افتتاح ۱۴ مجتمع آموزشی حیات طیبه در کشور؛ از ۲۰ آذرماه

  • کد خبر : 274095
  • 25 آبان 1399 - 17:31
افتتاح ۱۴ مجتمع آموزشی حیات طیبه در کشور؛ از ۲۰ آذرماه
ط

تهران (پانا) – اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در یازدهمین برنامه گفتگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی شد به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دولتی که با محوریت موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و حمیدرضا حاجی بابایی به‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه شاد در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند. برنامه‌ها و موارد مطرح‌شده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:

اجازه تضییع حق آموزش‌وپرورش را ندهید

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس اظهار کرد: از سال ۹۰ تا ۹۵ برای دانشگاه فرهنگیان فقط ۷۰ هزار ردیف گرفته ‌شده بود درحالی‌که تنها در سال ۹۹ موفق به دریافت ۷۳ هزار ردیف استخدامی برای این دانشگاه شدیم و همچنین با تلاش همکاران مسئول و حمایت دولت ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت فرهنگیان به‌صورت یکجا پرداخت شد.

معاون حقوقی و امور مجلس با اشاره به لزوم همکاری دولت و مجلس به‌عنوان دستاورد این جلسه در مورد حل مسائل آموزش‌وپرورش، گفت: انتظار داریم در برخی ماده‌های مصوب و تبصره‌های مجلس که آموزش‌وپرورش با دستگاه‌های دیگر شریک هستند سهم آموزش‌وپرورش حفظ شود و اجازه تضییع حق آموزش‌وپرورش را ندهید. همچنین امیدواریم برخی از موضوعات مانند سند تحول بنیادین، مستندسازی، رتبه‌بندی معلمان، پلتفرم شاد، مدیریت آسیب‌های اجتماعی و آموزش عشایر را در ردیف بودجه بگنجانیم.

از ۲۰ آذرماه، ۱۴ مجتمع آموزشی حیات طیبه در کشور افتتاح خواهد شد

مهر اله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار کرد: ۳۰ درصد از فضاهای آموزشی کشور نیاز به تخریب و بازسازی دارد که با توجه به افزایش اعتبار عمرانی بودجه به سازمان نوسازی، به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها برای ساخت ‌و ساز و تهیه مصالح بازهم با کمبود بودجه در این زمینه مواجهیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس افزود: در حال حاضر ۱۴ مجتمع آموزشی حیات طیبه مطابق با آنچه در سند تحول بنیادین ذکرشده است، آماده بهره‌برداری است که از ۲۰ آذرماه این مجتمع‌ها با حضور وزیر آموزش‌وپرورش افتتاح خواهد شد.

برای حل مشکلات آموزش‌وپرورش به نگاه سیستمی نیاز داریم

علی الهیار اظهار کرد: برخی از مشکلات آموزش‌وپرورش به‌طور همیشگی و دائمی در این سیستم وجود داشته و در طی زمان ماهیت مشکل تغییری نکرده فقط زمینه بروز آن متفاوت شده است.

الهیار افزود: اگر نگاه سیستمی به مسائل آموزش‌وپرورش نداشته باشیم، نمی‌توانیم انتظار ورود به مرحله بعد و حل مسائل را بعد از ۱۴۰۴ داشته باشیم. برای حل مسائل باید دولت و مجلس باهم هماهنگ شود و برای آینده آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی کنند. تنها در این صورت است که می‌توانیم انتظار ارتقاء عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت را داشت.

سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تنها متولی آموزش کودکان با نیازهای ویژه در کشور است

سید جواد حسینی اظهار کرد: کشورهایی که در دهه قبل بر روی آموزش‌وپرورش کشورشان سرمایه‌گذاری کردند، امروزه از ۵ درصد رفاه اجتماعی بیشتر برخوردارند.

حسینی افزود: باید اصل اصلاح سازی، تناسب سازی، ظرفیت‌سازی و تعادل را در بودجه آموزش‌وپرورش وارد کنیم تا بتوانیم ضمن اصلاح بودجه و متناسب کردن آن با مأموریت سازمان، از بودجه در آزادسازی ظرفیت‌های این دستگاه استفاده کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در حال حاضر ۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنایی داریم که تنها سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی متولی آموزش آن‌ها است. این دانش آموزان ۸۰ هزار قلم وسایل آموزشی و توان‌بخشی نیاز دارند که برای تهیه آن‌ها نیاز به بودجه داریم.

آمادگی جذب بیشتر دانشجو معلمان را داریم

حسین خنیفر گفت: بازده و خروجی دانشگاه فرهنگیان در اختیار آموزش‌وپرورش قرا می‌گیرد و ما آمادگی جذب بیشتر دانشجو را داریم و انتظار داریم مجلس با افزایش ردیف دانشگاه فرهنگیان موافقت کند تا بتوانیم مشکل نیروی انسانی را تا حدی برطرف کنیم.

آموزش ابتدایی در اولویت تخصیص بودجه قرار داده شود

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: سرانه دانش‌آموزی در ایران به نسبت کشورهای دیگر بسیار کمتر است و انتظار داریم برای همیشه این مسئله حل شود.

معاون آموزش ابتدایی گفت: در سند تحول بنیادین اولویت تخصیص منابع به آموزش ابتدایی داده‌ شده است ولی ردیف بودجه برای آن تصویب نشده که انتظار داریم این مسئله با وجود شما در کمیسیون برنامه‌وبودجه حل شود.

با افزایش سهم بودجه ورزش مدارس از ورزش آینده کشور حمایت کنیم

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اظهار کرد: زمینه هر توسعه و تعالی در ورزش کشور به توسعه ورزش در مدارس بستگی دارد؛ و اگر ورزش مدارس مدیریت نشود در آینده ورزش قهرمانی نخواهیم داشت.

مهرزاد حمیدی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ردیف بودجه تخصیص داده ‌شده به ورزش را به مدارس می‌فرستیم تا بتوانیم ورزش مدارس را تقویت کنیم؛ و انتظار داریم با افزایش سهم بودجه ورزش مدارس از ورزش آینده کشور حمایت شود. از سال گذشته ۱۸۰ فضای ورزشی در کشور افتتاح ‌شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=274095

ثبت نظر

-