هشدار‌؛ کاهش ذخایر خونی درتهران؛ به همه گروه‌های خونی نیاز است

  • کد خبر : 271277
  • 24 آبان 1399 - 7:47
هشدار‌؛ کاهش ذخایر خونی درتهران؛ به همه گروه‌های خونی نیاز است
نذر خون

تهران (پانا) – مدیرکل انتقال خون استان تهران با هشدار درخصوص کاهش ذخایر خونی در استان تهران گفت در سالیان گذشته دو علت سرما و آلودگی هوا موجب کاهش مراجعه اهداکنندگان بود که امسال کرونا هم مزید بر علت شده است.

دکتر محمدرضا مهدی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت فعلی ذخایر خونی در استان تهران اظهار کرد: «از زمانی که اپیدمی در استان تهران و همچنین کشور در اسفندماه سال گذشته شروع شد، شاهد اُفت در مراجعه و در اهدای خون بودیم که دارای فراز و نشیب بود و میزان مراجعه گاهی اوقات به ۳۰ تا ۳۵ درصد می‌رسید و گاهی اوقات به ۵ تا ۱۰ درصد می‌رسید اما به طور متوسط در هشت و ماه نیمی که از شروع کرونا گذشته است به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش مراجعه و کاهش اهدای خون داشتیم که در ذخایر خونی تاثیر گذاشته است.»

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه اکنون ذخایر خونی در استان حدود ۵٫۲ دهم شده است، گفت: «ذخایر خونی حدود پنج و نیم روز است که به مرور پایین می‌آید و اگر این وضع ادامه پیدا کند ذخیره خونی کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند خطرناک شود. هنوز وضعیت زیاد خطرناک و بحرانی نیست و وجود ذخایر تا پنج روز قابل قبول است اما با این روندی که پیدا می‌کند، می‌تواند خطرناک و هشدار دهنده باشد.»

وی با اشاره به کاهش مراجعه و اهدای خون در استان تهران گفت: «برای اینکه در استان تهران بتوانیم خون ۱۶۰ مرکز درمانی را تامین کنیم، روزانه ۱۲۰۰ واحد خون نیاز است که اکنون به طور متوسط ۸۰۰ تا ۸۵۰ واحد خون است و تداوم این مساله می‌تواند خطرناک باشد و ما را با بحران مواجه کند.»

مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه نیاز به خون نیازی دائمی است، خاطرنشان کرد: «نیاز به خون مربوط به فصل خاصی نیست چون یکسری مصرف کننده دائمی خون از جمله بیماران تالاسمی، هموفیلی، بیماران سرطانی، مجروحان سوانح و حوادث و اعمال مختلف جراحی را داریم که به خون نیاز دارند و این مساله موجب شده تا مصرف خون یک نیاز دائمی باشد. از طرفی یکسری فرآورده‌های خونی از جمله پلاکت خون، مدت زمان سه روزه دارد و بعد از سه روز قابل استفاده نیست که می‌طلبد مردم با مراجعه به مراکز اهدای خون، ما را یاری دهند.»

مدیرکل انتقال خون استان تهران همچنین این اطمینان خاطر را به مردم داد که همه مسایل بهداشتی و ایمنی در مراکز اهدای خون طبق دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: «از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و حتی قبل از آن که در کشور چین شیوع پیدا کرده بود، پیش‌بینی کردیم سازمان انتقال خون دستورالعمل‌های مربوطه را تدوین و در کل کشور توزیع شد. طبق این دستورالعمل حفاطت از اهداکننده خون و پرسنل ضروری است و تمام استانداردها در سطح بالا رعایت می‌شود. همچنین تمام مراکز انتقال خون در استان به طور مرتب ضد عفونی می‌شود و مسایل بهداشتی و ایمنی رعایت می‌شود.»

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: «همچنین مراکز انتقال خون فعال‌تر شده است. پیش‌تر در روزهای تعطیل یک مرکز فعال بود و اکنون ۴ مرکز فعال است و مردم می‌توانند آدرس این مراکز را از سایت اهدای خون استان تهران پیدا کنند. ضمن اینکه سامانه نوبت دهی هم فعال شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت اداره کل اهدای خون استان تهران، ساعت و روزی که می‌خواهند مراجعه کنند را انتخاب کنند و با کمترین اتلاف وقت بتوانند خون خود را اهدا کنند.»

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به فراخوان اهدای خون و میزان مراجعه در روزهای اخیر نیز گفت: «به طور معمول وقتی به سمت ماه‌های سرد سال می‌رویم و با آلودگی هوا، میزان مراجعه کاهش می‌یابد و در سالیان گذشته دو علت سرما و آلودگی هوا موجب کاهش مراجعه اهداکنندگان بود که امسال کرونا هم مزید بر علت شده است. هر چند تبلیغات وسیعی در روزهای اخیر انجام شد اما شاهد مراجعه بیشتری نبوده‌ایم. امیدواریم مردم هشدارها را جدی بگیرند و برای اهدای خون خود به مراکز مراجعه کنند.»

وی همچنین درباره بیشترین گروه‌های خونی نیازمند اهدا گفت: «در حالت عادی چون گروه‌های خونی منفی، کمیاب‌تر هستند نیاز به گروه‌های منفی به ویژه ۰ منفی بیشتر است اما در این روزها به همه گروه‌های خونی نیاز داریم و از مردم می‌خواهیم که خون خود را اهدا کنند.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=271277

ثبت نظر

-