رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۹۸؛ سوگ کوبی، شوک کرونا

  • کد خبر : 27717
  • 01 فروردین 1399 - 10:20
رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۹۸؛ سوگ کوبی، شوک کرونا
مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸
نیوز/ شهراد باغستانی؛ همه‌چیز در پایان سال ۱۳۹۸ تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته، اما اگر اتفاقات این یک سال را پیش از کرونا بررسی کنیم، می‌بینیم که بیش از همه قهرمانی‌ها، درگذشت کوبی برایانت در این سال دردناک بود. رویداد‌های مهم فوتبال جهان در سال ۹۸ را هم اینجــا بخوانید.
اردیبهشت
۳۰: نیکی لائودا قهرمان اتریشی سابق سه دوره مسابقات فرمول یک، هشت ماه بعد از اینکه عمل پیوند ریه انجام داده بود، در ۷۰ سالگی درگذشت. لائودا در سال ۱۹۷۶ در اثر سوختگی ماشینش در نربرگرینگ آلمان، دچار سوختگی شدید در صورت و دست خود شد و در اثر تنفس گاز‌های مسموم، ریه او نیز به مشکل جدی خورد که این مشکل سال‌ها با او همراه بود.

خرداد
۱۹: رافائل نادال در فینال اُپن فرانسه موفق شد با حساب ۳-یک از سد دومینیک تیم اتریشی بگذرد تا برای سومین سال پیاپی در این رقابت‌ها به مقام قهرمانی دست پیدا کند.

تیر
۱۰: جسد تایلر اسکاگز، بازیکن ۲۷ ساله و محبوب تیم بیسبال لس‌آنجلس انجلز در هتل محل اقامتش پیدا شد. گزارش سم‌شناسی پلیس نشان داد که اسکاگز ترکیبی مرگبار از الکل، فنتانیل (ماده‌ای شبیه مرفین و بسیار قوی که برای بیهوشی استفاده می‌شود) و اکسیدوکان (یک داروی مخدر) مصرف کرده است.
۲۲: سیمونا هالِپ رومانیایی در دو ست پیاپی موفق شد سرنا ویلیامز پرافتخارترین تنیسوز زن دنیا را در فینال رقابت‌های ویمبلدون شکست دهد و به اولین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها برسد.
۲۳: نبرد پرهیجان و تماشایی نواک جوکوویچ و راجر فدرر در فینال تنیس ویمبلدون ۴ ساعت و ۵۷ دقیقه به طول انجامید تا طولانی‌ترین فینال در تاریخ این مسابقات شود. این ماراتن تنیس را جوکوویچ با نتیجه ۳-۲ برد تا برای پنجمین مرتبه قهرمان ویمبلدون شود.

مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸
۲۳: روسیه موفق شد در فینال لیگ ملت‌های والیبال ۳-یک آمریکا را شکست دهد و قهرمان شود. روس‌ها برای دومین مرتبه قهرمان این رقابت‌ها شدند. ایران هم در رده پنجم قرار گرفت.

شهریور
۱۶: حبیب نورماگمدوف مبارز چچنی پس از ۱۱ ماه محرومیت به قفس UFC برگشت و داستین پوریه آمریکایی را ناک‌اوت کرد. پس از این مبارزه جنجال‌های حبیب و کانر مک‌گرگور ادامه پیدا کرد و باز هم برای یکدیگر کری خواندند. حبیب چندی بعد گفت اصلاً حاضر نیست دوباره با کانر مک‌گرگور مبارزه کند.
۱۷: رافائل نادال در فینال یواِس اُپن موفق شد دانیل مدوِدِف روسیه‌ای را ۳-۲ شکست دهد و یک گرنداسلم دیگر در سال ۲۰۱۹ به افتخاراتش اضافه کند. این چهارمین قهرمانی نادال در رقابت‌های اُپن آمریکا به شمار می‌رفت.

مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸
۱۷: بیانکا اندرسکو ۱۹ ساله در فینال مسابقات زنان یواِس اُپن سرنا ویلیامز را در ۲ ست شکست داد. این تنیسور جوان کانادایی برای نخستین مرتبه در یک گرنداسلم معتبر قهرمان می‌شد.
۲۴: تیم ملی بسکتبال اسپانیا در فینال جام جهانی موفق شد آرژانتین را با نتیجه ۹۵-۷۵ شکست دهد و جام را بالای سر ببرد. این دومین قهرمانی اسپانیا پس از سال ۲۰۰۶ بود. در این مسابقات که در چین برگزار می‌شد، تیم ملی بسکتبال ایران در گروهی که اسپانیا، پورتوریکو و تونس هم قرار داشتند، آخر شد. در رده‌بندی کلی هم بین ۳۲ تیم، ایران بیست‌وسوم شد.
مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸

مهر
۲۰: الیود کیپچوگه دونده کنیایی توانست در جریان یک مسابقه در شهر وین، رکورد جدیدی را برای دوی ماراتن به ثبت برساند و این ماده را برای نخستین بار در تاریخ در کمتر از دو ساعت به پایان برساند، اما فدراسیون جهانی دوومیدانی بلافاصله اعلام کرد که هرگز به عنوان یک رکورد رسمی ثبت نخواهد شد، چراکه ملاک‌های لازم برای ثبت رسمی رکورد را ندارد، چون مسابقه‌ای که این دونده در آن حضور داشت به شکلی بود که فقط خودش در آن شرکت می‌کرد و برای رکوردشکنی‌اش فراهم شده بود.

مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸
۲۳: تیم ملی والیبال برزیل قهرمان جام جهانی شد. این تیم در تمامی ۱۱ بازی خودش برنده شد تا با امتیازات کامل به سومین قهرمانی‌اش دست پیدا کند. ایران هم با ۴ برد و ۷ شکست در رده هشتم جای گرفت.
مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸
۳۰: ماریکه وروورت، ورزشکار بلژیکی که چند مدال در پارالمپیک‌های ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو کسب کرده بود، با اوتانازی به زندگی‌اش پایان داد. ماریکه که از بیماری فلج عضلانی رنج می‌برد، بعد از پارالمپیک ۲۰۱۶ این تصمیم خودش را افشا کرده بود. وروورت می‌گفت درد مداوم و شرایطی داشت که باعث شده بود حتی قادر به خوابیدن هم نباشد.
مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸

آذر
۱۰: آخرین دور فرمول یک ۲۰۱۹ که در ابوظبی برگزار می‌شد را هم لوئیس همیلتون راننده بریتانیایی تیم مرسدس برد. همیلتون که در ۱۱ دور فرمول یک فصل ۲۰۱۹ برنده شده بود، در مجموع ۴۱۳ امتیاز کسب کرده و به مقام قهرمانی رسید. پشت سر همیلتون، والتری بوتاس فنلاندی و مک ورستاپن هلندی قرار گرفتند.

مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸
۱۸: کمیته اجرایی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا)، تیم‌های ملی روسیه را به دلیل «دوپینگ سازمان‌یافته» برای ۴ سال از کلیه رقابت‌های ورزشی محروم کرد.

دی
۲۹: کانر مک‌گرگور در بازگشت به UFC و ۱۵ ماه بعد از شکست مقابل حبیب به نبرد دونالد کرون ملقب به کابوی رفت و در کمتر از ۴۰ ثانیه این حریف را شکست داد.

بهمن
۶: با کشته شدن کوبی برایانت دنیای ورزش شوکه شد. اسطوره بسکتبال NBA و تیم لس‌آنجلس لیکرز در سانحه تلخ سقوط هلی‌کوپترش بر فراز شهر کالاباساس در نزدیکی لس‌آنجلس، درگذشت. در این سانحه جیانا دختر ۱۳ ساله کوبی هم همراه او بود و کشته شد. علاوه بر «مامبای سیاه» و دخترش، در این هلی‌کوپتر ۷ نفر دیگر هم حضور داشتند که همگی در دم جان سپردند. هنوز دلیل اصلی سقوط هلی‌کوپتر برایانت مشخص نشده، اما پلیس فدرال آمریکا مدعی شد این سقوط به دلیل نقص فنی نبوده است. گفته می‌شود حدود یک سال برای بررسی کامل دلیل سقوط هلی‌کوپتر زمان نیاز است. برایانت تنها ورزشکاری بود که جایزه اسکار را به خودش اختصاص داد. این اتفاق در اسکار سال ۲۰۱۸ افتاد و او برای انیمیشن «بسکتبال عزیز» جایزه گرفت.

مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸
۱۳: نواک جوکوویچ تنیسور پرافتخار صربستانی اولین گرنداسلم سال ۲۰۲۰ را به خودش اختصاص داد. نواک در فینال اُپن استرالیا ۳-۲ دومینیک تیم را مغلوب کرد. جوکوویچ در مسیر راهیابی به فینال، راجر فدرر را حذف کرده بود. این هشتمین قهرمانی نواک در استرالیا به حساب می‌آمد که دومین قهرمانی متوالی‌اش هم بود.
مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸
۱۳: سوفیا کنین پدیده جدید دنیای تنیس در ۲۱ سالگی اولین گرنداسلم خودش را کسب کرد. سوفیا در فینال رقابت‌های زنان اُپن استرالیا ۲-یک مقابل گابرینیه موگوروسا اسپانیایی پیروز شد. پدرِ سوفیا کنین که یک راننده تاکسی بوده، مربی او است.
۱۵: مردمی که برای زنده نگه داشتن یاد کوبی برایانت به «استیپلس سنتر» ورزشگاه خانگی لس‌آنجلس لیکرز آمده بودند، حدود ۱۳۰۰ توپ بسکتبال را رها کردند. آن‌ها با حدود ۲۵ هزار شمع و نوشتن حدود ۵ هزار نامه یا نشانه، رها کردن حدود ۵۰۰ حیوان اسباب‌بازی و ۳۵۰ جفت کفش و برپا کردن ۱۴ بنر نشان دادند در اندوه از دست دادن این اسطوره بسکتبال هستند.

اسفند
۱۳: در جلسه کمیته اجرایی IOC مقرر شد بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار شود. احتمال به تعویق افتادن المپیک به‌دلیل شیوع کرونا به طور جدی بررسی شده و همچنان رسانه‌ها بر این باور هستند که شاید مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در زمانی دیگر برگزار شود. حتی برخی رسانه‌ها خبر از لغو یا برگزاری المپیک با یک یا دو سال تأخیر داده‌اند.

مروری بر رویداد‌های مهم ورزش جهان در سال ۱۳۹۸

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=27717

ثبت نظر

-