«بازگشت به برجام» در پیچ و تاب مخالفت‌ها، الزامات و انتظارات

  • کد خبر : 277236
  • 27 آبان 1399 - 11:17
«بازگشت به برجام» در پیچ و تاب مخالفت‌ها، الزامات و انتظارات

بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ – ۱۰:۰۹

بایدن برجام

تهران (پانا) – علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل با اشاره به برخی مخالفت‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام، درباره نوع بازگشت احتمالی جو بایدن و الزامات مربوط به این توافق توضیح داد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با پانا درباره احتمال بازگشت رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به برجام و انجام مذاکره بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، گفت: «برگشت جو بایدن به برجام جزو ضرورت‌ها و اولویت‌های اولیه وی قرار نگرفته است. در صحبت‌های روز گذشته بایدن که به بیان اولویت‌ها اختصاص داشت، حرفی از برجام زده نشد.»

وی با بیان اینکه آمریکا به شدت مشکلات اقتصادی و مشکلات ناشی از کرونا را داراست، افزود: «اما بایدن براساس اظهارنظرهای قبلی خود، به برجام بازخواهد گشت. وضعیت آمریکا اکنون برای بازگشت با برجام با مشکلاتی مواجه شده است و این مشکلات، کانون تهدیدآمیزی است که بعد از آمدن اسرائیل به منطقه به وجود آمده است. بازگشت بایدن و آمریکا به برجام هم مخالفان جدی دارد که اسرائیل، عربستان و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس از این دسته هستند و مشکلاتی را برای ما و آمریکا ایجاد کرده‌اند.»

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: «بنابراین نوع برجام بایدن با برجام اوباما تفاوت خواهد داشت که حتما مورد توجه مقامات سیاسی کشور خواهد بود. باید یک استراتژی جدید مطرح شود و انتظارات مورد بررسی قرار بگیرد تا موضع‌گیری سیاسی دو طرف روشن شود.»

بیگدلی بر ضرورت رفع تحریم‌ها و رسیدگی ویژه به معیشت و زندگی مردم تاکید کرد و گفت: «توصیه من تغییر استراتژی است. برای شکل‌گیری روابط احتمالی، دو کشور به نرمش بیشتری نیازمند هستند. هیچ راهی برای خلاصی ما از این سنگینی وضعیت اقتصادی، جز مذاکره با آمریکا وجود ندارد. به نقطه‌ای حساس نزدیک شده‌ایم و باید تصمیمات لازم گرفته شود تا شاهد مشکلات بیشتر و بدتری نباشیم.»

این استاد دانشگاه انتقال پرونده مربوط به تحریم‌ها و توافق را از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی کار درستی نداست و تاکید کرد: «آنجا افراد نظرهای متفاوتی دارند و به همین خاطر رفع پرونده با تاخیر انجام خواهد شد، در حالیکه وزارت خارجه کشور تجربیات زیادی دارد و بهتر می‌تواند از این موقعیت استفاده کند. در هر صورت این پرونده چه به دست وزارت خارجه باشد، چه شورای عالی امنیت ملی و چه مجلس بخواهد دخالت کند، رئیس‌جمهوری بعدی هم از اصوالگرایان باشد، راهی جز مذاکره وجود ندارد و باقی نمانده است.»

سفرهای پمپئو به منطقه، عامل تهدیدکننده نیست

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجه در ادامه به سفرهای اخیر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای منطقه و بنیوزری وزیر دفاع آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: «سفرهای پمپئو، عامل تهدیدکننده نیست. آنها برای محدودکردن حوزه‌های اقتصادی ایران به منطقه آمده است و از طرف دیگر آخرین سنگرهای باقی‌مانده چهارسال اخیر ترامپ را برای دوره‌های بعدی آماده می‌کند. مسائلی که در قره‌باغ اتفاق افتاده نیز فضا را مقداری تنگ‌تر کرده است و این نشان دهنده این است که شرایط بسیار حساس است و مقامات سیاسی و نظامی ما باید با دقت کاملی امور را رصد کنند.»

اسرائیل به دنبال پراکنده کردن نیروهای نظامی ایران است

علی بیگدلی گفت: «اسرائیل در اندیشه پراکنده کردن نیروهای نظامی ما هستند، می‌خواهند تمرکز ما را به هم بریزند، می‌خواهند قسمتی در سوریه باشد، قسمتی در عراق باشد، قسمتی در قره‌باغ، قسمتی در خلیج فارس و … که این خطرناک است، می‌خواهند سطح مقاومت ما را کاهش دهند و این نیازمند هوشیاری بالای نیروهای جمهوری اسلامی ایران است.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=277236

ثبت نظر

-