وضعیت قرمز ذخایر خونی

  • کد خبر : 273327
  • 25 آبان 1399 - 10:14
وضعیت قرمز ذخایر خونی

شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در چهارمحال و بختیاری همچنان افزایشی است و با صعودی شدن افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹بر چالش‌های پیرامون آن اضافه می‌شود.

شیوع ویروس کرونا موجب شده است بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی دستخوش تغییرات شود و یکی از این فعالیت‌ها که از همان ابتدا تاکنون شرایط بحرانی را تجربه کرده است، موضوع مهم اهدای خون است.

اهدای خون سالم، هدیه‌ای ارزشمند برای بیماران نیازمند است و این اقدام نیکوکارانه در شرایط سخت شیوع کرونا که بسیاری از شئون زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است، از اهمیت دوچندان برخوردار است و  مردم نوع‌دوست و نیکوکار کشور می‌توانند با اهدای خون خود یکی از عرصه‌های کمک‌های مومنانه در دوران شیوع کرونا را به خوبی به نمایش بگذارند.

با این وجود، پایگاه‌های انتقال خون چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر پایگاه‌های انتقال خون کشور این روزها خلوت‌تر از همیشه هستند و به صورت موردی هر چند ساعت یکبار اهداکنندگان مستمر خون به پایگاه‌های فعال مراجعه می‌کنند.

این موضوع ناشی از آن است که مردم این روزها باورهای نادرستی نسبت به اهدای خون در شرایط کرونایی دارند.

باورهای نادرست اهدای خون در دوران کرونا

برخی از مردم بر این باورند که احتمال خطر ابتلا به کرونا در مراکز انتقال خون زیاد است و برهمین اساس از اهدای خون استقبال نمی‌کنند.

یکی از شهروندان شهرکردی از نگرانی‌های خود در خصوص اهدای خون به خبرنگار نیوز گفت: این روزها مسئولان مردم را از مراجعه به مراکز درمانی و مکان‌های پرتجمع منع می‌کنند از همین رو حضور در پایگاه‌های انتقال خون که ممکن است با تجمع نیز روبرو شود و ترس حضور در پایگاه‌های انتقال  خون نیز وجود دارد.

محمدی تصریح کرد: برخی بر این باورند احتمال اینکه وسایل خون‌گیری در پایگاه‌ها نیز ناقل کرونا باشد، وجود دارد و جدای از آن در این روزها باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم و ممکن است اهدای خون سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.

این در حالی است که مسئولان چنین باورهای غیر علمی را رد کرده‌اند و با تشریح شرایط بهداشتی و امن پایگاه‌های انتقال خون، مردم را به انجام این اقدام نوع‌دوستانه تشویق و دعوت می‌کنند.

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های انتقال خون

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: فضای داخل پایگاه‌ها هر ۲ ساعت یکبار ضدعفونی می‌شود، محلول‌های ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش در هنگام ورود اهداکنندگان در اختیار آنها قرار داده می‎شود، تمام وسایل خون‌گیری یکبار مصرف هستند، پرستاران پس از هر مراجعه‌ای تخت‌ها و صندلی خونگیری را با محلول، ضدعفونی می‌کنند، پرسنل همگی ماسک و دستکش پوشیده و فاصله‌گذاری فیزیکی را طبق پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌کنند.

حسین هاشمی ادامه داد: اجازه هیچ‌گونه ازدحام و ایجاد صف در پایگاه‌ها داده نمی‌شود و هیچ خطری اهداکنندگان را تهدید نمی‌کند از این رو همه موارد در سطح سالم و امن در اختیار اهداکنندگان قرار می‌گیرد و نباید مردم در این خصوص نگرانی داشته باشند.

وی در ادامه از کاهش ۲۰ درصدی مراجعه‌کنندگان اهدای خون به استان در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد و تصریح کرد: این کاهش مراجعه طی هفته گذشته برای سازمان انتقال خون استان بحران‌آفرین شده است، به طوری که ذخایر خونی استان به شدت کاهش یافت و با چالش جدی در این خصوص مواجه شده است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: پس از آن تلاش شد با اطلاع‌رسانی به مردم نسبت به بروز چنین بحرانی در پایگاه‌های انتقال خون آنها را به یاری بگیریم و این موضوع سبب شد تا طی چند روز اخیر مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون بهتر شود و شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم اما بیم آن می‌رود که کاهش حضور اهداکنندگان شرایط بحرانی را، بار دیگر تکرار کند.

هاشمی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در تامین خون و فراورده‌های خونی، خودکفا است و حتی در شرایط بحرانی نیز نیاز خود را تامین کرده است، اظهار داشت: کیفیت خون‌های اهدایی در استان در وضعیت مطلوبی است و تاکنون جوابگوی نیاز استان بوده است و نیازی به شبکه خونی کشور پیدا نشده اما چنانچه کاهش حضور اهداکنندگان تداوم پیدا کند ممکن است این وضعیت تغییر کند.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست امسال در حدود ۱۳ هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کردند، تصریح کرد:بیش از ۹۰ درصد اهداکنندگان خون، اهداکنندگان دائمی هستند و کاهش تعداد مراجعات ناشی از کاهش اهداکنندگان خون اولی است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه زنان ۴.۲ درصد اهداکنندگان خون در را استان تشکیل می‌دهند، افزود: چالش مهم دیگر در استان تعداد بسیار اندک اهداکنندگان خون از بین زنان است که در این خصوص نیازمند فرهنگسازی بیش از پیش هستیم.

هاشمی با دعوت از مردم استان برای اهدای خون، تصریح کرد: از مردم دعوت می‌کنیم تا با حضور در پایگاه‌های انتقال خون از وضعیت سلامت این مراکز مطمئن شوند و پس از اطمینان در این خصوص اقدام به اهدای خون کنند.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری چهار پایگاه در شهرهای شهرکرد، بروجن، بن و فارسان میزبان اهداکنندگان خون است، افزود: نیاز به خون همیشگی است و مردم باید بدانند در شرایط کنونی که بحث اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان ویروس کرونا هم از اهمیت بالایی برخوردار است، اهدای خون از مصادیق کمک مومنانه و انسان‌دوستانه بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.

نیاز مبرم مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری به فراورده‌های خونی

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به نیاز مبرم مراکز درمانی استان به خون و فراورده‌های خونی اظهار داشت: اگر چه بخشی از توان و انرژی کادر بهداشت و درمان معطوف بیماران کرونایی شده است، اما بخش‌های دیگر و بیمارانی که به خون نیاز دارند نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و باید تجهیزات و امکانات لازم برای خدمات‌رسانی به این بیماران را تامین کرد.

مجید شیرانی افزود: در حال حاضر تامین خون برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطانی و بیماران تصادفی با چالش و کمبود جدی مواجه است و به سبب استقبال محدود مردم از اهدای خون با کاهش خون مواجه هستیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز کمبود خون و فراورده‌های خونی را از چالش‌های موجود این مرکز دانست و گفت: اگرچه تاکنون کمبود امکانات و تجهیزات خللی در خدمات‌رسانی به مردم وارد نکرده اما بی‌شک با چالش‌هایی در این حوزه از جمله کاهش خون و فراورده‌های خونی مواجه هستیم.

محمود جاوید افزود: برخی باورهای نادرست سبب شده تا مردم استان و کشور از اهدای خون در شرایط شیوع کرونا امتناع کنند اما باید این موضوع را بدانند که بسیاری از بیماران در شرایط کنونی در اتاق‌های جراحی و بیماران تالاسمی و هموفیلی به خون نیاز دارند.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ مستندی وجود نداشته که نشانگر آن باشد که افراد با مراجعه به مراکز انتقال خون مبتلا به ویروس کرونا شده باشند.

مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بسیاری از مردم جامعه به سبب ترس از کرونا برای معالجه و درمان بیماری خود از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می‌کنند، تصریح کرد: این موضوع سبب شده تا در دوران شیوع کرونا با پدیده مرگ خاموش مواجه شویم و بسیاری از افراد از ترس کرونا برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند و بدین ترتیب جان خود را از دست بدهند.

جاوید افزود: همین اضطراب و هراس سبب شده تا بسیاری از افراد از مراجعه به مراکز اهدای خون نیز خودداری کنند و این علت هم‌اینک با کمبود شدید خون مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: مردم اطمینان داشته باشند که مراجعه به مراکز اهدای خون هیچ خطر برای سلامتی آنها ندارد و باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که حضور آنها در مراکز خرید و اماکن عمومی و تجمعات سطح شهر بسیار خطرناک‌تر از حضور آنها در پایگاه‌های انتقال خون است.

اهدا کننده خون: پایگاه‌های انتقال خون بهداشتی و بی‎خطر هستند

زهرا قائدی یکی از اهداکنندگان خون در چهارمحال و بختیاری است که در دوران شیوع کرونا همچنان به اهدای خون خود می‌پردازد و هیچ خطری سلامتی وی را تهدید نکرده است.

این بانوی ۵۳ ساله از سن ۲۳ سالگی تاکنون بیش از ۷۰  بار اقدام به اهدای خون کرده و به ویژه این امر خداپسندانه را در دوران شیوع کرونا ترک نکرده است و هم اینک در سلامتی کامل قرار دارد.

قائدی با بیان اینکه اهدای خون امر خداپسندانه‌ای است که خیر و برکت آن در زندگی جاری می‌شود، به خبرنگار نیوز گفت: هر ۶ ماه یکبار اقدام به اهدای خون می‌کنم و در دوران کرونا نیز اهدای خون داشته‌ام و هیچ مشکلی در خصوص بهداشت محیط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه انتقال خون وجود نداشت.

این بانوی اهدا کننده خون تصریح کرد: مردم از بابت پاکیزگی و بهداشتی بودن پایگاه‌های انتقال خون اطمینان داشته باشند و چنانچه شرایط اهدای خون دارند با انجام این اقدام نوع‌دوستانه هم به سلامتی خود کمک کنند و هم مرهمی برای بیماران نیازمند به خون شوند.

به گزارش نیوز، بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت بحرانی و خاکستری شیوع کرونا قرار دارند.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=273327

ثبت نظر

-