از سفر به ایالات متحده منع می‌شوند و دارایی‌های خارجی‌اش مسدود می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند با آنکه این اقدامات، در قبال گروهی مانند انصارالله یمن فقط آثار نمادین دارند اما می‌توانند موجب اخلال در فعالیت‌های کمک‌رسانی سازمان‌های امدادرسانی به کشور جنگ‌زده یمن شوند. 

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

  دولت ترامپ یک بار قبل‌تر از این هم در سال ۲۰۱۸، قرار دادن گروه انصارالله در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی را مورد بررسی قرار داده بود، اما این تصمیم در آن زمان لغو شد.

با این حال منابع خبری می‌گویند اکنون از آن جهت که دولت ترامپ قصد دارد سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری علیه ایران» را گسترده‌تر کند، احتمال اجرایی شدن این تصمیم قوت گرفته است. دولت آمریکا، انصارالله یمن را وابسته به ایران می‌داند؛ جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد کرده است.

منابع خبری پیش از این به اختلاف‌های داخلی در دولت ترامپ برای اجرایی کردن این تصمیم هم اشاره کرده و نوشته‌اند چنین تصمیمی برخی از مقام‌های تندرو و ایران‌ستیز آمریکایی را در برابر مقام‌های دیگری قرار می‌دهد که آن را مغایر با هدف ادعایی آمریکا برای دستیابی به صلح در یمن می‌دانند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=277402

ثبت نظر

-