معرفی ۶ ایده استارتاپی در حوزه تجهیزات پزشکی

  • کد خبر : 275759
  • 26 آبان 1399 - 14:57
معرفی ۶ ایده استارتاپی در حوزه تجهیزات پزشکی

به گزارش نیوز، یازدهمین دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی امروز – دوشنبه – با معرفی ایده های استارتاپی برای جذب سرمایه گذار برپا شد. ایده هایی که در این رویداد ارایه شدند عبارتند از:

دنت آنلاین: سامانه آنلاین توزیع مواد و تجهیزات دندانپزشکی

یزدانی مدیرعامل این استارتاپ گفت: پلتفرم دنت آنلاین برای رفع ناکارآمدی سیستم توزیع سنتی، علاقه مندی مخاطبان و نیز استقبال وزارت بهداشت از سامانه های  آنلاین برای ساماندهی بازار در توزیع دارو و مواد پزشکی راهاندازی شده است.

وی ادامه داد: این پلتفرم، از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد. به زودی اپلیکیشن و دفتر فروش حضوری دنت آنلاین نیز برای ارتباط بهتر با مشتریان و فروش محصولات راه اندازی خواهد شد.

یزدانی گفت: این استارتاپ به رتبه سطح یک کشوری توزیع کننده دست پیدا کرده و در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار کاربر ثبت شده دارد.

وی میزان فروش این سامانه را در سال گذشته ۱.۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر میزان فروش این سامانه به ۵.۳ میلیارد تومان رسیده است و در صورت جذب سرمایه گذار این میزان فروش را برای سال آینده به ۲۲ میلیارد تومان ارتقا خواهیم داد.

مدیر عامل این استارتاپ گفت: تعداد کاربران این سامانه در سال گذشته ۶ هزار کاربر بودند که ۷۰۰ نفر آنها از پزشکان هستند. تعداد کاربر حال حاضر این سامانه به ۲۰ هزار نفر رسیده که بیش از ۸ هزار نفر آنها را کاربران حرفه ای پزشکان، کلنیک‌ها و دندانپزشکان تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت به جذب ۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که ۷۰ درصد آن برای تامین کالا و انبار صرف خواهد شد.

اسپو: سامانه پایش ناباروری مردان

واثق مدیرعامل این استارتاپ گفت: ماهیت این استارتاپ دستیار شخصی سازی شده ارزیابی ناباروری مردان است.

وی یادآور شد:  ۵۰ تا ۶۰ درصد از علل ناباروری در مردان است، در حالی که این بخش مورد غفلت قرار گرفته است. محصولی که ما ارائه کردیم می‌تواند شانس باروری زوجین را افزایش دهد.

مدیرعامل استارتاپ اسپو با بیان اینکه تا سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت کشور صفر خواهد شد، بیان کرد: سالانه ۸۸ زوج به جمعیت نابارور کشور اضافه خواهد شد و  ۲۵ درصدمردان با اختلالات جنسی مواجه هستند. از هر ۱۰ مرد ایرانی یک نفر آنها نابارور هستند.

واثق نرخ ناباروری کشور را ۲۰ درصد دانست و اظهار داشت: مشکل ناباروری مردان به دلایلی مانند مراجعه نکردن به مراکز درمان ناباروری مردان برای انجام تست سلامت باروری، نبود شرایط مناسب نمونه گیری استاندارد و دسترسی محدود مناطق محروم به کلنیک‌های ناباروری مورد غفلت قرار گرفته است که برای رفع این مشکل پلتفرم مشاوره روانشناسی و مشاوره جنسی و تغذیه به صورت تخصصی ارائه می شود. 

وی ادامه داد: برای ارزیابی ناباروری و سلامت باروری مردان گجتی طراحی شده است. گجت ارزیابی اسپو، خدمات ارزیابی، تحلیل دیتاهای ناباروری و پیشنهاد درمان یا تغییر در سبک زندگی را به مردان ارایه می‌کند. اسپو به مردان اجازه می‌دهد از طریق یک اپلیکیشن تلفن همراه، گزارش اولیه‌ای از وضعیت باروری خود در لحظه داشته باشند و برای دریافت گزارش‌های تکمیلی تحلیل دیتاها می توانند با پزشک ارتباط برقرار کنند.

وی حجم بازار ایران برای این محصول را ۱۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: قیمت این محصول ۱۳۰ هزار تومان است و نمونه وارداتی آن ۵ تا ۹ میلیون تومان است.

واثق با اشاره به اینکه دقت این دستگاه ۹۷ درصد است، افزود: برای توسعه بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری و بازاریابی به یک میلیارد تومان سرمایه گذاری در مدت ۱۱ ماه نیاز است.

ایلیثیا: مراقبت و کنترل جنین و مادر در دوران بارداری

سبحان سلیمی مدیربازرگانی این استارتاپ گفت: ارایه محصول و خدمات مراقبت و کنترل جنین و مادر در دوران بارداری ماهیت این استارتاپ است.

وی بیان کرد: سالانه ۱۰۰ هزار نوزاد مرده در کشور به دنیا می‌آیند. دلیل این امر نیاز به پایش مداوم بارداری‌های پرخطر و سبک زندگی نادرست مادران است، برای این منظور سامانه “ایلیثیا” (الهه مراقبت از مادران باردار) را ارائه کردیم.

سلیمی ادامه داد: این سامانه یک گجت هوشمند پایش سلامت مادر و جنین است که مادر باردار می‌تواند به کمک آن، ضربان قلب جنین خود را بشنود یا از طریق گوشی هوشمند، آن را ببیند.

وی بیان کرد: در کنار این گجت، یک گن هوشمند نیز وجود دارد که می‌تواند درصد اکسیژن خون و ضربان قلب مادر را اندازه گیری کند. این گجت از ۵ تا ۹ ماهگی بارداری که قلب جنین تشکیل شده، قابل استفاده است.

این محقق دستاورد این تحقیقات را “گن مادر و جنین”، “گن جنین” و “کمربند” نام برد و یادآور شد: برای توسعه این محصول نیازمند ۸۵۰ میلیون تومان سرمایه در ازای ۱۵ درصد سهام هستیم.

 ماسک سورین: ماسک شفاف فیلتردار و سازگار با محیط

نجمه موذنی مدیرتحقیق و توسعه  استارتاپ ماسک سورین گفت: وجود آلاینده‌های زیست محیطی و بیمارستانی و ورود ویروس غیر منتظره کرونا از جمله ضرورت‌های هر روزه برای استفاده از ماسک است. ماسک‌های معمولی از آنجایی که قرار است مدت زمان طولانی بر روی صورت قرار گیرد، فیلتراسیون مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: از این رو تیم تحقیقاتی ما اقدام به تولید ماسک‌های سلیکونی شفاف کرده است که ظاهر زیبا و ایمن دارد. این ماسک ضمن محافظت از کاربر در برابر عوامل بیماری‌زا، امکان ارتباط بهتر او با دیگران را نیز فراهم می‌کند.

موذنی با بیان اینکه سیلیکون استفاده شده در این ماسک در گرید پزشکی است، یادآور شد: در این ماسک از فیلتر N۹۵ و کربن اکتیو استفاده شده است؛ ضمن آنکه داخل آن دارای خاصیت آبگریزی و سطح بیرونی این ماسک از خاصیت هیدروفوب برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: خاصیت هیدروفوب این ماسک را برای شرایط بارانی مناسب سازی کرده است. علاوه بر آن در گوشه‌های کناری این ماسک از عصاره‌های گیاهی آنتی باکتریال با رایحه خوش استفاده شده است.

موذنی قیمت تمام شده بسته ماسک شامل ماسک و ۲ سری فیلتر را ۵۰ هزار تومان ذکر کرد و یادآور شد: این ماسک برای مدت ۲ ماه قابل استفاده است و پس از آن مصرف کنندگان می‌توانند بسته‌های ۴ تایی فیلتر را با قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کنند.

وی سرمایه مورد نیاز برای توسعه این طرح را ۱۲ میلیارد ریال اعلام کرد.

گامینو: ابزاری برای حوزه توانبخشی کودکان

الهام محمدیان مجری طرح با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد در ایران متولد می‌شوند، گفت: ۳۰ درصد از این نوزادان پرخطر هستند و ۱۰ درصد آنها به اختلالات تکاملی دچار می‌شوند که نیازمند دریافت مشاوره‌های توانبخشی هستند.

وی ادامه داد: در این راستا محصول توانبخشی با عنوان گامینو را عرضه کردیم که یک محصول مرتبط با حوزه توانبخشی است و به کودکان دارای اختلالات حرکتی کمک می‌کند.

محمدیان این محصول را شامل یک کفش دوقلو، جلیقه و کمربند اعلام کرد گفت: کودک با این ابزار می‌تواند با کمک توانگران که شامل والدین و یا درمانگر می‌شود، بایستد، راه برود و بسیاری از فعالیت‌های حرکتی مهم و پیشرفته را انجام دهد.

مجری طرح یاداور شد: در طراحی این محصول سهولت کاربری، ارگونومی کودک و والد یا درمانگر رعایت شده و این ابزار برای کودکان یک  تا ۱۴ سال با نیازهای خاص مناسب است.

محمدیان سرمایه مورد نیاز این محصول را یک و نیم میلیارد تومان اعلام کرد. 

تولید کانولاهای پزشکی

محمد بیگی مدیرعامل این استارتاپ افزود: کانولاها شامل هر بخش فلزی به کار رفته در تجهیزات تهاجمی پزشکی است. شکل دهی لوله‌ها و مفتول‌های فلزی و کانولاهای تخصصی پزشکی در کشور وجود ندارد و اکثر شرکت‌های مونتاژ کار این فناوری را از خارج خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این طرح از سوی یک شرکت تولیدی ارایه شده است، اظهار داشت: در این راستا اقدام به ساخت دستگاه‌های فرم دهی دقیق لوله‌های فلزی و تیزکردن آنها با هدف تولید کانولاهای پزشکی و گسترش آن به سایر حوزه‌های صنایع دقیق کردیم.

بیگی گفت: مشتریان این کانولاها تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی هستند. فناوری استفاده شده در این طرح، در مسیر ثبت اختراع قرار دارد و با اجرای این پروژه موفق به توسعه و بومی سازی فناوری‌هایی مانند “برش الکتروشیمیایی (ECC)، سنگزنی الکتروشیمیایی، الکتروپولیش، و فرم‌دهی لوله‌ها برای لوله‌های فلزی مقیاس کوچک شدیم.

این محقق بیان کرد: خروجی این پروژه تولید میکرو کانولاهای مورد استفاده در عمل‌های زیبایی، آنژیوکت و سوزن‌های بی حسی و نمونه برداری شده است.

وی میزان سرمایه مورد نیاز برای توسعه این محصول را یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در صورت توسعه این فناوری می‌توان از آن علاوه بر حوزه پزشکی در صنایع فضایی، نظامی و در نفت و گاز در توربین‌ها استفاده کرد.

دوشنبه های استارتاپی برای معرفی فعالیت های استارتاپ ها و زیست بوم نوآوری به سرمایه گذاران از ابتدای سال جاری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=275759

ثبت نظر

-