فرصت تماشای بارش شهابی اسدی ۲۰۲۰ را از دست ندهید

  • کد خبر : 275344
  • 26 آبان 1399 - 10:43
فرصت تماشای بارش شهابی اسدی ۲۰۲۰ را از دست ندهید

نور باران آسمان زمین؛ فرصت تماشای بارش شهابی اسدی ۲۰۲۰ را از دست ندهید

نور باران آسمان زمین؛ فرصت تماشای بارش شهابی اسدی ۲۰۲۰ را از دست ندهید«تابناک با تو» – بارش شهابی اسدی (لئونید) قرار است هفته ی دیگر بر پرده ای خارج از این دنیا به نمایش درآید. در اوج این بارش شهابی هر ۵ دقیقه یک شهاب ردی نورانی بر آسمان زمین خواهد انداخت.

این بارش شهابی در شب های ۱۶ و ۱۷ نوامبر (۲۶ و ۲۷ آبان) به اوج خود خواهد رسید و آن را عامل برخی از شدیدترین توفان های شهابی می دانند، به طوری که در مواردی دیده شده این بارش شهابی با ساعتی ۵۰ هزار شهاب همراه بوده است.

این بارش شهابی گرچه تنها سالی یک بار رخ می دهد، اما امسال مشهودتر از سال قبل خواهد بود، چون هلال ماه امسال تنها ۵ درصد روشنایی خواهد داشت.

به گفته ی ناسا، بهترین زمان برای تماشای این نمایش کیهانی در حدود ۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (ET) در هر دو نیمکره ی شمالی و جنوبی است.

نور باران آسمان زمین؛ فرصت تماشای بارش شهابی اسدی ۲۰۲۰ را از دست ندهید

ناسا در بیانیه ای اعلام کرد: «بارش شهابی اسدی که در اواسط نوامبر امسال به اوج خود می رسد را یک بارش شهابی بزرگ می دانند، گرچه نرخ آن پایین و در حدود ۱۵ شهاب در هر ساعت است.»

«بارش شهابی اسدی شهاب های درخشانی دارد که می توانند رنگی هم باشند.»

این شهاب ها با سرعتی در حدود ۷۱ کیلومتر بر ثانیه حرکت می کنند و آن ها را از سریع ترین شهاب ها می دانند.

بارش شهابی اسدی در نوامبر هر سال زمانی رخ می دهد که گذر مدار زمین به ستاره دنباله دار تمپل تاتل می افتد.

نور باران آسمان زمین؛ فرصت تماشای بارش شهابی اسدی ۲۰۲۰ را از دست ندهید

سیاره ی ما با ورود به مدار ستاره دنباله دار تمپل تاتل، از میان خرده دنباله های آن عبور می کند، امری که فرصت برخورد شهاب ها با جو سیاره ی ما را به وجود می آورد.

اولین بارش شهابی اسدی ثبت شده در سال ۱۸۳۳ مشاهده شده بود، اتفاقی که به کشف ستاره دنباله دار تمپل تاتل در سال ۱۸۵۶ انجامید. با این اتفاق ثابت شد منشأ شهاب های بارش های شهابی سالانه، ستاره های دنباله دار هستند.

به گفته ی ناسا بهترین راه برای تماشای این نمایش کیهانی پیدا کردن مکانی است که از نورهای شهری بسیار دور باشد. همچنین ناسا توصیه می کند لباس گرم به تن داشته باشید و صاف روی زمین دراز بکشید، طوری که پاهایتان به سمت شرق باشد.

نور باران آسمان زمین؛ فرصت تماشای بارش شهابی اسدی ۲۰۲۰ را از دست ندهید

این سازمان فضایی گفته: «برای جهت یابی پاهایتان را به سمت شرق بگذارید، صاف به پشت دراز بکشید و بالا را نگاه کنید. تا جایی که می شود به آسمان دقیق شوید.»

«بعد از کمتر از نیم ساعت چشم هایتان به تاریکی عادت می کند و کم کم شهاب ها را می بینید. صبور باشید. این نمایش تا سحر ادامه خواهد داشت، پس فرصت زیادی برای تماشا کردن دارید.»

بارش شهابی اسدی نام خود را از منبعش گرفته، جایی که به نظر می رسد شهاب ها از آن پدیدار می شوند؛ این نقطه در محل برج اسد قرار دارد.

هر ۳۳ سال یک بار بارش شهابی اسدی به شکل یک توفان شهابی با بیش از هزار شهاب در هر ساعت از راه می رسد.

محققان پیش بینی می کنند در سال ۲۰۳۴ زمینی ها شاهد ۲ هزار شهاب در هر ساعت در یک توفان شهابی اسدی باشند.

منبع: روزیاتو

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=275344

برچسب ها

ثبت نظر

-