سامانه مکان‌یابی مدارس گامی در جهت توسعه عدالت آموزشی

  • کد خبر : 271889
  • 24 آبان 1399 - 13:41
سامانه مکان‌یابی مدارس گامی در جهت توسعه عدالت آموزشی
مدارس زیر سایه کرونا -6

تهران (پانا) – رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به ماموریت‌های سازمان نوسازی مدارس در چندبخش بازسازی و نوسازی، تعمیرات و تجهیز مدارس و ایجاد فضاهای آموزشی جدید گفت که با راه‌اندازی سامانه مکان یابی مدارس، روند ایجاد فضاهای آموزشی بر اساس مطالعات جمعیتی و شاخص‌های علمی و دقیق صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مهراله رخشانی مهر در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی شبکه خبر پیرامون روند نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: روزانه ۸٫۴ میلیارد تومان برای ساخت، تعمیر و تجهیز مدارس هزینه می‌شود و روند رشد اعتبارات در چهار سال اخیر شتاب گرفته و از ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶، به ۶۸۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کشور نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی هستند و روند کاهش این فضاها از سال ۸۲ شروع شده است، گفت: بخشی از مسئولیت سازمان در جهت مقاوم سازی، بازسازی و نوسازی فضاهای آموزشی موجود است و بخشی نیز به ایجاد فضاهای جدید برمیگردد که بدلایلی از جمله مهاجرت و رشد جمعیت و ایجاد شهرها و شهرک های جدید است و از طرفی تعمیرات اساسی و تجهیز این مدارس نیز از جمله ماموریت های سازمان نوسازی مدارس کشور است که طبق برنامه صورت می‌گیرد.

رخشانی‌مهر با اشاره به راه‌اندازی “سامانه مکان‌یابی مدارس” گفت: این سامانه جامع و دقیق براساس شاخص‌های آمایش سرزمینی و مطالعات جمعیتی و مهاجرت، باهدف بدست آوردن شاخص ها و استانداردهای مکان یابی و ساماندهی فضاهای آموزشی طراحی شده و برای آن یک آیین‌نامه علمی، متقن و قوی توسط اساتید صاحب نظر هیات علمی دانشگاه ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: این سامانه در چند شهرستان به صورت پایلوت اجراشده که نتایج خوبی بدست آمده است و چه بسا با اطلاعات وداده های حاصل شده نیاز به ساخت فضای جدید را کاهش داد و با توزیع مناسب فضا براساس مقطع و جنس نیاز به مدرسه را با ساماندهی بهینه و توسعه عدالت آموزشی و افزایش بهره وری حل کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد مدارس تحویلی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ حدود ۲۵۰۰ پروژه را تحویل می دهیم که رشد قابل توجهی نسبت به سنوات قبل داشته است وهدف گذاری ما این است که به سقف تحویل ۲۳ هزار کلاس درس در سال برسیم که البته در وهله اول می بایست پروژه های نیمه تمام را که بالغ بر ۴۰ هزار کلاس درس است تکمیل نماییم که در نتیجه آن انشاله گیلان، گلستان و کرمان از میانگین کنونی سرانه فضاهای آموزشی کشور که برابر با ۵٫۲۱ مترمربع است عبور می‌کنند و استان‌های دیگر نیز به این میزان نزدیک می‌شوند.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه ده استان زیر خط میانگین قرار دارند و استان هایی مانند یزد و ایلام در وضعیت مناسب و استاندارد سند تحول بنیادین قرار دارند، تاکید کرد: مساله اصلی ما در خصوص کم بودن سرانه فضاهای آموزشی به استان‌های تهران البرز و سیستان‌و‌بلوچستان باز میگردد که روند مهاجرت و رشد جمعیت موجب مشکلاتی در کمبود فضاهای اموزشی در استان‌های مذکور شده است.

وی در خصوص مدارس کپری گفت: تا سال ۸۷ تمام مدارس از این نوع جمع آوری شد، اما در حال حاضر ۱۶۰ مدرسه کپری در سیستان‌و‌بلوچستان داریم که به عللی از جمله اینکه بیشتر در مناطق عشایری واقع شده و به‌دلیل شرایط اقلیمی، بافت سنتی و فرهنگی منطقه این مدارس دوباره ایجاد می‌شود البته تلاش ما در جهت حل این مساله و اهتمام ما در ایجاد و شکل گیری مدارس معمولی است.

رخشانی مهر در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به نقش ارزشمند خیرین در توسعه فضاهای آموزشی اظهار کرد: در طول ۲۰سال گذشته جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با انسجام و مشارکت گسترده‌ خود کمک بزرگی را به آموزش و پرورش کرده اند و امسال خیرین فقط ۱۴۰میلیارد تومان جهت مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان تقبل کرده اند، هرچند که حضور پررنگ دولت و موسسات دیگر را در محرومیت زدایی در این استان داریم.

وی همچنین با اشاره به تعهد گسترده خیرین در عرصه مدرسه سازی که در حوادث اخیر سیل فروردین ۹۸ و زلزله کرمانشاه به اوج رسید گفت: علاوه بر همیاری خیرین بزرگ ، امسال با اجرای طرح “آجر به آجر” امکانی را فراهم آوردیم که همه مردم عزیز که علاقه‌مند به حضور در این عرصه مقدس هستند بتوانند مشارکت داشته باشند و با اجرای “پویش مهر را با محرم آغاز کنیم” ۱۵۰ هزار نفر به این طرح پیوستند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در بخش پایانی این گفت و گو در ارتباط با ایمن سازی تجهیزات گرمایشی مدارس گفت: در سال گذشته حدود ۵۲ هزار کلاس درس را استاندارد‌سازی کردیم که زیرساخت گازرسانی برای آنها فراهم بود؛ و علی‌رغم خدمات گسترده شرکت ملی گاز ایران، در حال حاضر در ۱۴ هزار کلاس درسی که زیرساخت گاز وجود ندارد بخاری نفتی داریم. هرچند با ایحاد سیستم حرارت مرکزی تلاش کردیم که این مساله را حل کنیم اما وجود مشکلاتی از قبیل تامین گازوئیل بخصوص در مناطق مرزی وجود دارد که همین جا از شرکت نفت تقاضامندیم که در حل این مساله نیز ما را یاری دهد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=271889

ثبت نظر

-