کاهش سرعت رشد بورس

  • کد خبر : 274146
  • 25 آبان 1399 - 17:59
کاهش سرعت رشد بورس

 

نیوز:

کاهش سرعت رشد بورس

به گزارش نیوز، بازار سهام در روزهای اخیر متاثر از تثبیت نرخ ارز، رشد قیمت محصولات صادراتی، افزایش روزانه حجم نقدینگی در اقتصاد و قرار گرفتن قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در کم‌ترین سطح تاریخی در سال جاری، با رشد تقاضا و افزایش ارزش معاملات روبه‌رو شد. اما در معاملات روز یکشنبه ۲۵ آبان، با وجود رشد ارزش معاملات، افزایش عرضه‌ها در بازار مانع تداوم رشد نیم ساعت ابتدایی بورس شد.

در پیش گشایش بورس، تعداد نمادهای صف خرید ۲۸۸ نماد بود و ۱۸۹ نماد صف فروش داشتند. صنایع «خودرو» شامل شرکت‌هایی مثل ایران خودو و سایپا و «فلزات سنگین» شامل شرکت‌هایی مثل باما و ملی صنایع مس ایران، برای دومین روز متوالی بیشترین صف خرید را در پیش گشایش داشتند. در سمت عرضه بازار، صنایع «بانک» شامل بانک‌هایی مثل آینده و سرمایه، «سرمایه‌گذاری‌ها» شامل شرکت‌هایی مثل هلدینگ ملی و سرمایه‌گذاری استان کرمان و «انبوه‌سازی» شامل شرکت‌هایی مثل کیسون بیشترین صف فروش را داشتند.

تحت تاثیر مازاد تقاضا در بازار، شاخص کل بورس تهران در ۵ دقیقه ابتدایی ۱۴ هزار واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۲۶۱ هزار واحد رسید. این روند صعودی ادامه یافت تا جایی که در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه شاخص کل رقم یک میلیون و ۲۶۸ هزار واحد را لمس کرد اما پس از آن روندی نزولی یافت و در نهایت در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل در رقم یک میلیون و ۲۵۷ هزار واحد ایستاد.

رشد اندک شاخص‌های بورس

در پایان معاملات ‌یکشنبه بازار سهام، ۱۹۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۵۱ نماد کاهش قیمت داشتند و شاخص کل بورس تهران با رشد ۹ هزار و ۷۱۷ واحدی در رقم یک میلیون و ۲۵۷ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد اندک ۶۶ واحدی، رقم ۳۶۹ هزار و ۵۹۹ واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز با رشد اندک ۴۴ واحدی به ۱۶ هزار و ۳۹ واحد رسید.

تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) نمادهای قرمزرنگ تاثیرگذار بر شاخص بودند و فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (ملی صنایع مس ایران) نمادهای سبزرنگ بازار روز یکشنبه بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند.

کاهش سرعت رشد بورس

رشد کم‌سابقه ارزش معاملات

در معاملات روز یکشنبه، ارزش معاملات کل بازار با افزایش ۶۳ درصدی در رقم ۱۷ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان قرار گرفت که بالاترین رقم در ۷ روز معاملاتی گذشته است. ارزش معاملات خرد بورس نیز با رشد ۹۱ درصدی به قله ۱۴ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومانی رسید که بالاترین رقم در آبان ماه است.

پیش از این بالاترین رقم ارزش معاملات خرد بازار سهام در آبان ماه، ۷ هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه هفته گذشته ثبت شد. رشد ارزش معاملات می‌تواند به نقدشوندگی بازار را افزایش دهد و موجب تغییر روند بازار به سمت بالا شود.

کاهش سرعت رشد بورس

خروج ۳۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی

بورس در روز یکشنبه با خروج پول‌های حقیقی همراه بود، در معاملات امروز، خالص پول حقیقی خروجی ۳۲۹ میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خودرو (ایران خودرو) و ومعادن (توسعه معادن و فلزات) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، ۸۷ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۳ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۹ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۱ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد عرضه‌ها در بورس

پس از آنکه بورس تهران در روزهای چهارشنبه و شنبه شاهد رشد ۱۳۹ درصدی و ۱۳۳ درصدی ارزش صف‌های خرید بود. امروز ارزش صف‌های خرید ۷۳ درصد کاهش یافت و به رقم ۶۳۵ میلیارد تومان رسید.

 همچنین پس از چهار روز کاری پیاپی روند کاهشی صف‌های فروش متوقف شد. ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات امروز هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان بود. که نسبت به دیروز ۱۷ درصد افزایش یافته است.

توقف فروش سهام عدالت

پس از بالا گرفتن اعتراض‌ها به رویه رو به رشد عرضه‌ها توسط. معامله‌گران حقوقی در بورس، گفته می‌شود که فروش سهام عدالت در بورس متوقف شده است، به نظر می‌رسد. دلیل اتخاذ چنین تصمیمی کاهش عرضه در بازار و جلوگیری از تصاحب ارزان سهام عدالت از سوی برخی معامله‌گران است.

معاملات سنگین سهام ایران خودرو

در معاملات روز یکشنبه، بیشترین حجم معاملات بازار به خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت. که تعداد ۳ میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۵۹ سهم این شرکت معامله شد. پس از ایران خودرو، دو نماد خودرویی دیگر، خساپا (سایپا) و. خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین حجم معاملات بازار را داشتند. در رتبه چهارم بالاترین حجم معاملات، نماد وبصادر (بانک صادرات) قرار گرفت. و رتبه پنجم به ثامید (توسعه و عمران امید) اختصاص داشت.

بیشترین ارزش معاملات بازار نیز به نماد خودرو (ایران خودرو) تعلق داشت. که رقمی معادل هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان داشت. پس از ایران خودرو، سهام شرکت سایپا، دیگر خودروساز بزرگ کشور بیشترین ارزش معاملات را داشت. پس از این دو شرکت خودروساز، نماد فملی. (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

کاهش سرعت رشد بورس

>>همچنین بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=274146

ثبت نظر

-