توقف بخشنامه «اجازه صادرات تنها برای تولیدکنندگان دارای کارت بازرگانی» تا اعمال نظر اتحادیه

  • کد خبر : 273673
  • 25 آبان 1399 - 13:17
  توقف بخشنامه «اجازه صادرات تنها برای تولیدکنندگان دارای کارت بازرگانی» تا اعمال نظر اتحادیه

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ – ۱۱:۳۱

کارت بازرگانی

تهران ( پانا) –  بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه صادرات تنها برای شرکت های تولیدکننده که کارت بازرگانی دارند، مقدور است با توجه به پیگیری های اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران تا زمان بررسی و اعمال نظرات این اتحادیه متوقف و صدور گواهی همچنان به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران، بلافاصله پس از ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر فراهم شدن امکان واردات در مقابل صادرات، وزارت جهاد کشاورزی طی بخشنامه ای به مدیرکل دامپزشکی استان تهران، صادرات را تنها برای شرکت های تولیدکننده که کارت بازرگانی دارند مقدور دانست.

بر اساس این دستور با اشاره به استفاده از کارت‌های بازرگانی غیر مرتبط توسط شرکت های صادرکننده آمده است که کارت بازرگانی هر شرکت تجاری با ذکر نام مدیرعامل صادر می شود لذا در فعالیت‌های تجاری طبق ضوابط مربوط به صادرات صرفا با کارت بازرگانی شرکت تولیدکننده مجاز می باشد و شرکت ها باید از کارت بازرگانی متعلق به خود شرکت استفاده کنند.

در این راستا، باید گفت که بسیاری از شرکت ها صرفا تولیدکننده بوده و کارت بازرگانی برای صادرات ندارند؛ همچنین بسیاری از شرکت ها نیز به صورت تخصصی در امر صادرات فعال بوده و تولیدکننده نیستند و این موضوع در تولید و صادرات محصولات خلل ایجاد می کند.

از این رو، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران طی نامه ای مکتوب به بررسی مشکلات این بخشنامه پرداخت و تاکید کرد: کلیه واحدهای تولیدی سالامبور و چرم دارای کارت بازرگانی نبوده و صرفاً به صورت کارمزدی برای تجار و بازرگانان فعالیت می‌کند که بخشنامه موصوف باعث عدم امکان صدور کالا توسط این تجار می‌شود.

در این نامه به قانون تجارت اشاره و اذعان کرده است که این قانون هیچگونه تفکیکی بین کارت های حقیقی و یا حقوقی قائل نشده و این تفکیک توسط آن سازمان نفی قانون و ضایع شدن حقوق قانونی کارت بازرگانی حقیقی که در قانون به رسمیت شناخته شده است می شود.

همچنین تاکید شده است که بر اساس ماده ۲ و ۳ قانون بهبود محیط کسب و کار هرگونه اتخاذ تصمیم منوط به نظرخواهی از تشکل ملی است که متاسفانه هیچگونه نظرخواهی از این اتحادیه به عمل نیامده و این موضوع باعث شده که این ابلاغیه مانع فعالیت افراد خوش‌نام و با سابقه روشن عضو این اتحادیه شود.

این اتحادیه به عنوان تشکل ملی ثبت شده در اتاق بازرگانی ایران با سابقه بیش از ۵۵ سال تعداد زیادی عضو حقیقی با سابقه و خوشنام را دارد که در این زمینه فعالیت می‌کند و در ۴۰ سال گذشته به این طرف به تمام وظایف قانونی خود عمل کرده و فاقد هرگونه بدهی ارزی و مالیاتی می باشد و سوابق آن در دستگاه های ذیربط به راحتی قابل استعلام است.

لازم به ذکر است، پس از پیگیری به عمل آمده توسط اتحادیه در این زمینه این بخشنامه به صورت موقت تا اعمال نظرات اعلام شده از سوی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران منتفی شد و فعلا تا بررسی موارد و اعلام نظر مشکلی برای صدور گواهی وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=273673

برچسب ها

ثبت نظر

-